Vill inte dra!:(

StinaMolina

Trådstartare
Hej, jag är medryttare till en island vallack. När vi är ute kan han ibland bli lite väl pigg och trippa fram på framdelen men han lyssnar inte när jag försöker bromsa upp honom. Att sitta tungt och låtsas tappa ned sittbenen i marken samtidigt som jag tar mjukt i tyglarna som jag fått tips om förut funkar inte han bara fortsätter i samma tempo men böjer nacken utan att engagera bakdelen och bromsa upp. Jag vill verkligen inte ta mer i tygeln för då drar han bara mer och det är det värsta jag vet att dra i tyglarna. Släpper jag tygeln börjar han trava. Hur ska jag göra?

Sv: Vill inte dra!:(

Böj på hästen! Då slipper du hamna i dragkamp med en häst som bara går på, men får ändå bromsat upp eftersom de inte kan springa lika mycket med böjd nacke.

Du kan ställa den åt höger/vänster, be den flytta för skänklen, be om en liten volt, mm så att den får tänka på något annat

Problemet är att han inte lyssnar när jag tar tygeltag vad det gäller ställande eller bromsande jag måste ta i så mycket om han ska lyssna och det är det jag inte vill för oftast är han helt inne i något annat ofta sjuter han ut bogen och trippar lika mycket ändå om jag tar ställande och går emot skänkeln om jag försöker stoppa den:(

Då börjar man rida på ridbanan, helst för en tränare då och då som kan lära känna din häst och på så sätt ge tips om vad som funkar!!! :)

Vart bor du?

Har du förresten pratat med ägaren om problemet? Om ja, vad säger/tipsar h*n om att du ska göra. Om nej, hör med h*n om vad du kan göra för att få hästen att lyssan mera på dig.

Tack för alla tips:laugh: men på ridbanan är det nästan aldrig problem, bara när marken sluttar nedåt för då kommer vikten mer fram vilket gör att ha måste gå fortare för att balansera sig (han har svårt för att hitta bakdelen i nedförsbacken behöver lite tips till det :), eller när han vill gå in på en stig som vi inte ska in på och vi är ute och rider blir det att han inte lyssnar. Tror det igår även hade och göra med att jag dels red barbaka och därmed inte satt lika stadigt och kanske åkte fram en del och att det var så mycket flugfän ute. Men ska prata med min tränare på torsdag och se om hon kan ge mig övningar eller tips om hur jag ska göra. Jag får hoppas att det fixar sig. /Stina

Nästan alla heta hästar jag har ridit på har det funkat att ge dem tygeln och slappna av. Att sitta med kort tygel på en häst som trippar och vill fram föder bara ännu mer spänning. Slappna av och ge tygeln istället, lååång tygel - antingen är det avslappningen som gör det eller så är det att de fattar att :idea: aha! Vi kan ju inte springa på lång tygel! Eller nått.

Detta funkar faktiskt! Tar du tygeln och spänner dig lite är det liksom kört....

Testa!

Nae då kutar han iväg och struntar i mej i dessa situationer:crazy:Någon som har något tips så han inte springer i nedförsbacken och åker framåt?

Träna samling i långsam långsam skritt i ALLA nedförsbackar.
Låter helt enkelt som om du måste träna ännu mer lydnad :)

jag har aldrig vart med om att en häst drar om den får helt långa tyglar. Möjligen om man länger lite. Jag har haft hästar som dragit på halvlånga - ja. Värt att prova. Eller ställa åt något håll. :)

Jag är en ganska bestämd ryttare. I ditt läge hade jag nog gett hästen långa tyglar och hade han börjat springa hade jag tagit ett rejält tag i ena tygeln och vräkt honom åt sidan och sedan hållt på så tills han (inte) fattar galoppen.

Helt genomvidrigt och dödsdömt att skriva på buke. Men så hade jag faktiskt gjort. Men det gäller att ta tag rejält i ena tygeln vid minsta lilla ansats innan de sticker. Och med ett rejält tag menar jag ett sådant tag som krävs för att hästen ska stanna- om det är en snäll, lyhörd häst behövs en förhållning, en lömsk häst som vill dra, då krävs små snabba bestämda tag, på en ung häst ett ledande mjukt tygeltag för att bryta balansen och på en gammal stenhård i munnen häst, ja, då kanske man behöver ta tag ordentligt. Jag hoppas och tror att du förstår skillnaden.

Men som sagt, jag har nog bara suttit på en häst där långa tyglar inte hjälper, och då har jag ridit på många galna halvblod. Däremot har samma häst blivit tokiga av att ha kort tygel eller kontakt med handen. Tills de fått ur sig lite energi alltså.

Träna in One-Rein-Stop. Först från marken, sen uppsuttet stillastående.i skritt ,trav o sist galopp

Jag har oxå en sån häst som bara vill springa, inte stanna o lyssna... Vi har haft många duster han o jag... Men han har egentligen bara "stuckit" två ggr, annars ligger han bara på som en rem, trippar, dansar, stegrar. Hans stora problem(eller mitt problem egentligen) är att han skjuter ut bogen o så har jag inte en suck att säga till om.

Vi har iaf den här våren börjat få styr på det! Jag vet inte om det är bara på honom det funkar men jag kan ju skriva det iaf så kan du testa. Jag bromsar honom med yttertygeln(utomhus så välj en tygel som ytter), och om han inte lyssnar så förflyttar jag honom litegrann bara i motsatt riktning, dvs han får gå kontraställd i vad som mest kan liknas vid en skänkelvikning eller en felböjd serpentin(om jag rider på väg). På honom fungerar det oxå att jobba mycket, hela tiden jobba lite med ställning åt endera hållet, flytta för skänkeln, göra en serpentin på vägen, korta/länga steget etc.etc. Han tillhör kategorin arbetsnarkomaner så han är lycklig när han får jobba. Har han övningar att tänka på så tänker han inte på farten framåt. Men i gengäld så är han oxå sådan som flera beskriver i tråden, ger man helt lång tygel o bara sätter sig så slappnar han av och skrittar lugnt. Som lättast att få att slappna av är han när man fokuserar på annat, typ sms'ar eller pratar telefon :D

Något annat att testa är spö på bogen. Nu menar jag inte piska hästen utan peta på bogen i samband med stopp. All inverkan som sker framför hästen ger stoppande effekt, de flesta hästar fattar snabbt att spö på bogen= stopp.

Något att tänka på är att om man sitter o segdrar så drar hästen gärna tillbaka. Vill du bromsa, be om det med stegrande effekt och lyssnar inte hästen på det fina tygeltaget så ge en ordentlig signal "pang på" så han lyssnar! Hellre att det gör ont 1 sekund än att hästen alltid har ett konstant hållande. Och hellre hästen får ont 1 sekund än att den drar iväg med dig t.ex. ut på en trafikerad väg eller nåt!

O något som man kanske inte kan skriva på buke utan att få attacker är att betsla upp! Okej man löser inte problemet, men man hjälper symptomen. En häst som inte lyssnar på vanligt bett, kanske lyssnar finfint på små hjälper med ett stångbett. Det kunde ju vara en lösning att ha t.ex. ett jaktkandar eller baby-pelham på uteritt och så vanligt bett i paddocken. Själv rider jag på pelhamstång på min springpojk, han är skitsvår att ha kontakt med på vanligt bett (plus att tandläkaren förbjuder vanliga bett på honom pga tandskador).

Det var så att när vi var ute och red så va han väldigt irriterad på flugorna och jag red barbacka så han fick lite mer vikt på framdelen jag red på långa tyglar hela vägen. I en nedförsbake fortfarande långa tyglar han öka farten för att inte tappa balansen och då fortsatte han springa sen efter backen med. Då saktade han inte av när jag bromsade honom utan han bara ökade farten och var tillsist tvungen att göra en one-rain-stop. Så jag tror problemet är att han går för mycket på bogarna också även om det främst är att han struntar i mej när vi rider ut. Har någon något tips på hur han kan arbeta mer med bakbenen ute han vill liksom inte lyssna på mej då och jag vill som sagt inte dra i honom. Tack för alla svar:)

Fast om du inte vill röra munnen måste du ju lära in att han ska stanna på viktkommando eller röstkommando, och då kan du inte rida ut på ett tag! In i paddocken och lär om hästen! :idea:

Du kan inte trolla, tyvärr!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 016
Senast: tessan.g
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej! Jag har en 6-åring som den här våren har varit lite extra busig på uteritterna. Han är väldigt känslig och mjuk i munnen så jag...
Svar
9
· Visningar
1 119
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama