vill aldrig gå RAKT fram...

Priscilla

Trådstartare
gah! jag blir smått galen på min medryttarpolle ibland :angel: vid uteritt kan han ALDRIG gå rakt fram. man måste alltid styra honom, om man släpper honom för en sekund så traskar han rakt ut i skogen. han är oftast väldigt disträ, kan stanna och titta på saker och tycker det är jätteroligt att vara ute (har aldrig bråttom hem och kan vara ute i flera timmar om det skulle vara så) men det är just det där med att gå rakt fram... när man har sällskap med är han mkt lättare att hålla på spåret, men såfort man rider ut själv ska han alltid traska in i skogen eller ut i vägkanten eller ner för backen, eller precis överallt där jag inte har sagt åt honom att gå.
så, vad ska man göra? några förslag?

Sv: vill aldrig gå RAKT fram...

Är du säker på att du inte ger honom omedvetna signaler?
Hur är han på ridbanan?

på ridbanan är han ganska "fuskig" av sej (i hörn och sånt, men det har kanske mest med mej att göra, för när ägaren rider är det inte lika illa :angel: )Jag är som sagt medryttare, och jag rider mest ut. men det är kanske som du säger, att jag sitter och ger hjälper jag inte själv vet om... hm.. i trav och galopp är han mkt bättre, för då har han inte lika mkt att tänka på, men det är just i skritten som han kan bli väldigt disträ.
jag provade igår, när jag var ute och red på en stig i skogen, att bara släppa tyglarna och låta honom gå själv, och då vände han direkt höger om och traskade rakt in i skogen, helt sådär. hållet han gick på var inte hemåt heller, så det var inte av hemlängtan ;) eller också har han bara fruktansvärt dåligt lokalsinne :D

Är du tillräckligt konsekvent runt vad han får och inte får göra rent allmänt när du rider...? ofta så släpper man på en småsak här och en småsak där, dvs har du tänkt att rida över en vattenpöl och hästen vill gå på sidan så låter man den dra på sidan osv. vad gör du när han går iväg rakt ut i skogen? hur korrigerar du?
Om hästen lärt sig att det funkar att inte lyssna på dig så måste du vara jätte tydlig och väldigt disciplinerad för att återta uppmärksamheten och lydnaden hos hästen. du kanske måste korrigera ganska starkt i början innan du befäst att du inte längre tolererar detta. tex göra halt och styra om hästen, kraftig skänkel osv - och göra detta DIREKT då det barkar iväg.... Hästen fuskar i regel om man låter den göra det.....:)

Min häst är så känslig för mitt kroppsspråk och mina vikthjälper att hon inte kan gå rakt fram om jag inte koncentrerar mig på det.
Om jag t ex sitter och tittar till vänster då går hon till vänster. Om jag skulle sitta lite mer på det ena sittbenet skulle hon också flytta sig.
Men om jag tittar rakt fram, sitter rakt över hästen och med sätet driver henne framåt - då går hon spikrakt fram. :D

Immer

om jag har bestämt en väg han ska gå så går han på den, förr eller senare ;) det är bara det att ibland kan det bli senare.. eller rätt ofta. och det är inte så att han drar iväg åt nåt håll, det känns bara som att han går i helt andra tankar, och känner för att lufsa in bland buskar och snår hellre än attgå på en upptrampad stig, och han smyger liksom. det är som att köra bil ungefär. om man inte svänger ratten så åker den rakt fram, även om vägen svänger :D . men det kanske är som du säger, jag är kanske lite släpphänt.. det blir nog lätt så, när det känns som att man måste sitta och bråka precis hela tiden för att han överhuvudtaget ska gå på vägen (detta händer alltså enbart i skritt.) :) jag ska tänka på det.

Kul att höra att det finns en till likadan!

Jag tolkar min häst som att hon tycker det är dödens tråkigt att gå på vägar och större stigar - hon vill helt enkelt hellre böka ut i skogen och jobba i obanad terräng så hon får göra av med lite energi och ha lite kul. Om vi går på en liten smal stig går det bra, då är det tillräckligt spännande för att man ska kunna stanna på stigen!

Jag är noga med lydnad och hon är känslig och gör som jag säger, men om hon får välja helt själv utan min (medvetna) inverkan blir det genast ut i stiglöst land! Lite irriterande är det, men jag är lite road av henne också faktiskt...

Sådär gör min medryttarpålle också! Jag har förstått det som att han bara är nyfiken... en gång knallade han upp på ett litet berg, förmodligen för att det var solsken just där...;) så parkerade han där och somnade :D

haha :) vad skönt att höra att man inte är ensam om det här "problemet" iaf.. frågan är om man överhuvudtaget kan göra nånting åt det. det hela tycks handla om koncentration, och jag verkar inte väcka särskilt mkt sånt hos honom när vi är ute och lufsar. :angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 688
Senast: Dopy
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 074
Senast: lillamy73
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar