Vilket underlag i boxen

vinkelina

Trådstartare
Stallet jag står i nu har halmpellets som boxmaterial. Efter att "jobbat" med det ett år nu ger jag upp (mockning ingår i stallhyran men min häst äter upp pelletsen då de alltid glömmer att vattna den)

Nu skall vi ha storstädning i stallet, tömma alla boxar och göra nya bäddar. Funderar på att köpa eget strömaterial (tillåtet) men funderar på vad man skall köpa. Måste vara i balar då man bara får förvara 2 balar i stallet. Valet ligger mellan torv och sågspån. Torven är dyrare men drygare har jag förstått, dock hävdar stallskötaren att hon är allergisk mot torv (därför som vi har pellets) medans jag själv alltid gillat spån bättre, ser fräschare ut och mera lättmockat (tvärtom menar de i stallet) För att minska på mängden gödsel har vi "bäddar" i boxarna

Har haft stallpellets (spånpellets) i ett tidigare stall, och det fungerade bra.
Dock bygger det på samma princip som halmpellets. De ska helst vattnas.

Stallet jag står i nu har halmpellets som boxmaterial. Efter att "jobbat" med det ett år nu ger jag upp (mockning ingår i stallhyran men min häst äter upp pelletsen då de alltid glömmer att vattna den)

Nu skall vi ha storstädning i stallet, tömma alla boxar och göra nya bäddar. Funderar på att köpa eget strömaterial (tillåtet) men funderar på vad man skall köpa. Måste vara i balar då man bara får förvara 2 balar i stallet. Valet ligger mellan torv och sågspån. Torven är dyrare men drygare har jag förstått, dock hävdar stallskötaren att hon är allergisk mot torv (därför som vi har pellets) medans jag själv alltid gillat spån bättre, ser fräschare ut och mera lättmockat (tvärtom menar de i stallet) För att minska på mängden gödsel har vi "bäddar" i boxarna

Jag har börjat köpa Vidas "kossespån" i stället för hästspån. Kossespånet är malt och lägger sig bra och är mycket drygt. Kan bli lite torrt och damma en aning men då vattnar jag.

Håller med @Leoni
Har även blandat torv och spånpellets, tycker det fungerade super bra. Torvens alla fördelar men lättare och luftigare om man blandar.

Om den som mockar är allergisk mot torv är väl det ett skäl till att inte ha torv. Vi trivs annars bra med våra torvbäddar med spånpellets på toppen.

Om den som mockar är allergisk mot torv är väl det ett skäl till att inte ha torv. Vi trivs annars bra med våra torvbäddar med spånpellets på toppen.
Orsaken att jag funderar på torv är att de fem ägare som har övergått till det så har hon inga problem att mocka åt. Trots att hon är så allergisk. Så de går ibland tydligen.

Nu lutar det åt spån i alla fall. Men hur mycket behövs A när man strör upp Box på 9 m2. Tanken är "bädd" (de görs inte på rätt sätt utan en massa material läggs in och så får hästarna packa till det) och hur mycket tror ni går åt i månaden. 20 kg balar. Mockas som bädd.

Det där med åtgång är så olika. Min förra gick det åt minst 1,1/2 torvbal åt i veckan den jag har nu max en halv i veckan.

Om jag skulle haft bädd hade jag lagt in ett tjockt lager torv. 2-3 balar detta för det luktar betydligt mindre urin och det packar sig bättre. Sedan hade jag fyllt på ofta i början med det strö medlet som jag vill ha tex spån.

Jag tycker spån är svårare att göra bädd med då det är så lätt och flyter runt i boxen mycket i början. Sedan tycker jag att det luktar för starkt urin efter ett par veckor.

Det där med åtgång är så olika. Min förra gick det åt minst 1,1/2 torvbal åt i veckan den jag har nu max en halv i veckan.

Om jag skulle haft bädd hade jag lagt in ett tjockt lager torv. 2-3 balar detta för det luktar betydligt mindre urin och det packar sig bättre. Sedan hade jag fyllt på ofta i början med det strö medlet som jag vill ha tex spån.

Jag tycker spån är svårare att göra bädd med då det är så lätt och flyter runt i boxen mycket i början. Sedan tycker jag att det luktar för starkt urin efter ett par veckor.
Så kalka, torv vänta och spån?

Annars kan du blanda spån och torv på en gång :) finns även färdigt att köpa, torvmix heter det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 798
Utrustning Som rubriken lyder, vad använder ni för strö i boxen till era hästar? Varför har ni valt just det? Fördelar/nackdelar? Köper ni...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 120
Senast: Louiisee
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 668
Senast: Mabuse
·
Anläggning Hej! Snart bär det av till nyinköpta gården... funderar på detta med inackorderingar. (vi måste ha tillstånd från länsstyrelsen - jag...
Svar
17
· Visningar
4 991
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka