Vill inte äta

kolblakkur

Trådstartare
Mina två 2-åringar äter betydligt mindre hö nu. De får kraftfoder men det hjälper inte när det gäller vikten. Båda är friska och pigga, har aptit men höet ignorerar de. Inget problem med balen, det har varit såhär ett tag så det har varit flertalet balar under denna tiden. De vill bara äta GRÄS. Problemet är bara att det inte finns tillräckligt med gräs och i det gräset det finns, finns det inte tillräckligt med näring. Vad göra?

Sv: Vill inte äta

Mina två 2-åringar äter betydligt mindre hö nu. De får kraftfoder men det hjälper inte när det gäller vikten. Båda är friska och pigga, har aptit men höet ignorerar de. Inget problem med balen, det har varit såhär ett tag så det har varit flertalet balar under denna tiden. De vill bara äta GRÄS. Problemet är bara att det inte finns tillräckligt med gräs och i det gräset det finns, finns det inte tillräckligt med näring. Vad göra?

LUCERN är rena magin!!

Tack för era svar! Vad dum jag är, att jag inte tänkte på det! Man är väl så van vid att shettisar oftast klarar sig utan kraftfoder och dylikt.

Lucern är inget kraftfoder utan ett grovfoder.

Har också en shettis som faktiskt är SVÅR att hålla i bra hull på vintern :crazy:. På sommaren är det inget problem. Hon älskar gräs lika mycket som dina ;). Men hon är så petig med hö... Jag har ett hö, sent slaget, med ganska mycket grova inslag i. De lämnar hon. Hon får 2 kg hö till natten, men det finns i princip alltid något kvar. Lucernet äter hon dock alltid upp, och det verkar vara ett väldigt bra tillskott för henne. I vinter har hon varit bättre i både hull och päls.

Jag såg bilder på dina söta små lerhögar :love: och där ser de ut att lida av en ganska stor proteinbrist. Jag hade gett dem 1-2 kg lucern om dagen, det brukar funka.

Ja, det var precis runt den tiden som de började magra! Trodde jag var knäpp, men nu vet jag att de skiter i maten. Ska köpa lucern imorgon.

Kolla tänderna. De är i tandfällningsperioden och kan mkt väl ha problem med växlingen av kindtänderna och därför undvika svårtuggat hö. Gräs brukar vara ok även för hästar med riktigt stora problem med garnityret. Lusern är väl en bra idé iofs, men det naturliga borde ändå vara att även kolla upp orsaken till att hästarna inte vill tugga.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
601
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
974
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 261
Senast: mily
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka