vill ej vara ensam i stallet

A

Alkemisten

Hejsan,

Skulle vilja ha lite tips på vad man kan göra för att lära en häst vara ensam i stallet. Jag har bara tre hästar och om jag jobbar med en är de andra oftast ute. Och jag vill kunna ta in dem och binda upp dem för att rykta osv. Nu har jag fått hem ett kallblodstravarsto på 15 år som när hon är ensam i stallet blir mycket orolig. Hon är för övrigt ouppfostrad och kan tänka sig att gå rakt över en i detta skede vilket är något obehagligt och jobbigt då hon är en rejäl bit. Skulle tro att hon fått göra lite hur hon vill i sitt gamla stall. Har arbetat med att leda och backa henne men det funkar inte i stallet när hon är ensam.

Sv: vill ej vara ensam i stallet

Om hon är intresserad av mat så kan du ju ta in henne & greja med henne medans hon äter så har hon lite annat att tänka på.
Är inte mat hennes passion så kan du ju alltid försöka ändå att stå & "nojsa" med henne medans du ryktar.
Lär henne att stå still, flytta på sig medans du grejar (som jag antar att du redan gör med dina andra hästar)
Och BERÖMMA henne när hon gör "rätt"

Min häst var 8 år när jag red in henne & inte överdrivet hanterad i övrig.. Nu är det inte direkt några problem att få henne att stanna i boxen när dörren är öppen m.m.

("Fick" henne inte förräns då!)

Nja hon är ganska svår att få kontakt alls med i detta skede. Hon bara stressar rundor och flyttar från sida till sida medans hon försöker se ut var de andra är.

Jag var tvungen att lägga en kjedja under igrimman för att kunna hålla henne. Hon försöker preja ner en med bogen, hon är ju trots allt en nordsvensk. Jag fick sedan ta i med hårdhandskarna för att hon inte skulle springa över mig. Jag band upp henne med balband för säkerhetsskull. Och hon sprängde inte uppbindningen men var mycket orolig. Jag kunde inte tränsa henne vilket var meningen att jag skulle göra.

Tror ni det skulle funka att ha henne uppbunden och leda en häst förbi henne genom stallet och sedan runt stallet och in igen genom den andra dörren.. För att typ visa henne att hon inte behöver vara ensam länge och att det är ok. Eller att ta ut en häst och sedan ta in den igen genast och så vidare..

Tänkte bara höra hur det har gått för dig och hur gjorde du för att få det att fungera? Har nämligen samma problem förutom att min är uppfostrad och duktig och lyssnar förövrigt

Mvh Fatima

Tänkte bara höra hur det har gått för dig och hur gjorde du för att få det att fungera? Har nämligen samma problem förutom att min är uppfostrad och duktig och lyssnar förövrigt

Mvh Fatima

Hej,

Idag tog jag ut hästen i boxen brevid först. Då blev hon väldigt stressad ett tag men då det fanns en annan häst kvar i stallet lugnade hon sig så att jag kunde få på grimman och ställa henne i gången. Sedan borstade jag henne lite och klappade på henne och berömde henne, och allt var bra.

Jag provade att flytta den andra hästen in i en annan box medans hon stod kvar i gången. Då blev hon stressad ett tag igen, men lugnade sig då hon märkte att han fanns kvar i stallet. När det finns andra hästar i närheten uppför hon sig bra måste jag säga. Hon backar om jag ber henne och man kan få kontakt med henne. Så jag tar tillbaka det där jag skrev om att hon fått uppföra sig som hon velat i sitt gamla stall. Hon är riktigt duktig när hon inte är stressad.

Sedan jobbade jag henne lite där ute. Jag ledde henne runt på en volt i träns medans jag bad henne sänka huvudet. Ibörjan var hon mycket spänd men efter ett tag efter mycket beröm och klappar slappnade hon av mer.

I morgon tänker jag lämna henne i gången och stöka med den andra hästen - ta den från box till box och så vidare. Sedan om ett par dagar tänker jag ta ut den andra och in direkt igen.

Vill gärna följa utvecklningen framöver :)

Har erfarenhet av en häst som inte kunde göra något ensam när han först kom till "mitt" stall, 14 år gammal. Han hade levt ensam och ouppfostrad i många år och när han väl fick hästkompisar blev han galen om han lämnades ensam. I ett års tid gick det inte att rida ut med honom utan sällskap, i hagen och stallet blev han galen utan sällskap. Vi jobbade på att "bli hästar" för honom, så att en människa kunde vara lika bra sällskap som en häst. I början var vi alltid två för han var en stark brukshäst. Vi gick på promenader med honom, använde oss av övningar från NH och "Dansar med hästar" samt T-Team massage(väldigt avslappnande) och stretch. Men vi såg till att inte plåga honom med onödig ensamhet. Har du prövat med bindbom utomhus där hon ser de andra hästarna? Han var en duktig körhäst och mådde bra av att få visa sig duktig i hårt arbete, det var första saken han gjorde ensam. Ditt sto kanske har någon sak där hon har gott självförtroende och där hon klarar bättre av att vara ensam? Börja där. "Min" exempelhäst blev till slut väldigt lugn och klarade av att ha människor i stället för hästar som sällskap, men det krävdes tålamod för det. Det var som att han till slut förstod att han inte skulle förbli övergiven. Det var verkligen värt att vänta på.Från "stallets skräck" blev han en stadig nybörjarfavorit. Hoppas det blir lika bra för er!

Hej Alma-Lena,

Detta inlägg gav mig verkligen hopp! Går det för en häst borde det gå med en annan också! Idag tog jag ut dem lite senare än vanligt ca 1 timme. Och när jag kom in i stallet var hon jätteorolig igen fast ingen av hästarna hade gått ut, hon ville bara ut. Men sen så fort hon får komma utanför dörren så lugnar hon sig. I hagen verkar hon lugn (med sällskap). Idag ska jag köra iväg med min andra häst så det ska bli intressant och se om hon klarar vara ensam i hagen med shettisen utan att helt stressa upp sig. (vi har folk hemma som kan vakta henne)

Jag tror som du. Att hon måste i första hand lära sig se människor som ledare och kompisar - men var börja? Det hon känner sig bekväm med är antagligen att köras med sulky eller rida ut i rask takt. Men jag vågar inte göra något av detta då jag inte känner hästen. Kanske jag ska gå iväg med henne till ett hörn i hagen där hon inte ser de andra, till att börja med. Hon känner nog sig ganska trygg i sin egen hage.

Hälsningar
Alkemisten

Det där med att jobba med henne i hagen är nog en bra idé. Vi hade en ridbana bakom stallet där vi jobbade med honom i början. Han såg inte de andra hästarna där, men gnäggade och fick svar. Snart slutade dock gnäggandet. Vi gjorde bandgator och avdelade banan med band som i "Dansar med hästar". Det går kanske att avgränsa hagen till en fyrkantsbana med band hos dig? Den första övningen där det "lossnade" var där på banan när vi lade ut hässjestörar till labyrinter och gick i dem, lät honom backa och gå framåt i dem. Som körhäst var han väldigt bra på det och följde oss till slut som en hund genom de mest komplicerade labyrinter. Första gången vi kunde ta oss långt ifrån de övriga hästarna var med släde, så det där med sulkyn låter rätt. Men innan du gör det, låt det "lossna" mellan er.

Hej Alma-Lena,

Jag har haft ute henne ensam nu på ridbanan. När hon får komma ut först på morgonen verkar hon vara ok ute själv (när de andra är kvar i stallet). Jag har bara lett henne runt på en cirkel i ett bettlöst träns och försökt få henne att sänka huvudet och lyssna på ptroo. Det funkar bra faktiskt. Hon ger mig ännu inte hel avslappning i nacken men sänker huvudet så att hon går lågt iallafall. (min valack drar nosen i grusen och nästan snubblar vid denna övning) Hon tittar väldigt mycket åt sidan också men det går framåt iallafall. Det där med labyrintövningarna ska jag nog prova när det töat lite.:idea:

Men hur gjorde ni när er häst lärde sig vara i stallet själv? Lossnade det av sig själv när han började få förtroende för er?

Min häst har också fått stå själv långa perioder i sitt liv. Det går att rida ut själv även om hon helst har sällskap, men hon har varit väldigt stressad när hon stått själv i stallet. Jag har bara envisats med att ställa upp henne i stallgången och borsta en liten stund, det går bättre och bättre.
I ridhuset gnäggade hon tidigare varannan minut men nu är vi nere på kanske en gång i halvtimmen :D så det blir också bättre och bättre.
Hon är extremt beroende av sin hagkompis men står ut med att man tar in honom när hon står kvar själv (andra hästar i hagen bredvid) och att han försvinner ur stallet på kvällarna för att ridas.
Det gick inte tidigare så jag tror hon börjar känna sig tryggare.
Tid och tålamod, helt enkelt, och satsa på små steg framåt precis som du gör. Låt det ta tid.

Hej Tazza, Tack för ditt svar. När du hade hästen ensam i stallet och borstade henne. Vad gjorde din häst då? Min står isåfall och skrapar och taktar från sida till sida i gången. Och så fort man släpper lös henne vill hon springa ut. Och hon är rätt stark! Nonchalerade du detta betende då eller? Och bara fortsatte borsta?

Idag gjorde jag någon form av join-up med henne. Dvs. hon var i hagen och jag försökte styra henne lite genom att driva henne till ett håll eller ett annat. Hon blev riktigt sur - och skulle inte gå med på något av detta. Men efter ett tag när hon sprungit i från mig ca 10 ggr och hon märkte att jag inte skulle ge mig även om jag bara gick efter henne, började hon visa tecken på att hon kanske skulle kunna tänka sig att kommunicera med mig ändå. Då slutade jag. Sedan när jag gav dem hö, verkade hon faktiskt mer intresserad av mig än innan (jag tror jag lyckades skapa ett intresse där) men jag spelar nu svårflörtad :)

Jag tror inte att någon människa har kommunicerat på hästspråket med henne innan.

Kul att det funkade med henne i hagen! Är snön djup i hagen kan man trampa upp gångar som fungerar som labyrinter också. När det gäller att vara inne i stallet ensam, så lämnade vi aldrig honom helt ensam i stallet förrän efter ett år ungefär. När hästarna var ute var alltid någon människa där. Jag brukade ge honom T-Team massage då, det gjorde honom lugn. Nu var det så att han behövde inte vara helt ensam i stallet. Men en häst i mitt stall som måste boxvila har haft en kanin som sällskap för att inte bli för galen när hon har måst vara ensam under dagarna. Annars är det väl knappast så att din häst behöver vara utan både hästar och människor i stallet. Pröva massage, enligt t-team metoden, eller liknande. Om ni är två kan man börja massera innan de andra hästarna går ut och fortsätta medan medhjälparen tar ut hästarna, när hon är riktigt lugn, tuggar, suckar och sluter ögonen.
Jag hejar på dig och din häst! Det verkar ju gå åt rätt håll.

Förresten glömde jag beskriva hur han gjorde i stallet. Han for runt i boxen, pep och gnäggade- väldigt orolig. I början var det farligt att vara nära honom då. Just hästspråket, att han började se oss som "flockmedlemmar", gjorde att hantering blev möjlig över huvud taget. Det verkar ju lossna för er nu, men fortsätt skriva om hur det går. Jag vill gärna veta!

jag hade en häst förut med samma problem.

till att börja med tog jag in henne i stallgången och gav henne lite morötter och sedan innan hon kom på att hon var själv inne tog jag ut henne de första dagarna.

sen utökade jag en stund varje dag, jag ställde inte in henne i boxen i början, för då blev hon upprörd.
utan bara på stallgången i början. när det sedan gick bättre i stallgången så gjorde jag likadant fast inne i boxen sen.

jag hade även alltid ett hönät hängande så hon kundeäta om hon ville.
det tar tid, men det gick bättre och bättre med tiden.

Hej!
Jag hade en nordsvensk travare tidigare (valack på 16 år, när jag tog över honom) hög i rang och ganska tuff.
Han visade samma beteende som din häst gör i gången. Dvs: trampade, taktade och hade väldigt svårt att koncentrera sig. Han var värst när han var ensam i stallet, men i början var han väldigt stressad av att bara stå uppbunden.
Jag gjorde så att jag tog ut honom på gången korta stunder till en början. (först var det i stort sätt att spänna fast på ena sidan bara och sedan var det dags att spänna loss honom, för annars hade han nog rivit stallet...) Det gick längre och längre stunder och jag borstade alltid lite på honom och försökte få honom lugn genom att tala och beröra honom på ett lugnande sätt. Jag gjorde likadant i boxen, bara så att han lärde sig att acceptera mig.
Jag tog hjälp av en NH tränare som kom ut för att hjälpa mig vid hantering av honom (han gick konstant framför mig när jag skulle leda honom) Det fick vi bukt med:) med detsamma, bara jag visste hur jag skulle göra. I och med att han såg att jag gick att lita på och att vi arbetade med ledarskapet, kom det andra mer och mer "gratis".
Han lyssnade på min röst, så småningom så var han så pass lyhörd att när jag sa nej genom att stampa till lite i marken så visste han att det var dags att göra som jag sa.
Behövde aldrig använda några slag eller hårda ord, som jag sett exempel på genom åren.
Jag är övertygad att du kommer att lyckas, bara att ta lite åt gången. Det är värt allt arbete!!

Hej,

Tack för era svar. Jag har börjat leda henne igenom stallet ensam. Först ledde jag bara henne rakt igenom. Sedan stannade jag och gav henne lite kraftfoder i stallet (kanske högst 10 sekunder) och fortsatte ut igen, osv. När hon inte hinner tänka att hon är ensam håller hon sig lugn. När hon kommer ut på andra sidan kan hon inte se de andra hästarna vilket gör att hon ville springa runt stallet före mig. Men med lite lirkande gick jag före ändå. Jag gjorde detta ca 15 min igår och hon verkade lugnare i slutet.

Min man red henne även i hagen barbacka i ett bettlöst träns i helgen. Jag gick efter med shettis och sonen. Hon var faktiskt lugn så länge det fanns en annan häst med. Vid ett tillfälle red min man bort från oss vilket ledde till att hon började trava tillbaka, och min man som inte kan rida höll på att åka av. Men när hon märkte detta stannade hon :love: Så hon är nog en snäll häst i hjärtat.

Vill bara säga att det låter som att du är på rätt väg iaf! Det hela handlar bara om att få de att märka att det inte händer något bara för att man är ensam.
Min unghäst var likadan, även om hon blev lugnare när jag var med henne. Ställde man henne ensam kvar i boxen dock så gick hon runt ett tag och "skrek". Men det var bara att ignorera det samtidigt som vi självklart hade lite koll på henne så hon inte började göra saker som kunde bidra till skador självklart. Efter några gånger var det inga problem. Idag gnäggar hon i princip bara i början (c:a 5 min kanske), inga "panik-gnäggningar", utan bara lite som att "Hallå?".

Varje häst är en individ, därav alla olika metoder som finns. Jag tror du har hittat en metod som efter ett tag kommer visa sig som mycket bra på din dam!

Skriv gärna här hur det går! Alltid kul att följa.... =D
//Z

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama