Kanske, men självklart är det inte. Grundprincipen med få undantag är ju att föraren av ett fordon, inte ägaren, är den som ansvarar för dess hantering. Det är en princip som jag tror att de flesta med litet eftertanke ser som den mest rimliga. Föraren av en hyrbil är ansvarig för hur den körs, inte uthyraren. På somliga områden som felparkering är fordonsägaren ansvarig och det är kanske den vägen man skulle kunna gå ifråga om fulparkerade elsparkar. Samtidigt har jag svårt att se hur man juridiskt skall kunna särskilja just fulparkerade elsparkar - som ju inte har någon registreringsplikt - från t ex fulparkerade cyklar.
Bra idéer tycker jag, men har svårt att se hur de skall kunna göras tvingande. Utifrån nuvarande lagstiftning behöver de bygga på elsparkföretagens goda vilja. Och det går inte att komma ifrån att en stor del av poängen/marknadsvärdet/säljargument ju är just den närmast löjliga tillgängligheten (läs: till skillnad från koncentrerade parkeringsställ).
Även åldersgräns skulle säkert kunna vara av godo, även om jag tror(!) att unga barn finns i en rätt liten del av den stora problembilden. Men även den biten skulle för att bli obligatorisk förutsätta en ändring av lagen och omklassning av elsparkarna (till moped?).
Nej att man inte kan få uthyrarna att ansvara för hur föraren hanterar sparkcykeln trafiksäkerhetsmässigt förstår jag ju. Men det är ju inte det jag pratar om utan krav på verksamheten om hur de bedriver sin verksamhet.
Det handlar ju om att någon tjänar pengar på nyttjande av någon annans mark, offentlig plats. För alla annan sådan typ av kommersiell verksamhet krävs polistillstånd och/eller markägarens tillåtelse. Precis som att du kan rita en en ruta där vanliga cyklar har tillstånd att parkeras för uthyrning och ingen annanstans borde du kunna rita en motsvarande ruta för elsparkcyklar. Eller som att en korvförsäljare har tillstånd att så här och ingen annanstans. En sådan upplåtelse ansökan kan avstyrkas om verksamhetsutövaren inte tidigare följt uppsatta villkor, tex nedskräpning eller förstörd natur. Om man kan neka en försäljare pga tidigare nedskräpning eller en orienteringsklubb pga att deltagarna tidigare kört sönder ängen som var parkeringsplats borde man kunna neka en sparkcykeluthyrare pga at cyklarna ligger och skräpar mest över allt och utgör trafikfara. Sen är det väl upp till verksamhetsutövaren att se till att det inte händer om man vill fortsätta bedriva verksamheten.
Sen kanske det finns hinder i ordningslagen idag för det, sån koll har jag inte. Men med tanke på hur stort problemet börjar bli kanske det är dags för den att ändras isf...