Vill få rutin!

P

persika

Jag har sällan fått uppleva tjusningen med hoppning, tills typ för några dagar sedan, då jag tränade för en ny tränare. Plötsligt föll en massa bitar på plats, den tränaren fick mig att förstå saker som inte gått fram till mig med en annan tränare jag ridit för i flera månader och frågetecknen rätades ut. Det blev kul, jag kände att jag klarade av det och jag utvecklades. Blev på nöjd, en känsla som varit sällsynt.

Samtidigt som jag lärde mig mycket användbart så känns det verkligen som att jag är en nybörjare på detta med hoppning, är allt annat än rutinerad. Hur ska man lära sig mer? Har inte egen häst, och andras hästar får man ju inte hoppa så ofta. Eller så är det för en tränare som inte hjälper en så mycket... Börjar fundera på olika alternativ, t ex ta en häst på foder - men där är ju utbudet begränsat och svårt att hitta något passande. Hittat en yngre häst med fin stam men den är orutinerad själv = kanske inte så bra kombination? Är enda alternativet för att vidareutbilda sig att köpa en egen häst tro? P g a en begränsad plånbok så kan jag inte köpa flashigaste hopphästen. Å andra sidan så kanske jag inte behöver det.. Vill bara få mer hopprutin. Uppleva det där roliga igen! Men hur ska jag göra?

Sv: Vill få rutin!

Först och främst skulle jag nog inte köpt en häst om den enda anledningen var att jag plötsligt upptäckt att det är roligt att hoppa!
Rider du på ridskola nu? Finns det möjlighet att ta privatlektioner med ridskolehästar, eller vara med i en hoppspecialgrupp?
Är du orutinerad och kanske lite osäker hade jag inte valt en "ung häst med fin stam" i första hand, utan jag hade köpt en vanlig, lite äldre häst som är någorlunda okpmplicerad. De flesta hästar kan gå upp till 1,20 utan att vara speciellt flashiga, och det räcker ju ofta för oss vanliga "svenssons" ;)

Va roligt att du har upptäckt hoppning! hehe :D

Men jag säger som den över mig, att köpa en häst bara för att få hoppa kan vara lite speciellt. En häst mår ju inte bra av att hoppa för ofta, det sliter ju på hästarna.
Däremot kan man rida mycket markarbete om man har egen häst, och markarbeten är väldigt lätt att sedan ta med till hoppningen.
Det är ju inte så att proffsen i hoppning hoppar varje dag, det är främst markarbete, om och om igen.

Där kan du ju börja på låga bommar, bara träna och träna på känslan. Sedan lägga upp kavaletti, och även där mycket känsla och även en liten "avståndsbedömning", inte alls som på hinder, men liknande.

Sedan är ett mycket bra alternativ, att du får rida på ridskola. Som Vildros sa så har de ganska många ridskolor "hoppspecialer" där de hoppar ofta (på min ridskola, varje vecka.)

Men om du ska ha egen häst så rekomenderar jag en äldre läromästare, en läromästare som gått 120 räcker gott till dig. De kan kosta allt mellan 15-30,000 beroende på lite allt möjligt.
Om du vill ha hjälp med letande så kan jag gärna hjälpa, jag kollar hästannonser varje dag så jag grym koll på sådant! :D

Lycka till!

Jag måste ju rätta mig själv. Var nog mycket trött när jag skrev.
15,000 får du ingen frisk 120 häst.
Mellan 40-100,000 ligger de på.

Om du har praktiska och ekonomiska förutsättningar att köpa häst och vill göra det så finns ingen anleding att avråda! Att du tycker det är kul att hoppa och vill utveckla din ridning är väl en helt underbar anledning!:laugh:

Annars kanske du kan hitta någon som rider dressyr och behöver hjälp. Ochsen finns det ju en hel del hästar vars ägare inte riktigt har tid, men som gärna vill ha någon trevlig och ansvarstagande person som rider lektioner för intruktörer. Häng runt i stall så brukar det dyka upp! Du kanske inte får rida de allra finaste hästarna, men det är kul och lärorikt att rida många olika hästar.:)

Haha, tur att du rättade dig, jag undrade var i hela friden du läser hästannonser om man kan få en vettig 1,20 häst för 15, 000 :o Då hade jag omedelbart anlitat dig som min personal horse shopper :D

Jag kan tala om att det finns, hahhhaha om man vill satsa på en 19 åring :angel:

Hahaha jag kan bli allas personal horse shopper 8D
Jag hittade en häst som var 11 år som hade gått 155 i belgien samt belgiskmästare 2 år :D
dooock....... så hade den transport fobi och ända sättet att transportera var att söva :eek:

Så isåfall får man inte tävla + att man måste bo på ett ställe där det finns veterinär, som granne eller ngt. Eller om man bor på typ Bollerup elller strömsholm :idea:

Så fan för det :(

Jag själv har foderponny och har man bara tålamod kan man hitta en riktigt bra foderhäst. :)
Det är ett väldigt bra alternativ om man inte har råd med egen häst. ;)

Nu har jag inte läst de andra svaren men.... När jag letade foderhäst la jag upp en annons, och fick svar från massor av fina hästar, så du kan nog hitta en fin foderhäst utan problem. Medryttarhäst är nog svårare, men det går nog att hitta något bra där med. Foderhäst för senare köp?
Sedan så brukar det finnas grupper som inriktar sig på hoppning, dressyr osv. på ridskolan, kanske kan du gå med i en sådan?
Om du har råd så kan du ju alltid köpa dig en egen, men det verkar inte som att du har så mycket erfarenhet av hoppning, så då känns det ju ganska dumt att skaffa dig en unghäst med fin hoppstam om du inte kan så mycket inom hoppningen än? Fast vet ju inte vad du gjort inom hoppning så <: Sen så ska ju intresset hålla i sig med.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 662
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka