mee

Trådstartare
Vat inte om det går inom den här kategorin men..
Vad är smartast att välja som underlag i boxen med tanke på pengapriset, lättheten att mocka och bäst för hästen?
Vilket borde jag välja?

Sv: Vilket?

Det beror ju på, finns det halm i närheten av bra kvalité? Jag har alltid haft spån och älskar det!
Sen beror ju på om man har eget stall eller är inackoderad, ang tömning av gödsel.

Allt e relativt. Får mig i halm lättast att mocka i. Då min häst har en förmåga att stampa sönder bajset annars.

Billigast brukar vara halm, spån och sen torv. Men har handlar det om vad som finns i närheten och till vilket pris du kan få för det.

Sen har halm den fördelen att hästen alltid har något att pyssla med i boxen. Men samtidigt kan vara svårast att bli av med enligt min uppfattning.

Spånpellets är det bästa jag haft, därefter torv. Halm är trevligt om man har en häst som inte äter upp allt vilket jag har. Allra värst tycker jag om spån för det får pisset att lukta så illa och har man en skitgris sim jag har går det åt enorma mängder för att de ska se snyggt ut och inte lukta.

Priset beror också på om man ska ha permanent- eller växelströbädd och på hur hästen är, vissa vispar ju omkring i boxen och skitnar ner ströet. Andra är väldigt renliga där man i princip kan ha en ränna i bakändan och slippa slösa på strö.

Förra året hade jag torvbädd och det gick åt max 1/2 bal i veckan, på våren la jag in 1/2 bal varannan vecka. Detta året har jag spån där jag mockar ut allt kiss och skit varje dag. Det går åt minst 1 bal i veckan. Så här blir ju spån helt klart dyrare. Men just nu är spån bättre för min hästs hovar.

Stallägaren gör bädd av sitt spån, men jag tycker inte det funkar för dels så trampar min häst upp kisset ibland, dels får jag andningssvårigheter om jag råkar mocka fram kisset.

Senast ändrad:

Vat inte om det går inom den här kategorin men..
Vad är smartast att välja som underlag i boxen med tanke på pengapriset, lättheten att mocka och bäst för hästen?
Vilket borde jag välja?

För mig är halm kombinerat med spån bäst och billigast. Mockar ut allt blött och lägger två skyfflar spån på det och täcker med halm. Ingen frän kisslukt i stallet. Har en storbale halm 180 kg (200kr) och den räcker tre veckor till sju hästar (ponnyer). Halmen är hackad så det är väldigt lättmockat.

Liknande trådar

Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
438
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 454
Senast: Roheryn
·
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna