Vill ha bra tips om bok om fölhantering

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare black pearl
  • Startdatum Startdatum
B

black pearl

Jaha, nu har man ett underbart litet föl och nu börjar den viktiga fölhanteringen. Min fråga är finns det någon bra bok om just föl- och unghästhantering ni garvade kan ge tips om? Vi har som sagt fått en bedårande liten fölunge som har mycket energi och växer så det knakar. Hennes mamma är så omhändertagande och hon lär sig så många bra saker av henne. Nu vill man gärna börja på bästa sätt med lite lagom dos av positiv hantering. Jag har haft hästar sedan jag var liten men det här med föl är ett nytt kapitel för mig (det är så stimulerande med hästeriet, det finns alltid en massa nya saker att lära).

Fölis är så kelig och go och det känns som om allt har börjat på bästa sätt och man vill ju gärna fortsätta i samma anda även när de blir större och starkare. Även om jag gärna skämmer bort mina hästar kan jag tänka mig att det är bra med lite fasta regler för en pålle som är på uppväx.

Vårt första mål var att få en fölunge och att allt skulle gå bra med fölning och omhändertagandet av det dräktiga stoet (det är ju lite som att få barn för egen del man vill först se att allt går bra innan man springer händelserna i förväg om oturen skulle vara framme).

Nu dyker emellertid nya frågor upp angående själva fölhanteringen (stup i kvarten) därför skulle jag bli jätteglad om någon kan rekommendera en bra bok i ämnet som man kan läsa in sig på.:)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vill ha bra tips om bok om fölhantering

Jag tror att det bästa är att göra så litet som möjligt med fölungen. Ju mer fostran de får av enbart andra häsdtar desto bättre. Våra föl verkas, maskas och annat nödvändigt och om de skall visas så lär vi dem att gå i grimma. That's it. De är ALLTID extremt lyhörda att hantera senare i livet - som avvanda åringar så leds de i grimma helt okomlicerat även om de inte varit hanterade innan. Faktum är att den enda som varit ordentligt hanterad som föl (pga omständigheter) är den som varit jobbigast att leda som åring

Jag har samma erfarenhet som dig. De föl som hanteras och gullas mycket med som små är mkt besvärligare och mer respektlösa när man sedan ska hantera dem. Mina hanteras minimalt tills de är 2,5 år och det är aldrig ngr problem när man väl börjar arbeta med dem. Snarare tvärtom. De är lyhörda och uppmärksamma.
Låt fölen vara föl. Avmaska och se över hovarna, men det är nog med det.

TS jag vet inte om det finns ngn bok i ämnet. Tyvärr börjar de gamla hästkarlarna vara utdöda, men av dem kan man lära sig otroligt mycket.

Jo, jag är av samma åsikt som ni. Det är mer en bok som tar upp det här med matnyttiga saker som mat, hur de reagerar på värme, kyla och när de är mogna för vissa saker samt forskning om utvecklinsstadier mm jag är ute efter. Alltså både skötsel och den första hanteringen, hur den sker på bästa sätt osv. De böcker jag har tar mest upp dräktighet och fölning samt de fyra första dagarna (Hästavel av Rossdahle och Att vänta föl). Det som kommer senare beskrivs väldigt kortfattat.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har tänkt köpa denna, men inte kommit till skott ännu.
Har hört att den ska vara bra. Har även lånat på bibblan.

--------------------------------------------------------------------------------

Unghästar : från fölstadiet upp till fem år, hantering, inridning och träningsfysiologi (Inbunden) av Andersson, Ingrid
2007 (ISBN 9153428498)
Svenska

Pris: 172 kr

Nu gjorde jag slag i saken och beställde boken.

Jag har tänkt köpa denna, men inte kommit till skott ännu.
Har hört att den ska vara bra. Har även lånat på bibblan.

--------------------------------------------------------------------------------

Unghästar : från fölstadiet upp till fem år, hantering, inridning och träningsfysiologi (Inbunden) av Andersson, Ingrid
2007 (ISBN 9153428498)
Svenska

Pris: 172 kr

:) Tack för tipset! Den ska jag kolla upp. Det finns ju så många olika typer av författare, vissa är forskningsbundna och andra bara tyckare. Det är väl den första typen av författare jag uppskattar mest och då i kombination av erfarenhet.

Jens Fredriksson har skrivit en bok om unghästar. Jag vet inte exakta titeln men tror att den heter Unghästen. Den handlar väl mest om inridning, men det finns nyttigt att hämta i den också.

För övrigt håller jag med andra här ovan att inte gulla för mycket med fölet. Det första som jag fick lära mig som nybliven fölägare (av en erfaren uppfödare) är att aldrig låta fölet vända rumpan till. Föl är ju ofta väldigt sociala och vill helst sitta i knäet, vill bli kliade. Men aldrig med rumpan till, aldrig FÖR nära och aldrig "leka" mot människor. Det går bra när de är små, men ganska fort blir det stora och det är inte kul att ha 150 kg föl utan respekt.

Tack för tipset! Mamman är en rumpkliare kommer alltid med baken för att bli kliad...tyvärr. Mor och dotter ska så småningom släppas in till en äldre valack vi har. Han är hög i rang men en snäll och klok ledargestalt. Tror det blir en bra liten flock som kommer att fostra henne på bästa sätt men det känns lite tidigt för hopsläpp redan nu eftersom hon bara är en dryg vecka gammal.

Ja, just det Jens Fredriksson tillsammans med far och bror har väl en egen idé om bl a. unghästens behov av kuperade hagar (eller de kanske snarare förespråkar en gammal idé om man ser till att vi idag överbeskyddar och förmänskligar pållarna i större omfattning. Låter dem gå i allt för släta hagar och med sjutton täcken)
Jag ska ta mig an den boken också! Tack!:)

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 366
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 704
Senast: Ceta
·
Fritid Jag stickade lite som barn och har stickat en och annan halsduk med bara räta maskor och det är ju inte så avancerat (vad jag minns)...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 275
Senast: vilde
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka