vill inte bajsa i lådan

sofiaspel

Trådstartare
våran katt var rumsren men nu dom senaste månaderna har hon valt att inte skita i lådan som står inne i badrummet.

Det började med lillasysters rum på mattan och sen har det blivit inne i badrummet på mattan, hon skiter och sen knövlar till mattan. Nu har vi tagit bort alla mattor men hon fortsättar att skita inne på badrumsgolvet, varför går hon inte på lådan? hon kissar i lådan men skiter inte :confused:

vi har kristallsanden och det har funkat jätte bra i över ½ år..

någon som har tips?

Sv: vill inte bajsa i lådan

jo får nog ta att göra det, synd bara för den där sanden verkar vara dne enda luktfria.

Vad har du för sand då? Vi har Ever Clean (den blå) och den luktar inte ett dugg. Den är lite dyrare men man behöver inte ta bort så mycket när man gör rent. O Mdicken gillar den skarpt.

Prova att ställa in en till kattlåda , en del katter är jättekinkiga med att det ska vara helt rent i lådan.

vet inte exakt vad den heter men det är "kristaller" med vita och lite blåa stenar, kisset tar man inte bort bara bajset, hela lådan tömmer man å lägger i nytt sand efter 1 månad ungefär beroende på hur mycket kiss det är, lådan har varit helt ren utan något kiss i och hon har endå valt att bajsa på golvet.

Det är så skumt, vad kan ha fått henne så kräsen när det har funkat toppen under det året vi har haft henne? vi skaffade henne i mars förra året.

Prova att byta till en stor låda? Det kanske är för smått för att gräva runt i...

Hej! =) Jag har lite olika förslag och idéer:

Det kan vara som andra redan har sagt, att du bör ha fler lådor, annan sand, större låda eller rengöra den oftare (jag byter all sand och rengör 1 gång/vecka

Tyvärr är det också så att katter som har blivit stressade (kanske miljön har förändrats? ny kattkompis? småbarn i familjen m.m m.m) kan börja göra sina behov lite var stans. Det kan också bero på sjukdom.

Inte sällan beror det dock, särskilt om det är en honkatt, på hormonförändringar när de blir könsmogna. De får hormonstress och beter sig annorlunda än vanligt, tex. kissar/skiter inne el andra beteendestörningar.

Om inte katten är kastrerad skulle jag helt klart börja med det! De blir ofta mycket lättare i sinnet, slipper hormonstressen som kommer vid var löp, och man behöver framför allt inte ge dem p-piller (som dessutom är kan vara väldigt sjukdomsframkallande om man använder dem i en längre period) Det är heller inte så att katten behöver ha fått en kull innan man kastrerar.

Om du skulle välja detta alternativ, som jag faktiskt skulle tro hjälper dig, rekommenderar jag absolut kastrering och inte sterilisering (de flesta vet. utför inte heller det längre) vid sterilisering behåller de sin förmåga att komma i löp, och parar sig fortfarande. Hormonstressen finns därmed kvar...

Glöm inte att ID-märka samtidigt isf =D

Men; prova lite av varge, ge framförallt katten lugn och ro. sätt in en extra låda, byt sand och se ifall det fungerar.

Hoppas det löser sig =)

KL
Sand som är så kulor kan göra ont i tassarna/benen
när de sätter sig för att uträtta sina behov. Det
är snällare med en sand som är så lik sandstrandssand
som möjligt.

Jag har fakstiskt samma problem med min katt.
VI har visserligen 3 katter i huset, men det är bara en som inte vill just bajsa i lådan. Jag har börjat lägga fram kattmat där katten skiter och det funkar faktiskt. Jobbigt att ha kattmat på så många ställen bara. Hoppas det går över snart.

Hon vet ju vart hon ska göra det, men det är något med sanden, försöker förklara det för min kära mor att testa annan sand men hon tycker den är så bra för den är luktfri.

häromdagen hade katten stått å skrikit på mamma , hon går upp och tittar vad katten vill, då står hon med bakbenen i lådan och frambenen utanför och skiter i lådan! :rofl:

kan ju tilläga att hon fick mycket beröm och hon såg väldigt nöjd ut, så toaskräcken kanske håller på att gå över.

Jag har precis samma problem med min ena dam. Hon var ca 2 år när hon plötsligt började bajsa brevid lådan. När det fanns en matta tillgänglig använde hon den att täcka över med.

Denna katt var fullt frisk, hade alltid varit inne (valde själv innelivet) och alltid delat låda med sin bror. Hon var frisk, kry, åt sin vanliga mat. Allt var som vanligt.

Detta höll hon på med i flera månader. Detta har vi provat:
1. Olika sander (allt från billig skitsand till pellets, kristaller, klumpri sand, luktfri, mm).
2. Att flytta lådan.
3. Att bli arga - sätta henne i lådan.
4. Att vakta på henne och sötta henne i lådan när hon tänker bajsa.
5. Att flytta till nytt hus.
6. Att göra henne till utekatt.
7. Att låta henne få en kull ungar.
8. Använda 2 lådor - med olika strö och med samma strö.

Vi hade tom lådan i köket en period när ungarna var små. Då bajsade hon på golvet i badrummet och kissade i lådan i köket. När vi då stängde dörren till badrummet skrek hon vid ytterdörren och gick ut för att bajsa. Fick hon inte det gjorde hon det på golvet i köket bredvid lådan. Nån föreslog 1 bajslåda och 1 kisslåda men det var svårt att få alla att fatta det.

Det handlade inte om dålig hygien, det var bara nån slags fixidé.

Iaf kastrerades hon nu i onsdags förra veckan (ca 5 dgr sen) och då har hon varit inne hela dagarna nu och plötsligt när jag kom in i badrummet så gick hon! Efter kastreringen har hon sen inte gått på golvet en enda gång, och hon har varit inne hela tiden och delat låda med de andra katterna (en mamma och 5 ungar). De har två lådor nu, med samma sand i båda och av någon anledning har de sen vi senast bytte sand, kissat nästan bara i den ena, trotts att de står på två olika ställen i huset.

När jag tänker efter så kan detta beteende eventuellt ha kommit i samband med hennes första (som vi märkt) löp. Så kanske hade det med hormonerna att göra - *hoppas hoppas*
Änsålänge (5-6 dgr) har hon iaf gått på lådan, plötsligt utan anledning, efter kastrering så vi håller tummarna. :)

Kendy - har du tre katter kan du behöva (minst) två lådor. Den som inte bajsar i din enda låda kanske är lägst i rang och inte vågar.

Pröva dig fram, skaffa en låda till, placera lådorna på helt olika ställen.

ska föreslå kastrering för min mor det är ju trots allt hon som bestämmer.

igår hade hon skitit utanför igen och idag har det inte hänt något än så det kommer väl inatt när vi sover :smirk:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 428
Övr. Katt Jag har två katter som kan gå in och ut som dom vill till en stor inhägnad del av tomten. Inne har dom två kattlådor som inte används...
Svar
13
· Visningar
5 436
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Skällande hundar