Vill gärna ha personliga åsikter om kastrering.

Zewz

Trådstartare
Funderar fram o tillbaka mycket nu.
Mycket talar för att kastrera min lilla hund, men vad tycker ni?
Han har överbett och bär kanske på anlag för "felfärg", så i avel är han nog inget o räkna med.
Men finns det några negativa effekter av kastrering?
Pratade med veterinären om det, och hon nämnde att de även kan bli lite större i maten, vilket inte skulle göra något (förstår inte vad han lever på. luft, förmodligen), och skulle han bli lite lugnare skulle det heller inte ställa till nån skada... :smirk:

Nåja, vill bara ha era åsikter.

Okej. Låter riktigt bra ju! :)
Han är ganska tunn nu, och såpass aktiv som han är (och nog lär vara sen också. Väldigt energisk!) så lär han nog itne bli tjock...

Har också en kastrerad hane, och är väldigtväldigt nöjd med resultatet. Han är lugnare, mer tillgiven, inte ett endaste dugg aggressiv mot andra hanhundar, men har.....hrm...ökat något i omfång... :angel:
Förr kunde han äta hur mycket som helst, och det syntes inte på honom, nu kan bara lite tillägg som tex matrester i vanliga maten, visa sig direkt i "midjemåttet" på honom.... :D

Förr hade min hund starka jakt/vallegenskaper, som nu har minskat betydligt. Kan vara värt att tänka på om man har en sådan hund.

/ honung

Har en hane som kastrerades vid 3 års ålder. Ångrar det inte alls. Han slutade pissa inne och har inte lagt på sig nå särskilt. Snarare gått ner (dragit ner på maten)

En av mina sålda valpar blev kastrerad....då han var ganska så överenergisk..jagade katter osv....märkte ingen skillnad alls...t om så råkar han lätt i slagsmål och är vaktig...

Endel hanhundar påverkas mycket andra knappt märkbart av kastrering.
Vill man ha en mindre "ettrig" hund så ska man helst kastrera den tidigt(6-10 mån) enl. min veterinär. Om det stämmer vet jag inte.
Jag kastrerade min hund när han var 6 år. Detta för att han föll ur när tikarna i området löpte...Min vovve lyfter inte på benet hundra ggr längre när han är ute. Han tappar heller inte matlusten när tikarna i området löper. Annars så tycker jag att han är som vanligt.
Man ska ju även slippa endel prostata problem som han hundar kan få.
/Wera

Jag ska köpa valp snart, och den kommer jag att kastrera relativt tidigt. Jag ser inte det som märkvärdigare än att man kastrerar en hingst eller katt. De kan ha en tendens att lägga på sig lättare efter kastrering, i övrigt kan jag inte se några nackdelar. Ska man ha någon inverkan på temperamentet ska man nog dock göra det rätt tidigt.

Min hane kastrerades rätt sent då vi fick en hem en tik vid senare ålder och när hon löpte så matvägrade han. Han började matvägran innan löptiden, under och lite efter så ni kan tänka hur han såg ut. Efter ett kort tag beslutade vi oss för att kastrera honom och det blev bra ganska omgående. Han blev lugnare, brydde sig inte när tiken löpte och blev bättre mot andra hanhundar (kunde vara lite sné på andra hanhundar). Idag är det ingen tvekan, har jag en hund som jag inte ska använda till avel så blir det sterilisering/kastrering. Tycker att det är mycket schysstare mot hunden.

Min hund är en pinscher, väldigt lätt i typen, och håller igång så till den milda grad så fet blir han nog aldrig. tvärtom skulle det vara bra om ha la på sej lite.
har mailat uppfödaren o frågat om hennes åsikt, och om hon inte misstycker blir det nog kastrering rätt snart.

Du slipper förhoppningsvis allt kissande :angel: :angel:

jag har bara tikar och kommer nog aldrig skaffa en hane, är lite rasist på det sättet :crazy:

Men som allmän hundägare tycker jag att det är bra att du bedömmer objektivt att din hund ändå inte är ngt avelsmateriel, en uppfödare inom min ras gör likadant. För det första är det lättare och billigare att kastrera en hane än att sterilisera en tik. Dessutom slipper du bekymra dig för att stå ansvarig för ngn lustig pincherblandning ;) (bådas ansvar, menat som ett skämt) Allt kan ju hända...

Hur det påverkar hanen psykiskt och kroppsligt kan jag inte uttala mig om, har ingen erfarenhet, men uppskattar som instruktör och tikägare ditt resonemang.

Har dock hört att det är en väldigt skillnad på att kastrera hundar och katter eller hästar... Någon som vet???

//E

Tycker att det är helt OK med kastrering av både hanhundar och tikar, tycker främst på tikar att fler borde göra det (dom som inte skall ha sina hundar i avel) man slipper löp, trånande hanhundar, man kan tävla året om utan att bekymra sig för löp och tikarna slipper skendräktigheten, hormon berg o dalbanorna osv...

enda nackdelen verkar vara att dom lätt lägger på sig..men fördelarna väger klart över..

ja, jag kastrerade min tik efter hon fått sin kull(tjyvbetäckt) vid 9 års ålder....fattar inte att jag inte gjort det förut :crazy: då jag alltid haft tik o hane...visserligen har hon blivit fet, fast hon är nu både kastrerad och 12 år......

visst är det skillnad på att kastrera en hund och en katt/häst. snittet blir betydligt större, och läggs inte på samma ställe.
men visst borde alla som inte ska använda sin hund till avel (eller i vissa fall jakt) kastrera sina hundar! det skulle minska antalet oönskade valpar och hanhundsslagsmål.
jag kastrerade min labbe vid 1.5 års ålder (efter att han blivit lite väl kärvänlig mot min tik :angel: )och det har jag aldrig ångrat. så mycket mindre att oroa sig över! dessutom slipper han allt "ansvar" som det innebär att vara hanhund. på honom märks det dock inte så mycket, han har aldrig varit sur, han har inte blivit fet, och att han har bara blivit aningen lugnare (vilket bara märks om man verkligen anstränger sig ;) ). tyvärr har han inte glömt hur man gör med flickorna :crazy: men det får som sagt var inga konsekvenser.

OBS OBS OBS! ring runt till olika kliniker och fråga om priset, det kan skilja 1000-tals kronor! där jag bor (lund) kostade det från 2500-8000 kr. viss skillnad för samma ingrepp...

Har naturligtvis det här med tjuvparning i bakhuvudet med.
Hobbe är en mycket snabb och smidig hund och det är inte alltid man hänger med riktigt :o
Vill gärna kunna fortsätta ha honom i trädgården som jag hägnat in med meterhögt stängsel. Han stortrivs där och det är skönt att inte alltid behöva titta på honom. Men finns det löptikar i närheten vet jag inte hur han reagerar....

Av det jag hört låter det bara positivt att låta kastrera honom.
Har mailat uppfödaren och bett om hennes åsikt, och om inte hon har några invändningar blir det nog att diskutera saken närmare med veterinären.
Lillkillen är bara 6 månader än, men det går ju tydligen ta dom rätt tidigt.

Har också en kastrerad hanhund. Vi kastrerade honom vid 11 månader. Vad gäller humör, att vara i farten, mentalitet osv har vi inte märkt ett dugg skillnad. Det är fortfarande "fullt ös - medvetslös" ungefär ;). Däremot var han en svår matvägrare som ung och det försvann helt och hållet. Äter nu morgon och kväll med god aptit.
Han skulle nog lätt kunna bli lite småstjock, om det inte vore för att han hänger med på alla våra ridturer och får då bra med motion.

Det låter toppen.
Hobbe är precis likadan, äter ungefär litegrann varannan dag :crazy:
Förstår inte att han håller igång som han gör...
Han håller även han igång som om han hade eld i baken, så fet blir han nog aldrig.
Har även fått mail från uppfödaren nu, och hon håller med mej, och är en förespråkare för kastrering.
Så nu blir det nog o ta manligheten för den lille ;)

Tack allihopa för hjälpen!

Jag kastrerade en vuxen hanhund, och fick en ny hund... Han blev glad, livlig, samarbetsvillig och lekfull. Borta var den tröga, tråkiga hund som inte ville göra någonting. Dessutom började han äta normalt och det syntes direkt både på päls och muskler. Tikintresset försvann inte helt med kastreringen, men efter kastreringen gick det att koppla bort. Jag har inte upptäckt några som helst negativa effekter. Han blev definitivt inte trögare, tvärtom, mycket livligare. Iofs ökade jaktlusten :angel:(vilket är ju en nackdel när hunden inte är jakthund...) men det jämnade ut sig i o m att flockkänslan blev starkare, och han började hålla sig i närheten av oss. I efterhand ångrar jag att jag inte gjorde det mycket tidigare. Om jag i framtiden skulle få en hanhund med samma överdrivna tikintresse skulle jag kastrera den så fort tendenserna dök upp - för hundens skull, den får helt klart ett bättre liv :bump:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 484
Senast: Barrow
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 545
Hundhälsa Nu har det gått tre veckor sedan Kryza gjorde illa sitt knä. Som det ser ut kommer hon förhoppningsvis opereras i slutet av september...
2
Svar
23
· Visningar
4 897
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
974
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka