Vilket tikskydd till löptik?

akraften

Trådstartare
Vår labradortik är ungefär 10 månader och har idag börjat löpa för första gången. Än så länge är det väldigt sparsamt med blod och hon tvättar sig själv fint men det känns som att det ändå kan vara en god idé att införskaffa ett tikskydd, speciellt om vi ska bort någonstans.

Har ni något tips på bra tikskydd? Jag har försökt leta runt här på forumet men hittar ingen tråd som känns relevant. Eller är det kanske så att alla tikskydd är ungefär likadana och det spelar mindre roll vilket man köper?

Det här är vår första hund så varje steg är väldigt nytt (och var tusan tog vår lilla valp vägen? :confused::D).

Jag har bara tikskydd på mina om vi åker på besök till någon som inte vill ha löptiksblod hos sig (jag har flera vänner som ärligt talat inte bryr sig om ifall det kommer några små fläckar här och där, vi städar sedan). Mina hundar sover i sängen hemma, men jag har "fullakan" i sängen när de löper och har sängöverkast på mest hela tiden.

Eftersom det pga detta är väldigt ovanligt att mina tikar behöver tikskydd så har jag struntat i att försöka hitta något välsittande. Så länge det sitter på hyfsat så är vi nöjda. Har flera olika skydd hemma men märker ingen större skillnad i passform. Funderar dock på att sy ett eget efter att ha sett bilder på ett väldigt välsittande som en bekanting sytt :p

Jag har bara tikskydd på mina om vi åker på besök till någon som inte vill ha löptiksblod hos sig (jag har flera vänner som ärligt talat inte bryr sig om ifall det kommer några små fläckar här och där, vi städar sedan). Mina hundar sover i sängen hemma, men jag har "fullakan" i sängen när de löper och har sängöverkast på mest hela tiden.

Eftersom det pga detta är väldigt ovanligt att mina tikar behöver tikskydd så har jag struntat i att försöka hitta något välsittande. Så länge det sitter på hyfsat så är vi nöjda. Har flera olika skydd hemma men märker ingen större skillnad i passform. Funderar dock på att sy ett eget efter att ha sett bilder på ett väldigt välsittande som en bekanting sytt :p
Jo jag känner nog likadant. Just nu är det så lite blod att det verkligen inte behövs något tikskydd, men sen vet jag ju inte hur det hela utvecklar sig haha! Och jag tänker framför allt på när vi ska gå bort och är hos folk som inte är speciellt hundvana och som inte skulle gilla att få blod på sina möbler.

Åh, att sy ett eget låter också som en bra idé :p

Min tik är rädd om svansen, så för oss funkar bara sådana där man inte måste trä svansen genom ett hål. Tror de vi har heter Valentin eller nå't liknande.

Vi har Valentino till våran hund med trosskydd i. Den sitter jättebra och hon störs inte alls av det.

Jag har bara hittat ett jag gillar och det är från Pritax i samma material som baddräkter är i. Det gör att det är väldigt enkelt att tvätta ur och torkar på nolltid samt att det sitter utan skav och obehag. Många tikskydd har konstiga remmar och resårer som blir obekväma och skaver på hud och päls samtidigt som de är gjorda i bomull som är svårare att tvätta ur.
Använder vanliga trosskydd (typ de billigaste) och sätter i.
Varvar tikskydd från Pritax med gamla trosor som jag klippt ett hål iför svansen samt klippt upp på sidorna och gjort en knut på vardera sida. Dock mycket mer opraktiskt och sitter inte lika bra.

pl06000px_grande.1444291675.jpg

14940266-origpic-d1153c.jpg

pl06000__grande.1444291675.jpg

Finns många storlekar

Vår labradortik är ungefär 10 månader och har idag börjat löpa för första gången. Än så länge är det väldigt sparsamt med blod och hon tvättar sig själv fint men det känns som att det ändå kan vara en god idé att införskaffa ett tikskydd, speciellt om vi ska bort någonstans.

Har ni något tips på bra tikskydd? Jag har försökt leta runt här på forumet men hittar ingen tråd som känns relevant. Eller är det kanske så att alla tikskydd är ungefär likadana och det spelar mindre roll vilket man köper?

Det här är vår första hund så varje steg är väldigt nytt (och var tusan tog vår lilla valp vägen? :confused::D).

Efter att ha testat tikskydd och inget suttit bra och bla gett skav i ljumskarna, så av en händelse satte jag på en vanlig pojkkalsong stl 122/128 och det var mycket bättre! Klipper hål för svansen bara och sen är det klart. Tikarna har kunnat slicka och tvätta sig fast kalsongen suttit på. Inget papper eller så i, utan när man tycker kalsongen blivit för sunkig så slänger man den bara och sätter på en ny.

Jag har bara hittat ett jag gillar och det är från Pritax i samma material som baddräkter är i. Det gör att det är väldigt enkelt att tvätta ur och torkar på nolltid samt att det sitter utan skav och obehag. Många tikskydd har konstiga remmar och resårer som blir obekväma och skaver på hud och päls samtidigt som de är gjorda i bomull som är svårare att tvätta ur.
Använder vanliga trosskydd (typ de billigaste) och sätter i.
Varvar tikskydd från Pritax med gamla trosor som jag klippt ett hål iför svansen samt klippt upp på sidorna och gjort en knut på vardera sida. Dock mycket mer opraktiskt och sitter inte lika bra.

pl06000px_grande.1444291675.jpg

14940266-origpic-d1153c.jpg

pl06000__grande.1444291675.jpg

Finns många storlekar

Sådana har jag också, fast svarta med silverfärgad rosett :)
De är faktiskt otroligt bra!
Sedan kostade de bara 14,95 i Ullared, men det är ju bara en bonus :D

Har kört Hurttas annars, tycker att deras är ok också.

(de svarta med silverrosett finns på bild i hundarnas dejtingtråd :D )

Jag har beställt från Ebay. Det jag tycker är viktigt (förutom passformen då) är att jag vill ha såna som stängs med kardborre på ryggen. Vill inte hålla på att trä på trosan och krångla.
Sen har jag trosskydd i så man slipper tvätta så ofta. Har köpt nåt billigt storpack.

Jag har beställt från Ebay. Det jag tycker är viktigt (förutom passformen då) är att jag vill ha såna som stängs med kardborre på ryggen. Vill inte hålla på att trä på trosan och krångla.
Sen har jag trosskydd i så man slipper tvätta så ofta. Har köpt nåt billigt storpack.

Jag håller med där om kardborren! De från pritax knäpper man med kardborre på ryggen så inget krångel med svansen och så.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Hundhälsa Är det vanligt? Tik som fyller 10 i Januari. Tidigare löp så har hon blödigt väldigt mycket första veckan nästan, men nu är vi inne på...
Svar
7
· Visningar
2 211
Senast: Kratus
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 054
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka