Sv: vill inte bajsa i lådan
Jag har precis samma problem med min ena dam. Hon var ca 2 år när hon plötsligt började bajsa brevid lådan. När det fanns en matta tillgänglig använde hon den att täcka över med.
Denna katt var fullt frisk, hade alltid varit inne (valde själv innelivet) och alltid delat låda med sin bror. Hon var frisk, kry, åt sin vanliga mat. Allt var som vanligt.
Detta höll hon på med i flera månader. Detta har vi provat:
1. Olika sander (allt från billig skitsand till pellets, kristaller, klumpri sand, luktfri, mm).
2. Att flytta lådan.
3. Att bli arga - sätta henne i lådan.
4. Att vakta på henne och sötta henne i lådan när hon tänker bajsa.
5. Att flytta till nytt hus.
6. Att göra henne till utekatt.
7. Att låta henne få en kull ungar.
8. Använda 2 lådor - med olika strö och med samma strö.
Vi hade tom lådan i köket en period när ungarna var små. Då bajsade hon på golvet i badrummet och kissade i lådan i köket. När vi då stängde dörren till badrummet skrek hon vid ytterdörren och gick ut för att bajsa. Fick hon inte det gjorde hon det på golvet i köket bredvid lådan. Nån föreslog 1 bajslåda och 1 kisslåda men det var svårt att få alla att fatta det.
Det handlade inte om dålig hygien, det var bara nån slags fixidé.
Iaf kastrerades hon nu i onsdags förra veckan (ca 5 dgr sen) och då har hon varit inne hela dagarna nu och plötsligt när jag kom in i badrummet så gick hon! Efter kastreringen har hon sen inte gått på golvet en enda gång, och hon har varit inne hela tiden och delat låda med de andra katterna (en mamma och 5 ungar). De har två lådor nu, med samma sand i båda och av någon anledning har de sen vi senast bytte sand, kissat nästan bara i den ena, trotts att de står på två olika ställen i huset.
När jag tänker efter så kan detta beteende eventuellt ha kommit i samband med hennes första (som vi märkt) löp. Så kanske hade det med hormonerna att göra - *hoppas hoppas*
Änsålänge (5-6 dgr) har hon iaf gått på lådan, plötsligt utan anledning, efter kastrering så vi håller tummarna.