vill inte fångas i boxen..

H

hemul

hej! på min skola har vi en häst som alltid när någon försöker ta ehnne i boxen vänder sej runt och hotar att sparka.. flera som då har gått in till henne har det inte gått så bra för..
några tips på vad man göra för att få bort detta problem? det är ju en skolhäst så det kommer och går folk lite hursom helst där..
nån med någe kloka förslag? :)

Sv: vill inte fångas i boxen..

hästen vill inte, den vet vad som väntar och säger firån, inte mer med det, sj skulle jag inte finna mig i att bli riden av olika folk varenda dag och bli behandlad på femtioelva olika sätt. Om man vill att det beteendet skall försvinna får man ändra på omständigheterna, om hästen kanske får komma ut på uteritter och ha kul så kanske problemet försvinner. Fast vad vet jag

Kanske dags för de ansvariga att inse att just denna hästen inte klarar av eller rent ut sagt vill leva detta liv. Alla hästar passar inte för att vara till "allmän" användning. Jag skulle också göra som den hästen om jag inte mådde bra och ville visa det:(

// M

som väl väntat kommer de flesta reaktioner "sälj hästen omedebart, helst igår" dock går juh inte det på ridskolehäst.. det kan ju ta 2-3 månader innan man hittat en ny häst..

så 2 alternativ, spilta om det finns och hästen klarar av det, eller att stallpersonalen sätter fast hästen i framkant av boxen innan lektionerna börjar och sista eleven släpper hästen lös på kvällen.. fast då måste man sätta upp en vattenhink där hästen är uppbunden om den inte når vattenkoppen..

har hästen grimma på sig hela tiden i boxen får man kanske se till att någon som är van med hur hästen bete sig öppna boxdörren och ta fast hästen..

Ok du har rätt det är lätt för oss att skriva att hästen måste få komma bort... Men den kanske skulle må bra av få omväxling iaf? Den kanske kan få semester eller dyl.? Bli riden ute i skogen på dagen av någon van elev eller av personalen? Få göra det den gillar, hoppa eller nåt annat? Vet inte vilka möjligheter skolor/ridskolor har för detta? Kanske låna ut eller bytlåna hästen till/med nån?

//M

jao, på ena ridskolan jag rider på är 4 ponnier obrukbara, två att storhästarna extraknäcker som ponnier.. det är alltså hög belastning på hästmaterialet och jag tror att alal hästar går 3 lektioner per dag..

på den andra ridskolan väntar man just nu in en foderhäst och kan inte släppa iväg en annan förrens den nya kliver in i stallet i princip..

det skulle vara drömmen att vara på en ridskola som hade tillräckligt med hästar för att kunna ha 10% av hästarna vilandes utan att resterande hästar måste gå extra lektioner..
det finns inte så många personer som vill låna ut sin häst til ridskolor tyvärr.. men egentligen skulle det räcka om en häst bara lånades in över en enda termin.. så har ridskolan lite spelrum att hitta en ny ridskolehäst.. men flera privathästägare tänker att hästen blir förstörd i samma sekund som en elev ska bara sadla och tränsa hästen :(

det känns tråkigt att ridskolorna ska ha sådant dåligt rykte om att ridskolehästar får stanna länge och surna till.. det vore väl bättre om fler sålde sina hästar till ridskola då får man en bättre omsättning på hästmaterielet.. för som det är nu får en del opassande hästar vara kvar bara för att detinte finns några bättre att köpa in..

ganska stort problem för en hel del ridskolor som ställer krav på sina hästar.. :(

jag önskar att jag kunde lösa det.. :(

jo, vana elever handskas ju hela tiden med henne, det finns ju inga nybörjare där precis..och hon har ju vissa skötare så att.. menmen.. förstår henne å.. men när man väl får fast henne är hon härlig. hon har sämre dagar då det kan vara mycket svårt men.. :smirk:

spilta finns det ingen möjlighet till iaf, har inga plus att våra lärare hatar spiltor(förståeligt)..
tilläggas kan också att lärarna har precis lika svårt som vi att fånga henne en "dålig" dag..

hon rids nog också ute ibland..

varför hatas spiltor? finns det inga hagar?

för att hästen inte kan göra någor i en spilta, kan bara stå å se dum ut.. i en box kan dom iaf gå runt och rulla lite friare..

klart det finns hagar..?

BeastieBabe skrev:
som väl väntat kommer de flesta reaktioner "sälj hästen omedebart, helst igår" dock går juh inte det på ridskolehäst.. det kan ju ta 2-3 månader innan man hittat en ny häst..

så 2 alternativ, spilta om det finns och hästen klarar av det, eller att stallpersonalen sätter fast hästen i framkant av boxen innan lektionerna börjar och sista eleven släpper hästen lös på kvällen.. fast då måste man sätta upp en vattenhink där hästen är uppbunden om den inte når vattenkoppen..

har hästen grimma på sig hela tiden i boxen får man kanske se till att någon som är van med hur hästen bete sig öppna boxdörren och ta fast hästen..

VA!? sätter fast..? Har aldrig hört på maken. En häst som beter sig så mår inte bar och säger ifrån, om man "sätter fast hästen" kommer dne ju bara hitta på nya sätt att säga ifrån, problemet försvinner ju inte.

BeastieBabe skrev:
jao, på ena ridskolan jag rider på är 4 ponnier obrukbara, två att storhästarna extraknäcker som ponnier.. det är alltså hög belastning på hästmaterialet och jag tror att alal hästar går 3 lektioner per dag..

på den andra ridskolan väntar man just nu in en foderhäst och kan inte släppa iväg en annan förrens den nya kliver in i stallet i princip..

det skulle vara drömmen att vara på en ridskola som hade tillräckligt med hästar för att kunna ha 10% av hästarna vilandes utan att resterande hästar måste gå extra lektioner..
det finns inte så många personer som vill låna ut sin häst til ridskolor tyvärr.. men egentligen skulle det räcka om en häst bara lånades in över en enda termin.. så har ridskolan lite spelrum att hitta en ny ridskolehäst.. men flera privathästägare tänker att hästen blir förstörd i samma sekund som en elev ska bara sadla och tränsa hästen :(

det känns tråkigt att ridskolorna ska ha sådant dåligt rykte om att ridskolehästar får stanna länge och surna till.. det vore väl bättre om fler sålde sina hästar till ridskola då får man en bättre omsättning på hästmaterielet.. för som det är nu får en del opassande hästar vara kvar bara för att detinte finns några bättre att köpa in..

ganska stort problem för en hel del ridskolor som ställer krav på sina hästar.. :(

men herregud, vad leverr jag i för värld..? Hästmaterial, är det DET folk kallar hästarna på ridskolorna nu för tiden..? Och inte undra på att folk inte vill låna ut sina hästar till ridskolor, oftast blir det ju så, att hästen blir "förstörd"
fast nu skall jag inte smutskasta alla ridskolor, har ju inte sett varenda en MEN jag kan dock säga att jag aldrig skulle vilja vara en ridskolehäst.

BeastieBabe skrev:

EN elev som ska sadla och tränsa förstör inte hästen, men FLERA!
Är det dessutom flera ryttare av olika kunskapsgrad som hela tiden ger olika signaler till hästen.

Den ena ryttaren säger bu och berömmer, och den andra ryttaren säger bä och tillrättavisar. Hästarna lär sig att stänga av hjälperna, och hur kul är det för en hästägare att få tillbaka en skänkeldöv, stressad häst som är hård i munnen?

Det är tufft att vara ridskolehäst och alla hästar är inte gjorda för det. Det finns stencoola hästar som inte bryr sig och som fixar det, men långt ifrån alla. Speciellt inte en privathäst som är van vid ett fåtal ryttare som rider på samma sätt.

Jag har själv ridit på ridskola i 9 år innan jag började rida privat. Och jag skulle inte lämna ut min eller någon annans häst till ridskola!

zillax89 skrev:
men herregud, vad leverr jag i för värld..? Hästmaterial, är det DET folk kallar hästarna på ridskolorna nu för tiden..? Och inte undra på att folk inte vill låna ut sina hästar till ridskolor, oftast blir det ju så, att hästen blir "förstörd"
fast nu skall jag inte smutskasta alla ridskolor, har ju inte sett varenda en MEN jag kan dock säga att jag aldrig skulle vilja vara en ridskolehäst.

Jag har lånat ut mitt känsliga halvblodsto till en mindre ridskola, dock en jag känner till väl :)
Och inte har hon kommit tillbaka förstörd :angel: utan snarare tvärtom...jag fick tillbaka en mycket välriden trevlig häst ist :bow: Skulle aldrig tveka en sekund att låna ut mina hästar dit och där skulle jag kunna tänka mig att vara ridskolehäst hela mitt liv om jag var häst:banana:

Faste det är ju som du säger , man kan inte dra alla ställen över en kam...och jag har heller inte sett så vansinigt många andra ridskolor än just denna som jag älskar :love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30