Vill ha andras åsikter.....

FannyN

Trådstartare
för att på så sätt närma mig nån sanning.

Jag har ett sto fött 02 som fölade i maj.Hon är 133 cm och åt det lite kraftigare slaget.Går bra att hantera såpass att det går att leda henne verka hovar etc.Men hon har mkt respekt för människor och att bara gå fram och klappa henne går inte.Men hon gillar när borstar henne,men det ska vara på ett visst sätt och där ingår inte huvudet.Främlingar som går nära gillar hon inte.
Fölet ska nu åka på unghästkollo tills vidare så hon får jämnåriga att leka med och flockfostran.
Vad skulle ni göra med mamman? Jag funderar på att börja tömköra och utbilda till våren då hon är 4 eller så får hon ett års semester till som kompensation för föleriet liksom,att börja när hon är fem.:confused:

// Åsa

Att hon är betäckt knasigt tidigt det vet jag.Så det behöver ni inte berätta.Tack och lov gick det bra.

Sv: Vill ha andras åsikter.....

Hej igen...:smirk:
Mitt gamla sto gillar inte heller att kela och umgås, är knepig att fånga i hagen oxå. Import island.
Men hon är i så hög ålder (23) att jag inte bryr min om det så mycket. Hennes föl är därimot myyycket trevligt.:love:

Om gamla stoet vore 3 år så skulle jag verkligen försöka "jobba bort" det, alltså träna henne på lämpligt sätt. Som du själv säger tex tömkörning.
Varför inte köra in henne innan det är dax för inridning?
Det är vad JAG skulle välja, inget annat. Min inställning är att viljan som många pratar så fint om igentligen är vildhet. Det vill inte jag ha på mina hästar, de är och ska vara tamdjur!

Är hon betäckt på island?
Och jag som drar mig för att betäcka min när hon fyllt tre!!
Jag vill inte att hon ska "fastna" i växten, men det kanske jag inte hehöver vara orolig för?
Vi ses kanske nån gång, Blå Bergen.

hejsan.

jag skulle nog gett henne vila nu att få chansen till att växa till sig med fri tillgång på mineraler och stora marker + unghästkompisar att springa o leka med lösdrift....om det inte vore för att fölet ska avvänjas så hade jag nog släppt mamman med de unghästarna fölet ska gå med endå...men e det en hingstflock eller så e de ju inte så lyckat kanske.

o så skulle jag börjat inkörningen såsmått nästa senvår(06) och under sommaren lite sen vila till hösten då jag skulle börjat med inridning....eftersom denna häst nu fick föl så tidigh + att ston inte utvecklas lika snabbt som valacker/hingstar så skulle jag nog rida in den lite långsammare/senare oxå så man inte stör tillväxten ennu mer.....skulle kanske ha en fullt inriden häst (grundriden) sommar/höst 07 när hästen är 5år/5,5år...

eller vad säger du om det?:D :cool:

Om du har tillgång till en annan ridhäst som du "litar" på skulle jag rekommendera att ta med mamman som handhäst lite titt som tätt. Det stärker muskler och senor, hästarna tycker att det är roligt så då tränas viljan upp också.
(Kom bara ihåg att varannan gång ska handhästen gå på höger sida och varannan på vänster...)

Att hon inte är supersocial tycker jag inte att du ska bry dig om, när du har gjort dig förtjänt av hennes respekt genom att "bete dig som en häst" (hästar går inte bara rakt fram till varandra, det är ett hotfullt beteende) och hon upptäcker att ni gör en massa roliga saker tillsammans så tror jag att hon kommer att ändra sig. Att hålla på med en massa "ledarskapsövningar" tror jag inte så mycket på, utan variation är nog det bästa för att inte tråka ut henne.

Att hon inte gillar främlingar tycker jag är bra! På så sätt blir hon ju svårare att stjäla...

Genom longering med inspänningstyglar lär du din häst att acceptera bettet utan att du behöver ta striden, hästen bråkar bara med sig själv. Och hästen ska vara LÖST inspänd, det är INTE meningen att den ska gå "på tygeln".

Jag använder även inspänningstyglar när min 3-åring går med som handhäst för att förbereda den för tyglar, men på en längd som "halvlånga tyglar" om du förstår vad jag menar. Jag kräver absolut ingen samling av min häst, men hon får heller inte gå i helt fri form. Sista fjärdedelen av turen knäpper jag av inspänningstyglarna så hon får gå i fri form.

Snart ska jag börja lägga på henne sadel på handhästturerna också, med stigbyglar som hänger och dinglar. Efter nyår när det blir lämpligare väder (typ i mars eller nåt...) blir det dags att sitta upp!

När det är dags att rida in din häst vet bara du. Du måste se till hur musklad din häst är och i vilket hull hon är i. Är du osäker så ta hjälp av en instruktör, det behöver inte vara just en islandshästinstruktör. Tycker du att du häst är långsam med att bygga muskler så kolla över proteininnehållet i hennes mat. Många islänningar får för lite protein. E-vitamin rekommenderar jag speciellt! Ge nån kur då och då.

Visst kan du köra in din häst, men var lite försiktig med själva körningen med vagn/släde. Får de för mycket muskler fram kan de bli framtunga och därigenom få svårare för tölten. Naturligtvis får hon inte grisepassa när du kör utan det ska vara skritt och trav.

Det här var mina åsikter och hur jag gör/skulle göra. Ta till dig det du tycker låter vettigt och strunta i resten! Det är DIN häst och du känner henne bäst och vet vad som fungerar för er. Lycka till!

Skulle egentligen inte yttra mig eftersom jag inte vet så mycket om hästar….
Men tror att alla djur utan undantag, behöver att man handskas mycket med dom, för att de ska få full tillit till människan!
Så jag hade gjort det! Pysslat mycket med henne, borstat, kelat, gått ut på promenad, tränat trick, kanske kört in också.
Försöka göra saker som hästen tycker är trevligt och kul istället för att släppa på lösdrift….
Mat/godis brukar ju också vara vägen till alla djurs hjärtan! Lite gott efter att du har ryktat?
Lite hö i hagen och medan hon äter så pratar du med henne, kanske kela lite också??
”Fånga” in henne från hagen, bara för att kela och prata lite!
Ja, överhuvudtaget umgås så mycket det bara gick med henne!
Så hade jag gjort, men som sagt är ingen expert är väldigt mycket nybörjare både på häst, har bara ridit sedan i somras….men däremot har jag haft väldigt mycket andra djur!

Det FINNS ju hästar som inte gillar pyssel o kel... Är hästen skygg däremot, är det ju att jobba med närkontakt. Var konsekvent och jämn i dina rörelser, ryck inte till eller så, håll ett jämnt mjukt tempo i dina rörelser...

Jag har en häst som varit väldigt skygg och det är bara att vara mjuk o fin i all kontakt, göra allt med lugna rörelser, berömma. Ofta räcker det med en kort stund i början o sedan öka. Kör det ihop sej vid lite högre krav, gå tillbaka till ngt som funkar o sedan vila. Börja sedan omigen med det som fungerar o öka igen kraven. Så går man helat tiden fram o tillbaka.

Eftersom hästen är så ung, bör det vara bra med längre flockvila mitt i allt.

Om hon var min, så skulle jag lämna henne alldeles ifred tills hösten då hon är 4 år.
Och då så skulle jag börja som om det var från början med en icke tämjd häst.

Har själv en valack som ska börjas ridas in i vår, och honom har jag haft med ute i skogen och på vägarna runtomkring och gått en massa under åren.
Då får han sakta men säkert vänja sig vid bilar, traktorer, tjurar, konstiga fåglar mm så att man slipper ta hela den biten oxå, när det är dags för inridning. Utan då är han hyfsat trygg med konstiga saker, så matte slipper ligga i diket när något händer.:D

Personligen är jag av den åsikten att hästarna tycker att det är roligt att hitta på saker med sina människor, nån timme då och då, och kan ändå gå 23 timmar av det dygnet med flocken och ha ett underbart hästliv.:idea:

Lycka till - det blir säkert bra hur du än gör!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka