Vill inte äta!!

Sv: Vill inte äta!!

Alright jag lägger mig där, men poängen kvarstår fortfarande. Hunden är inte en omnivo som Equus indikerar på utan ett djur som när sig på i huvdsak kött. Den har inte utvecklars till en omnivo (som tex björn).

Hunden är inte en omnivo som Equus indikerar på utan ett djur som när sig på i huvdsak kött. Den har inte utvecklars till en omnivo (som tex björn).
Därom tvistar de lärda!

Kollar man på wikipedia tex så får du detta svaret:
"Some sources describe dogs as carnivores.[118][119] Other sources describe dogs as omnivores, despite their descent from wolves and despite their classification in the order Carnivora.[1][120][121][122] Unlike an obligate carnivore, such as a member of the cat family with its shorter small intestine, a dog is neither dependent on meat-specific protein nor a very high level of protein in order to fulfill its basic dietary requirements. Dogs are able to healthily digest a variety of foods, including vegetables and grains, and can consume a large proportion of these in their diet. In the wild, canines often eat available plants and fruits.[1]"
http://en.wikipedia.org/wiki/Dog

Andra skribenter:

"There is some debate as to whether domestic dogs should be classified as omnivores or carnivores.
The classification in the Order Carnivora does not necessarily mean that a dog’s diet must be restricted to meat; unlike an obligate carnivore, such as the cat family with its shorter small intestine, a dog is neither dependent on meat-specific protein nor a very high level of protein in order to fulfill its basic dietary requirements.

Dogs are able to healthily digest a variety of foods including vegetables and grains, and in fact dogs can consume a large proportion of these in their diet. Wild canines not only eat available plants to obtain essential amino acids, but also obtain nutrients from vegetable matter from the stomach and intestinal contents of their herbivorous prey, which they usually consume.

Domestic dogs can survive healthily on a reasonable and carefully designed vegetarian diet, particularly if eggs and milk products are included. Some sources suggest that a dog fed on a strict vegetarian diet without L-carnitine may develop dilated cardiomyopathy, however, L-carnitine is found in many nuts, seeds, beans, vegetables, fruits and whole grains. In the wild, dogs can survive on a vegetarian diet when animal prey is not available."

http://healthydogfoodguides.com/are-dogs-omnivores-or-carnivores/

"The classification as a carnivore does not necessarily mean that a dog's diet must be restricted to meat alone. Unlike a true obligate carnivore, such as a cat, a dog is able to healthily digest a variety of foods including vegetables and grains, and in fact requires a large proportion of these in its diet. Wild canines typically get such nutrients from the stomach contents of their herbivorous prey, which they consume eagerly."
http://www.dogsobediencetraining.com/info/learn_dog_wiki.htm

"Anatomically the dog is still a carnivore requiring a hight protein dog food. No one disputes this fact. Scientists also agree that physiologically the dog does not require any carbohydrate at all in its diet, as they are able to sustain normal blood glucose levels by metabolizing fat and protein into energy. Metabolically, the dog has a few characteristics of omnivores such as the conversion of carotene to Vitamin A, Tryptophan to Niacin, Cysteine to Taurine and Linoleic acid to Arachidonic acid. These are four out of the thousands of metabolic decisions made daily in the dog."
http://www.vetbalance.com/index.php?/carnivore-vs.-omnivore.html

Det där måste ju vara årets inlägg!:D

Till TS, utan att ge mig in i matsmältningsdiskussionen, så tror jag att vi i vår serveringsiver påverkar matvägrarna negativt. Hunden känner av vår frustration av att den inte äter, vilket inte gör det bättre.

Sen har jag en egen fundering, om vi inte gav hunden mat så skulle den vara tvungen att fixa käk på egen hand. Stor del av dygnets timmar ägnas, och ska ägnas åt att jaga för att fixa käk. Å så pang, så står dagens potion framför näsan utan mista anstränging. En ansträngning som jag tror är viktig för hunden.
Så vad vet jag, ta med hundens mat ut i skogen och göm den, hittar hunden den så får den mat, om inte så blir den utan. Det är något jag tror en hund skulle snappa ganska fort.

Ja, alltså en hund kan ju helt leva en livstid på vegetabilier(svärföräldrarnas hund gjorde det) . Men som jag skrivit jag vet inte hur många gånger nu kan den EJ tillgodgöra sig vegetabilerna om de inte är processerade! Att hunden skulle vara en omnivo har vad jag hittils sett bara varit spånande och teorier, för den är de facto idag fortfarande klassificierad som carnivor. Det finns för få belägg för att den skulle vara en omnivo. Det är en skillnad på att kunna överleva på vegetabilier, och att fungera optimalt på annan mat.

Sedan ska man alltid ställa sig kritisk till artiklar utan författare eller hänvisan till andra fullvärdiga källor. Artiklarna du hänvisar till kommer inte från någon sådan så vitt jag kan se det.

Senast ändrad:

Bra hundägare den där du passar åt! :love:

Stackars din voffsing! :(

*i princip kl*

Jag tror också att detta med regelbundna måltider är mer ett påhitt av oss än en nödvändighet.
Min hund får visserligen mat varje dag men låångt ifrån regelbundet! Och jag har bekanta som alltid låter mat stå framme. Vissa dagar äter hundarna, vissa dagar inte alls. Dessa hundar är ändå fina i hullet, bålsen blänker och de är allmänt välmående.

Förövrigt tycker jag, när det gäller det mesta, att det är bra mycket viktigare att vara uppmärksam på hur ens hund mår än vad det står i div. böcker - författaren har ju inte träffat just min hund! ;)

/Lillagoajag - hundägare till en cavalier som bryter alla regler om hur en hund skall vara!

Jag har fri tillgång på foder och tycker att det fungerar bäst på mina hundar. Jag vet hur mycket de äter och jag vet hur mycket de dricker (förutom Jack Russelln som även dricker en del ur dammen i trädgården). Jag har prövat olika metoder under årens lopp, men kommit fram till att detta sättet fungerar bäst för oss.

Hundarna äter när de vill, jag har ingen hund som flåsar mig i nacken och vill ha mat. Mina hundar bajsar en, max två gånger per dag. Men oftast bara en gång.

Sedan ska man alltid ställa sig kritisk till artiklar utan författare eller hänvisan till andra fullvärdiga källor. Artiklarna du hänvisar till kommer inte från någon sådan så vitt jag kan se det.
Alltså, denna diskussionen är inte värd tillräckligt för mig för att jag ska sitta och leta upp alla artiklar som finns med kända och seriösa författare med ordentliga källor. Du får jättegärna spendera flera timmar på detta, men det gör inte jag.

Det är inte alla som delar din teori och som precis så mycket annat här i livet så är det bara att acceptera att människor tycker olika. Om du gillar en grej så kör på den då! Jag har i denna tråden inte propagerat för antingen eller, jag bara skriver att människor tycker och tror sig veta olika saker.

Alla vägar bär till Rom. Ingenting är helt fel.

Hundar är vanedjur, är hunden VAN vid att få mat vid bestämda tider kommer deras matsmältningssystem att gå ingång. Är de inte vana så kommer det inte vara ett problem.
Själv fodrar jag oftast två gånger om dan, är de hungriga äter de upp maten och är de inte hungriga så får det det stå framme tills de äter upp det ibland kan det ta någon dag eller två.
Jag häller upp i två skålar men ska sanningen fram så har jag egentligen inte någon större koll på vem som äter vad. Men så länge bägge har bra hull så bryr jag mig inte riktigt. Blir de lite runda så minskar jag på maten och matar på lite mer om de börjar bli lite tunna.
Det skiljer minst 30 kg på hundarna och den ena är pensionär så det borde vara trixigare än det faktiskt är, men funkar det så funkar det.

Det är inte min teori, vilket är större delen av min poäng. Allt jag skrivit i den här tråden finns att hitta i grundläggande biologi/zoofyiologiböcker. Det är inga märkvärdiga saker utan den "allmäna läran".

Det är en sak att tycka saker och att påstå en sak som sedan inte stämmer eller vacklar i fakta. Artiklarna du hänvisade till (förutom den veterinära) innehöll just teorier, inte konkreta exempel och i just en diskussion som denna anser jag att det blir svårt att "tycka" något i en diskussion där man utgår ifrån fakta. Det är ändå lustigt att oavsett hur påläst man själv är och brinner för en viss fråga som ett av sina största intressen så kommer det alltid en kommentar som "alla människor tycker olika". Ja, det är väl ingen nyhet? Alla vägar bär till Rom, men det är ingen hemlighet att vissa vägar är omvägar.

Fast ska man bli sån så är ju forskarna inte överens om någonting alls egentligen. Så fort någon säger en sak, så hävdar någon annan en annan variant av ungefär samma sak eller till och med motsatsen. Det är få saker som är absolut sanning, inte ens vilken utfodring som är bäst för hunden.

Se bara på hur vi människor ska äta. Vissa forskare hävdar att vi mår bäst av att äta vegan eller i alla fall vegetariskt. Vissa forskare hävdar att för att kroppen ska må bra behöver vi högt proteinintag och låg kolhydratsdiet. Andra säger att vi ska äta lika mycket kolhydrater som protein etc.

Har prövat att tex slänga ut mat på gräsmattan för att hon ska få jobba för maten, men det är till och ned ännu mer ointressant än att äta ur matskålen.

Och hon kan äta om hon vill, händer väll ungefär en gång varannan vecka ir så att hon äter tom en dubbel portion.

Men har du varit hos veterinär ännu?

Jag både håller med och inte. Hittils ser inte biolog/zoofysiologutbildningarna annorlunda ut och inget har förändrats i läroböckerna. Sålänge de utbildas enligt denna läran är jag övertygad om att majoriteten är tämligen överens om att det är så det fungerar.

Var nyss hos vet när hon fick sin 1års spruta, han trodde det var en tonårsgrej, samma sak när jag pratade med uppfödaren. Uppfödaren säger att dom ofta är jättetråkiga med maten upp mot 2års ålder.

Men att hon har en tonårsgrej känns inte nått bättre för mig, jag vill få i henne ordentligt med mat ändå.

Oavsett alla studier och all forskning så står jag fast vid min alldeles egen teori:
En frisk hund svälter INTE ihjäl!

I dina skor hade jag bara "gillat läget" lite och lagt mat-stressen på hyllan över sommaren!

Min lilla äter lite "som hon vill" dvs vissa dagar både på morgonen och på kvällen - när mat serveras i vårt hem - och vissa dagar inte alls.
Hon kan gå uppemot fyra dagar utan att äta och jag har lärt mej att hon "fungerar så".
Som ung var hon klart tunn, men FRISK! Och jag ägnade inte en tanke åt foderbyten, färskfoder, nya rutiner eller annat. Hon erbjöds ett bra fullfoder och ville hon inte äta det så slapp hon.

Idag är hon lite drygt tre år och fortfarande äter hon som hon vill. Jag krusar inte och hon mår kanon!

Jag tror ofta att det är Vi som hänger upp oss på detta med mat och ätande!
Om hunden känner att vi "hispar upp oss" och börjar göra en grej av utfodringen så är det ju inte konstigt att de "går i strejk".

/Swat

Dessutom har artiklarna ingen som helst relevans om de inte handlar om matsmältningsystemen, vilket denna diskussion handlar om.
Just där var det ju snack om hur mkt hundar och vargar var släkt, och jag beklagar att de två andra inte gick att öppna (misstänker att man måste vara medlem för att läsa dem..). Men visst, där finns inga artiklar på hur lika vargens och hundens tarmsystem är och jag har fått information om de senaste teorierna, medan du håller dig till den fakta som har funnits ett bra tag. Och såklart är jag mkt väl medveten om hur lika hundar och vargar är, försöker bara få fram de nya teorierna som finns.

Det är ingen som helst skillnad på beteckningen carnivore och carnivora, mer än språkligt.
Där har redan Ramona hjälpt mig. Tack :)

Vilka forskare har sagt att de har förändrats och skiljts åt invärtes rent anatomiskt?
Men det är ju det teorierna handlar om nu ju, och det för oss vidare till om de är omnivore eller carnivore... Och du har rätt, i alla anatomiböcker står det att de ser likadana ut, och du verkar rätt överbevisad om att det är det som gäller. Men det är många saker man fortfarande inte helt har koll på.. ska man aldrig se framåt och ta nya teorier till sig, utan bara sträva bakåt, bara för att någon har bevisat något liknande för 50 år sen?

Tydligt? Det enda du har gjort är att jämföra längden på tarmen.
Det jag ville poängtera är att tarmen hos hundar i förhållande till deras storlek inte är kortare än människans tarm i förhållande till våran storlek. Du hävdar ju att tarmarna hos hund/varg är kortare än hos människan, för att kött inte ska ruttna i tarmen... Var har du läst/hört det?
Och jag frågar igen, var har du hört att hundar har högra saltsyranivå i magsäcken? Inte för att ifrågasätta det du skriver, men tycker det är intressant och vill gärna höra mer om det.

Att saliv i huvudsak är till för lubrikation är lite årskurs 1 nivå och jag försår inte riktigt vad du ville tillföra diskussionen med den kommentaren.
Tack för att du kallar det årskurs ett. Det jag menar med amylase innehållet i saliv är att det inte är avgörande för om carnivore kan bryta ner vegetabilier eller ej. Och alltså inte ett hållbart argument i mina ögon för att hundar bara skulle fodras på rått kött.

Ja, alltså BARF är ju inte ensamt om att kunna vara besmittas. Senast 2007 fick storföretaget MARS som äger Royal Canin dra tillbaka tusentals torrfodersäcker då de var besmittade med salmonella. Senast vi hade det i våra egna livsmedel så var det i vanlig ruccola. Jag vet inte riktigt vad du ville med artikeln. Det finns en risk med att ge sin hund rå mat då den utsätts för fler bakterier. Samtidigt är risken obetydlig och fördelen överväger nackdelen då immunförsvaret blir ett helt annat till skillnad från när man fodrarmed näst intill sterilt torrfoder. Med andra ord säger artikeln egentligen ingenting.
Och det händer hur ofta? Fodrar du med rått kött finns där bakterier (salmonella, campylobacter osv.).. Det är fakta. Och även om hunden inte blir sjuk av det och stärker sitt immunförsvar, så sprids bakterierna via avföring. Äter ett annat djur den avföringen, riskerar den att bli inficerad, det samma gäller människor där kommer i kontakt med avföringen.. Barn t.ex. Så även om risken för hunden i sig själv kanske inte är gigantisk, så är det fortfarande en risk för omgivningen.

Jag måste få fråga dig om du vet vad BARF är? Utifrån dina svar verkar det nämligen ganska diffust.
Jag vet mkt väl vad BARF är, och jag är också medveten om att om man kan sina saker och vet exakt vad allt innehåller näringsmässigt sätt, så kan man sätta ihop en mkt bra diet till hunden. Men, hur många har den kunskapen idag? Att helt och hållet täcka hundens behov för vitaminer och mineraler t.ex, genom att sätta ihop en egen kost till den.

Som du skrev i ett senare inlägg så är jag skeptisk mot BARF, och har svårt att tro att det är det bästa för dagens hund. Men det är ju egentligen en annan diskussion..
Återigen, ursäkta knapplånet!

"Du ska vara medveten om att foderutbildningen de allra flesta veterinärerna får gå världen över är sponsrat av de som tillverkar vet fodret. (bla storföretaget Mars som även tillverkar snickers, twix mm) och den utbildningen är inte mer än ett fåtal timmar."

Detta påstående har jag hört/läst väldigt många gånger och det stämmer verkligen inte!

Visst händer det att vi veterinärstudenter får saker (till exempel dissektionsbestick, anteckningsblock etc.) från olika företag, bland annat Hill's och Royal Canin men även läkemedelsföretag.

Att däremot foderutbildningen bara består av ett par timmar eller är partiska är helt fel. Nu vet jag inte exakt hur många timmar allt som allt vi har men det handlar om minst 2 timmar i veckan fördelat över minst tre terminer!
Och det nämns ytterst sällan produktnamn i foderläran och näringsläran och inte heller att torrfoder/burkmat skulle vara bättre än BARF.
Nu är detta vad som gäller för veterinärutbildningen i Tyskland, men att det skulle se annorlunda ut i Sverige eller andra länder skulle jag inte tro.

utan att orka läsa igenom de extremt långa inläggen så tycker jag att; visst kan hundar svälta en dag eller två i veckan utan att må särskilt dåligt över det. men betyder det per automatik att de bör svältas så ofta? jag tycker inte det. om hunden är hungrig tycker jag det är snudd på misskötsel att inte erbjuda den mat varje dag, och frågan är vad lagen säger?

Lagen säger inget om utfodring av hund... Kanske skulle förfarandet dock kunna hamna under "Skyddas mot onödigt lidande"?
Men eftersom forskarna fortfarande strider om huruvida det är "naturligt" eller ej att fasta sin hund eller ej någon dag i veckan så är jag MYCKET tveksam.

Däremot så måste jag le lite åt din formulering: "om hunden är hungrig tycker jag det är snudd på misskötsel att inte erbjuda den mat varje dag"

Har inte du labbe??? ;)
Den labbe som inte är hungrig 20 minuter efter en måltid är ännu inte född :D

Hur många labbeägare har inte lockats till att överutfodra, ge rester, "bara en smakbit" osv. just pga att hunden "verkat så hungrig"!

Så...att "lyssna" till hur hungrig hunden är eller ej fungerar i alla fall inte i min värld!

/Swat

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
671
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
686
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
778
Senast: WildWilma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
509
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka