Vill inte bli fångad!

S

Spirelli

Efter div sjukvård har ena pållen blivit snart nog omöjlig att fånga. Hon har fått det mesta av sin mat i stallet för att det trots allt skulle vara lite positivt. Det hjälper dock inte alltid. Det som hjälper bäst är om nån annan än jag hämtar henne men det funkar ju inte alltid.
Har haft med godis men då norpar hon det och slänger iväg med huvudet och går.
Har prövat att stå still och vänta ut, funkar inte.
Har prövat att gå efter och har väl till slut efter ett antal minuter fått ta henne.
Har prövat att ha stalldörren öppen och lockat med maten, funkar inte.
Fler och bättre tips? Är hon väl fångad är det inga problem. Mumsar mat och är jättego.

Sv: Vill inte bli fångad!

Ge inte godis förän du har fått på henne grimman/fångat henne.

Gå ut och prata och ge godis till hästen utan att fånga henne någon gång per dag.

Vi hade en "knäppis" som vi fick fånga med hjälp av en mathink med grimman i, så hon fick stoppa ner näsan i grimman för att komma åt maten, då trädde vi lite kvickt gimman över öronen. Man får dock vara lite försiktig så man inte skrämmer hästen när man ska dra över gimman. Andra gånger tog jag bara med mig grimskaftet och hinken så när hon åt lade jag det om halsen på henne.
Har din häst grimma på sig i hagen så är det kanske enklast att ta med en hink med mat och när hon äter tar du bara ett grepp i grimman?
Kan ju vara bra att träna på att lägga ett grimskaft över halsen utan att fånga in henne också så hon inte förknippar grimskaftet med att hon alltid ska bli infångad...

Håller med Sweet.Vad man också kan göra är att ha med sig grimskaft och grimma med sig ut fast inte använda det.Gå inte rakt på utan ta en liten sväng,stanna upp ,böj dig ner och plocka lite från marken,närma dig försiktigt.det kan ta tid men det brukar fungera.
Rekomenderar Ellen Ofstads videos,skit bra. :bow:

Jag hade fortsatt gå efter, låt henne inte stanna utan trötta ut henne, det kan ta lång tid men till slut lär hon sig att det inte lönar sig. Ge godis och beröm när du har fått på grejerna.

Så gör jag nu och det är det enda som funkar någorlunda, men det kan ta en bra stund innan hon tröttnar. Gå ut i hagen utan att fånga ska jag genast börja med. Grimma på jämt skulle funka bra om det inte var så att det blev skav bakom öronen rätt snabbt. Tackar och kanske återkommer med rapport.

Du får sätta ett fint rosa nackludd! :)

Du kan oxa ha grimma modell större så den inte ligger precis bakom öronen, eller halsrem...

Haha! Nackludd är ju snyggt, ska se efter ett lila. För lös grimma funkár inte för den krånglar hon sig ur. Ska till Ullared snart så då kan jag kanske shoppa nåt snyggt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 665
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur