vill ej vara ensam i stallet

Sv: vill ej vara ensam i stallet

Det går åt rätt håll med din sällskapssjuka dam! Vill bara uppmuntra genom att säga att all den tid du måste ta dig nu till att lära henne lita på dig, kommer att leda till att ni får en fin kontakt. Kanske blir hon den bästa häst du känt? Så blev det med hästen jag beskrivit för dig.

Hejsan! Har inte läst igen om alla svar.... så om någon skrivit dett så ber jag om ursäkt får att jag upprepar mig....

Jag "lärde" min häst att stå själv i stallet av en slump.... Han var en häst som rymde hela tiden.... Och en gång när han rymt 3:e gången för dagen.... så hade jag inte chans att åka upp.... Det resulterade i att han fick stå inne i 3 dygn:o ..... JAG HATADE DET... Men jag hade inget annat val.... (av Olika anledningar)! Jag visste att min häst inte "kunde stå själv i stallet....".... Men jag kunde ju inte tvinga en av dom två hästägarna, som stod där, att stå inne med en av sina hästar, för att min häst inte skulle stå själv?!?! Ialla Fall..... Detta slutade i att min häst blir mycket lugn av att stå inne..... och lika så i stallgången.... kan detta vara något att prova?!?!:confused:

HAlvblodet är 18 år, och kan fortfarande inte vara ensam i stallet, knappt ensam och rida ute heller. :crazy: Vi har tränat enormt mycket, och är jag i närheten nöjer han sig med att stå och gnägga, men är jag inte där river han stallet och reser sig.

Han blir olycklig, dummar sig ej.

Detta härröt från att när han som föl importerades från Polen hände mkt otrevliga saker, han blev isolerad mm. :(

Så det jag menar är att vissa saker går inte att träna bort, hur skicklig man än är, och hur mycket man än försöker, det kanske däremot kan bli bättre än det är. Så sluta inte försöka, träning är det enda som funkar! :rofl:

Hej,

Jag tror Alma-lena har rätt i att inte försöka plåga hästarna med onödig ensamhet. Jag måste helt enkelt få henne att fokusera på mig och inte på de andra hästarna.

Det verkar ju gå framåt för sig och din häst så det är ju bra;)

Annars tror jag inte det är farligt alls att lämna dem ensamna oavsett om de är oroliga. De lär sig väldigt fort (som hon med hästen som hon tvingades ha inne i tre dygn). Av ngn anledning så kan ju hästen helst plötsligt stå ensam när den behöver det :smirk: Typ vid sjukdom, träning, tävling, dåligt väder osv osv. Gör an det inte till en stor grej så funkar det för de flesta, det är mest människorna som blir rädda tror jag men det är min åsikt.

Ex föl som man avvänjer, det är alltid ett jäkla skrikande osv när de är första natten utan mamma, eller första dagen, hur man nu gör. Men har man en säker box så lär de sig väldigt fort att det inte är så farligt när mamma är borta.

Ibland kanske hästen bara är ovan vid att vara ensam och då kan den säkert lära sig att det inte är så farligt av att tvingas bli ensam. Men hästen jag pratade om liknar snarast den polska importen, han hade usla erfarenheter och hade tvingats till nästan total ensamhet i åratal, det gjorde honom helt beroende av sällskap av andra hästar(eftersom han inte ens sett en annan häst under en stor del av sitt liv) när han väl fick hästkompisar. Jag tror nog att Alkemisten har mycket att vinna på att skapa en förtroendefull relation mellan sig och hästen innan hennes häst får vara ensam en längre stund.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama