Vill ha råd om bakjäst!

Fashionistan

Trådstartare
Jag undrar lite saker om bakjäst och hoppas på svar :)

1. Vilken sort ska man ge? (vilket paket eller så)
2. Vad hjälper det mot? (torrhet? tarmar?)
3. Hur mycket och ofta skall man ge?

Tack! :D

Sv: Vill ha råd om bakjäst!

Bakjäst?:confused:

Om det är nån jäst vi ger är det foderjäst för päls,exem och hovar ca ½dl/dygn

men du kanske är ute efter annat?;)

Jag har gett bakjäst när min lilla har varit dålig i magen eller om jag vet att hon kommer att blir det (dvs lös i magen, ala komockor) Vid installning, flytt och betessläpp.

Har gett 1/2 paket om dagen i ca 1- 1 1/2 veckas tid vid magbekymmer. Jag har använt paktet med blå text. Första gången Chili fick det vägrade hon äta (smulade ner det i kraftfodergivan) men efter att hon väl smakat lite så tyckte hon att det var gott uppenbarligen då hon slukade allt med god aptit. :D

Har faktiskt haft lika bra resultat med bakjäst som med mikrobalans.
Men jag måste tipsa om någonting som jag började använda i våras mot dålig mage - tistelolja.
Fungerar helt kanon! Ger ca 2msk i maten på kvällen och magen blir bra hur snabbt som helst :)

Just för pälsen skulle har jag inte märkt någon skilllnad när jag ger bakjäst, men har bara gett under såpass korta perioder att det antagligen inte hinner märkas om det nu skulle göra det;)

Jag undrar lite saker om bakjäst och hoppas på svar :)

1. Vilken sort ska man ge? (vilket paket eller så)
2. Vad hjälper det mot? (torrhet? tarmar?)
3. Hur mycket och ofta skall man ge?

Tack! :D

Vilket paket spelar nog inte ngn roll.
Jästsvampen i jästen skapar en bra miljö för de mikroorganismer som finns i grovtarmen och som hjälper hästen att smälta fibrerna.
10 gram per dag till en normalstor häst. Det tar några dagar innan man får ngn effekt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 903
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka