jao, på ena ridskolan jag rider på är 4 ponnier obrukbara, två att storhästarna extraknäcker som ponnier.. det är alltså hög belastning på hästmaterialet och jag tror att alal hästar går 3 lektioner per dag..
på den andra ridskolan väntar man just nu in en foderhäst och kan inte släppa iväg en annan förrens den nya kliver in i stallet i princip..
det skulle vara drömmen att vara på en ridskola som hade tillräckligt med hästar för att kunna ha 10% av hästarna vilandes utan att resterande hästar måste gå extra lektioner..
det finns inte så många personer som vill låna ut sin häst til ridskolor tyvärr.. men egentligen skulle det räcka om en häst bara lånades in över en enda termin.. så har ridskolan lite spelrum att hitta en ny ridskolehäst.. men flera privathästägare tänker att hästen blir förstörd i samma sekund som en elev ska bara sadla och tränsa hästen
det känns tråkigt att ridskolorna ska ha sådant dåligt rykte om att ridskolehästar får stanna länge och surna till.. det vore väl bättre om fler sålde sina hästar till ridskola då får man en bättre omsättning på hästmaterielet.. för som det är nu får en del opassande hästar vara kvar bara för att detinte finns några bättre att köpa in..
ganska stort problem för en hel del ridskolor som ställer krav på sina hästar..
jag önskar att jag kunde lösa det..