Vill inte äta pellets

A

anni0301

Har kört på 0.7 kg betfor (torr-vikt) 0,7kg kornkross och 0.5 kg Krafft groov 90 + 10 kilo hö. Men han är inte så överförtjust i pelletsen plus att det är dyrt och långt att åka för att köpa.
(ska kanske tillägga att det är en lättfödd treåring, hbl)

Vad kan jag ge istället för Krafft? Vill inte skriva en massa anlyssvar eftersom det då kanske räknas som individuell foderstat.
Bara funderar på vilket foder som skulle kunna passa som ersättare.

Havre? mer korn? soja? tips tips!!

Sv: Vill inte äta pellets

Jag hade bytt ut det mot havrekross - minst 1kg/giva.

Muslifoder är gott.. finns med och utan havre. Krafft eller Mustang, Pavo (och en uppsjö fler märken)
Pellets ser ju bra tråkigt ut...

... problemet är att jag har låååååååååååååååååångt till återförsäljare av musli odyl. Inte ekonomiskt för fem öre.

ok. tack! Havrekross verkar vara bra för unga pållar.

Ja, jag har gått tillbaka till havrekross, 50/50, efter att ha varit helt ifrån havren i ett antal år och jag är helnöjd. Det var en veterinär som ganska nyligen "vädrade" sin irritation över alla dyra, och inte alltid så bra som reklamen påstår, helfoder på marknaden och rek havrekross, betfor, mineraler istället. Han väckte tanken på att återgå till havren.

Min unghäst har fått bättre hull, magen funkar jättebra ( kolikhäst, f d ) och inga konstigheter med temperamentet heller. Jag ger linfrökaka som proteintillskott, dels för magen men också för att proteinhalten i grovfodret inte var tillräcklig i år.

ahaa. Se där.

Jag har aldrig köpt Krafft förut, men kört på Hestekraft och varit supernöjd. Nu har vi flyttat och kommit allldeles för långt ifrån återförsäljaren för att det ska vara ekonomiskt. Började då ge Krafft eftersom det "verkade så bra" men det är ju fortfarande DYRT och dessutom innehåller det ju typ vanligt foder fast pressat till pellets. Gissar att det mest är för att slippa ha en massa olika tunnor men jag har hellre det än betalar MASSA pengar.

Ikväll ska jag iväg å köpa korn- och havrekross! Soja och Miner Grön (fanns inget annat än dessa mineraler att välja på här ute på vischan...hoppas det är bra...) är redan inhandlat.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 580
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har just tagit hem en 4-åring på foder. Den kom från Polen för ca 4 v sedan och är runt 165 cm. Men tunn och muskelfattig :( Jag...
Svar
15
· Visningar
2 489
Senast: juvelen
·
Foder & Strö Jag har en dponny som just nu är lat i ridningen, funderar då på att byta kraftfoder till något med mer energi i, tex havre. Han går i...
Svar
1
· Visningar
930
Senast: fjordtokan
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 781
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka