Vill ej backa ur transporten?

T

Tess82

Hur går man tillväga om man ska träna bort detta?Vad jag förstod så har denna häst ramlat i yngre dagar när de lastat ur den. Han går in snällt,men vågar inte gå ur...hmm fick något att fundera över :bump:

Sv: Vill ej backa ur transporten?

Tess82 skrev:
Hur går man tillväga om man ska träna bort detta?Vad jag förstod så har denna häst ramlat i yngre dagar när de lastat ur den. Han går in snällt,men vågar inte gå ur...hmm fick något att fundera över :bump:

Öva att backa i nedförsbackar med din häst, inte i samband med transporten utan på något annat ställe, i hagen, på promenaden mm.

När han känner att han kan göra detta utan problem kan ni gå över och träna detta på lämmen och sedan i transporten.

Men han backar utan problem i backe.
Man kanske typ kan ta ett litet steg upp på rampen och sen backa ur.Så gör man så tills man tillslut kommer in...bara en tanke..men jag vet inte. :smirk:

Hejsan!

Träna på att ta ett steg upp på rampen, backa sedan ner....nästa gång så går ni 2-3 steg upp o backar...o träna detta ofta, gärna flera gånger om dagen tills ni är helt inne o kan backa ut (dock utan att stänga o åka någon stans...)... Låt det ta sin tid o bli inte irriterad över att hästen inte backar... Träna samtidigt att backa på andra ställen...möjliga o omöjliga...ut ur stallet, in i hagen m.m. så att själva backandet blir befäst....

Ett annan nödlösning (om man inte ha så stor häst) är att åka utan mellanvägg eller ta bort den när man ska lasta ur o låta hästen vända sig för att gå ut....det var jag tvungen att göra med en av mina unghästar tills han lärde sig att backa...(även hans pappa ogillade att backa ut från början)...

Lycka till! ;)

Hej!
Det var ett lite komiskt problem du råkat ut för...i vanliga fall brukar det ju vara tvärt om: hästen vill absolut inte in i transporten men nästan slänger sig ut för att slippa stå instängd längre....

Men har du provat en hästtransport med framutlastning? Det låter ju som om din häst hade behövt det...dessutom är det ett mycket bekvämare sätt för både ryttare och häst. Men du ska kanske ändå fortsätta att träna honom att backa ur transporten...så att du inte blundar helt för problemet. Hoppas det går bra ;)

Tess82 skrev:
Men han backar utan problem i backe.
Man kanske typ kan ta ett litet steg upp på rampen och sen backa ur.Så gör man så tills man tillslut kommer in...bara en tanke..men jag vet inte. :smirk:

Det är absolut en lösning. Så länge som du hela tiden tar det i hans takt. Försök inte sträva efter att få in honom i det här skedet eftersom han tycker det är jobbigt och slänger sig ut, det blir så mycket negativa känslor för honom varje gång du lastar då. Utan jobba bara med själva utbackningen, att den är lugn och sansad och att du kan styra det hela steg för steg. Och framför allt att din häst får positiv känsla med att backa av lämmen.

Tack så mycket för alla råd :)

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 419
Senast: Sesca
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama