Vill inte bli skodd

M

Mojje

:mad: Mitt fullblod är rädd om sina bakben. att sko fram är inga problem men bakbenen är genast obehagligt. Har hittat en lugn och duktig hovslagare som kunnat sko henne näst intill problemfritt det senaste halvåret. Men så i onsdags totalvägrar hon. vi bestämmer oss för att inte stressa henne och bestämmer en ny tid (igår) och då ge henne lugnande så att vi slipper bråka. Men Lillan ser ut som en vanlig dag på jobbet :angel: . Ock nej, inga bak hovar skodda den här gången heller .

Vad gör man? Jag får röra hennes bakben utan problem...men jag kan ju inte sko henne? Hur kan jag hjälpa henne att bli lugnare? Inget kul att hålla på med lugnande medel...:cry:

Sv: Vill inte bli skodd

Håhåjaja!! Valium kanske:angel:
En stor 70's Vodka:angel:
Det kommer nog ordna sig ska du se, förhoppningsvis va det brunsten!

Hehe tror hon har en fablais för whiskey on the rocks. Kan åtminstone prova eller hur??
well..det var väl det...prickade in hennes PMS svacka på dagen. Vi kvinnfolk vet ju hur det kan vara med det.

Kanske bättre och ge Vodkan till Hovslagaren:angel:

Då blir åtminstone han gladare :rofl: :rofl:

Har förövrigt själv ett likadant sto:D

haha ja, det hade han blivit glad för. Han får det först när han lyckats med mission impossible att sko min häst! ;)

Har du fått bukt med din pålle? eller samma visa fortfarande?

HeJ!

Min tjej fick ett sånt dille precis när jag köpt henne.. Då lät vi henne gå barfota bak i ett år (vi flyttade runt massor, hon klarade sej bra utan skor och ja.. vi bytte hovslagare ett par gånger).

Iallafall så bestämde sej hennes hovar för att trilla i småbitar och då måste ju skorna på.. Vad vi gjorde var att droga henne ordentligt! Och sen snabbt på med skorna, enligt devisen är dom där så fixar vi det bättre nästa gång..

Jag fick "hemläxa" att varje dag hamra minst 5 min på hennes hovar med en hammare, så hon inte skulle tycka den var läskig. Helst skulle jag pricka sömmarna, men det är ju lagom lätt..

Nästa gång var hon mycket lugnare, vi började med bak, så hon inte hann tröttna på att stå på gången, och det gick bra att få på skorna, även om hon va lite stirrig..

Vad jag märkt på min är att det bara är tjejer som får sko bak, killar flyger som vantar när de nuddar bakhovarna med sömmar och skor.

Jag har ju fått fortsätta vänja henne med bakbenen högt, längre tid än bara hovkratsning och ja, nu går det förutsatt att vi börjar med bak dvs. börjar vi med fram blir hon "hängig", drar åt sej benen mm. men det är nog mest för att hon har tråkigt.. Kan det funka med mat förresten?

/ Lavinia, med numera väluppfostrad häst som hovis kan slå i fötterna utan att matte är där.

låter som dom känner varandra ;) . Lillan är också skeptisk mot manliga hovslagare men den här killen har hon fram till nu haft förtroende för.
Tror jag ska anamma din "hemläxa". Känns ju skönt att det fanns hopp för dig och din häst iallafall. Det löser sig nog här också med lite flit och en hammare!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 887
Senast: tuaphua
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 948
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag bryter ihop över mitt fullblods hovar snart. Har haft henne i drygt två år och har haft hovtrassel större delen av tiden. I nästan...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 216
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar