Vill betäcka med Dansk Oldenborghingst, hur gör jag?

Naisimaisi

Trådstartare
Har tillgång till ett trevligt sto, danskt halvblod. Hon har tidigare lämnat fina föl. Jag skulle vilja betäcka med en dansk Oldenborg hingst men jag har inte en susning om allt vad licenser, godkänd för avel m m och det gör det inte lättare att det är ett utländskt förbund. Finns det t ex sådana hingstar i Sverige?

Känner mig så himla dum som inte kan alla regler och termer kring detta här, någon vänlig själ som kan förklara detta för mig, gärna på en 5-åringsnivå:(:(:(
 
Sv: Vill betäcka med Dansk Oldenborghingst, hur gör jag?

Är ditt sto registrerat som Dansk Varmblod eller som Dansk Oldenborger ?
Det är nog inte många Oldenborgerhingstar som står på en EU-station i Danmark så räkna med att du får köra stoet till Danmark. Är inte stoet stamboksfört i Dansk oldenborger får du registrera fölet i svenska SH eller danska LU eftersom det blir en korsning om ditt sto är registrerad i DV.
 
Sv: Vill betäcka med Dansk Oldenborghingst, hur gör jag?

Tack för din hjälp!
Hon är registrerad i Danska Varmblodsklubben.
Kanske blir lättare att titta efter hingst inom Sverige. Synd för jag och min man tycker om den utstrålningen de danska Oldenborgarna ger. Det lugna och lite grova. Har redan en valack men han börjar bli till åren
 

Liknande trådar

Avel Ja, jag tycker att det är konstiga regler inom den svenska varmblodsaveln. Om jag åker över till t ex Tyskland med mitt sto och betäcker...
Svar
8
· Visningar
1 562
Senast: Katinkas
·
S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 878
Senast: sydney
·
T
Hästmänniskan Jag har lite frågor om enskild firma. Vi (sambo och jag) har en gård som är taxerad som jordbruksfastighet där vi bedriver avel och...
Svar
7
· Visningar
2 341
Senast: thevalley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp