Vill ha bild på bomlöst

I

isla

Finns det ingen som har en bild på barefootsadeln samt nylanders mjukbomssadel? Inte de som redan finns på respektives hemsida!

Jag har haft hem och provat nylanders mjukboms sadel... Tyverr så fotade jag den inte. Men jag kan säga såhär att på bilden på hemsidan ser den ut att vara typ 10-15cm tjock... Men det är den inte utan den är snarare 30cm tjock kanske ännu mer och det kändes som att rida i en sacko säck eller nått, man hamnar hätte högt över hästen och den såg jätte konstig ut på hästryggen. Jag belv iaf jätte besviken när jag fick hem den.

Barefooten ska vara helt ok har jag hört. Har ingen sådan men jag har en Torsion och det är ju samma typ av sadel.

Barefooten är en billighetsmodell av Torsion och är av något sämre kvalitet men ingen större skillnad ridmässigt tror jag. Kanske håller den inte lika länge som en Torsion förväntas göra.

Nylanders mjukbomssadel ser ut som en muterad jättefästing :D
-------------------------------------------------
Det var den bästa jämförelse jag någonsin hört! :D :rofl:
------------------------------------------------------

Jag har en kompis som har en sadel som är väldigt lik barefootsadeln men den heter bareback. Det jag tänker med den sadeln är att det finns ingen "rygg kanal" men det kanske funkar iaf... Torsion sadeln är mera uppbyggd och den har "rygg kanal".

Torsion är inte alls uppbygd så att det bildas kanal, ingen av de Torsion-liknande sadlarna (Bare foot, Knights, Cheyenne) är det och de är inte kompletta utan en pad som bildar kanal för ryggraden! Att rida i en sådan bomlös sadel utan en riktig pad är skadligt för hästens rygg i längden!

Om du läser på torsons hemsida så kan man läsa att sadeln är uppbyggd så att det blir en ruggkanal. En av paddarna dom har förstärker denna kanal ytterligare och så finns det en ull padd. Någon av dessa måste man ha under sadeln för annars är det inte bra för hästens rygg.

Var på deras sida står det??? Om sadeln har öppningsbar undersida så kan du lägga i material i sadeln så att det bildas kanal men kanalen är inte där från början.

Jag har själv en Torsion.

Torsion sadeln är inte komplett utan padd!!! :p

Det är padden som bildar kanalen under sadeln. Har en själv (både sadel och padd) så jag vet :angel: :devil:

asska :banana:

Precis! Jag har en Torsion Endurance och en TN-equilizer pad. Men Endurancen har öppningsbar undersida där man kan lägga in plattor så att det bildas en kanal utan pad.

Det går att läsa under frågor och svar.
Det står att Equalizer paden förstärker ryggkanalen och att ull padden finns både med och utan fyllning, men dom rekomenderar med fyllning för att förstärka ryggkanalen.

Och såhär svarar dom i en annan fråga...

Modellerna Dressage, Trekking och Endurance kan alla fås öppningsbara. Det innebär att man via ett kardborreband i kanalen kommer åt en ficka på vardera sidan av sadeln.

Om det då inte finns en kanal redan i sadeln...
Varför skriver dom såhär då?

Under beskrivning står följande

"Som komplement till den bomlösa sadeln bör man använda en padd som både bildar kanal och hjälper till att fördela vikten"

Har man en väldigt välmusklad häst kan man förmodligen rida utan en kanalpadd, men varför chansa?

Om det då inte finns en kanal redan i sadeln...
Varför skriver dom såhär då?

Jag förstår inte vad du menar med anmärkningen. I mitten av sadeln finns en kardborröppning. Du kan - om du vill - lägga in paddar i själva sadeln (eller under hela om du vill det). Skulle det ha med kanalen att göra?

Jag har själv en Torsion Endurance som jag trivs ypperligt med, men den har ingen kanal och jag skulle vara väldigt försiktig med att rida utan padd som bildar frigång för ryggraden.

De skriver såhär på Torsions hemsida på frågor och svar:

"Behöver man en speciell padd till en bomlös sadel?

Ja det ska man ha. Padden hjälper till att fördela viken. Originalpadden är en ullpad som också finns med fyllning för att förstärka en kanal. Vi rekommenderar en Equalizer som av erfarenhet ger bra viktfördelning och tydlig kanal."

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
492
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
393
Senast: MiniLi
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 766
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 163
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp