Sv: Vill inte dra!
Jag har oxå en sån häst som bara vill springa, inte stanna o lyssna... Vi har haft många duster han o jag... Men han har egentligen bara "stuckit" två ggr, annars ligger han bara på som en rem, trippar, dansar, stegrar. Hans stora problem(eller mitt problem egentligen) är att han skjuter ut bogen o så har jag inte en suck att säga till om.
Vi har iaf den här våren börjat få styr på det! Jag vet inte om det är bara på honom det funkar men jag kan ju skriva det iaf så kan du testa. Jag bromsar honom med yttertygeln(utomhus så välj en tygel som ytter), och om han inte lyssnar så förflyttar jag honom litegrann bara i motsatt riktning, dvs han får gå kontraställd i vad som mest kan liknas vid en skänkelvikning eller en felböjd serpentin(om jag rider på väg). På honom fungerar det oxå att jobba mycket, hela tiden jobba lite med ställning åt endera hållet, flytta för skänkeln, göra en serpentin på vägen, korta/länga steget etc.etc. Han tillhör kategorin arbetsnarkomaner så han är lycklig när han får jobba. Har han övningar att tänka på så tänker han inte på farten framåt. Men i gengäld så är han oxå sådan som flera beskriver i tråden, ger man helt lång tygel o bara sätter sig så slappnar han av och skrittar lugnt. Som lättast att få att slappna av är han när man fokuserar på annat, typ sms'ar eller pratar telefon
Något annat att testa är spö på bogen. Nu menar jag inte piska hästen utan peta på bogen i samband med stopp. All inverkan som sker framför hästen ger stoppande effekt, de flesta hästar fattar snabbt att spö på bogen= stopp.
Något att tänka på är att om man sitter o segdrar så drar hästen gärna tillbaka. Vill du bromsa, be om det med stegrande effekt och lyssnar inte hästen på det fina tygeltaget så ge en ordentlig signal "pang på" så han lyssnar! Hellre att det gör ont 1 sekund än att hästen alltid har ett konstant hållande. Och hellre hästen får ont 1 sekund än att den drar iväg med dig t.ex. ut på en trafikerad väg eller nåt!
O något som man kanske inte kan skriva på buke utan att få attacker är att betsla upp! Okej man löser inte problemet, men man hjälper symptomen. En häst som inte lyssnar på vanligt bett, kanske lyssnar finfint på små hjälper med ett stångbett. Det kunde ju vara en lösning att ha t.ex. ett jaktkandar eller baby-pelham på uteritt och så vanligt bett i paddocken. Själv rider jag på pelhamstång på min springpojk, han är skitsvår att ha kontakt med på vanligt bett (plus att tandläkaren förbjuder vanliga bett på honom pga tandskador).