Vilket täcke ska jag använda?

F

Fluffy

Urdum fråga från en som aldrig lägger täcke på hästen, men nu ska det ske ...

Min häst står i en utebox och har öppen dörr och fönster så ofta det går = inte blåser för mycket.
Nu vill jag ju täcka henne när det blir för kallt, men vad ska jag ta för täcke?
Kan jag använda fleecetäcke som pyjamas? Eller ska man ha något vindtätt?

Och när man har lagt fleece på för att torka henne när hon har varit ute i regnet, blir det täcket kallt när det sugit bort fukten, eller värmer det hela tiden? (Oj, vad luddigt - hoppas nå'n fattar :o )

Sv: Vilket täcke ska jag använda?

Det är ju jättesvårt att svara på vad hästen "ska" ha för täcke, när man inte vet något om den.... I vårt stall står hästar i utebox helt utan täcke (oklippta islandshästar) även när det är neråt 10-15 minusgrader. De ser ut att må utmärkt, och får bara fleecetäcke på sig när de arbetat så de är svettiga.

Både fleece och ylle har, till skillnad från t.ex. bomull, den egenskapen att de värmer även i blött tillstånd. För maximal "upptorkningseffekt" bör man dock ta av täcket när hästen blivit torr och det ligger fuktdroppar utanpå ylle- eller fleecetäcket.

Jag hade nog satsat på ett stalltäcke. Alltså ett pösigt täcke som inte är vattentätt om du fattar hur jag menar...

Det beror helt på hästen som individ. Om den har ordentligt med grovfoder så klarar de i regel att hålla värmen mycket bra. Men vill du nödvändigtvis täcka så tja, ett tunnare allväderstäcke som andas bra är väll att rekommendera. Själv har jag ett Bucas Smartex Rain, som är lite fodrat som jag tycker väldigt mycket om. Om det passar din häst i passform så kan jag varmt rekommendera dig att köpa ett sådant, jag har bara gott att säga om de täckena.

Både fleece och ylle har, till skillnad från t.ex. bomull, den egenskapen att de värmer även i blött tillstånd.

Aha, det var det jag undrade också. Då vet jag bättre hur fleecen funkar. Då kan man ha den som pyjamas då, eller?

Som kanske famgår av frågan är jag inte en person som slänger täcke på hästarna i tid och otid.
Men nu har en häst har blivit "host-häst", och måste stå väldigt luftigt. Dessutom sätter hon absolut ingen vinterpäls, så därför tror jag att jag kommer att behöva täcka henne ibland till vintern.

Och då insåg jag hur otroligt lite jag vet om täcken - använder det ju aldrig ju! :crazy:

Men du ser ju på hästen om den fryser. Men får den tillräckligt med grovfoder kanske t.o.m fri tillgång så håller de oftast värmen bra av sig själva. Har du fönstrena och 'luckorna' vid boxen öppen och om det snöar/regnar in när det blåser så tycker jag du ska täcka så att hästen inte blir blöt, jag rekommendar som sagt ett tunt fodrat utetäcke som andas bra - om det inte kommer in någon snö eller dyl. kan du ha ett tunnare thermotäcke t.ex. om det är för kylans skull som du ska täcka. Har du ett sådant täcke med glansig insida så fastnar det inte så mycket hår och skit på det.

Om hästen blir svettig emellanåt och du vill ha ett bra täcke när du ställer ut den och den ska torka samt som håller värmen så rekommenderar jag ett ylletäcke eller Tjockt fleecetäcke. Tänk på att du köper ett bra täcke med kryssgjordar på så att det sitter ordentligt på hästen (vissa fleece har bara bogspännen) .

Personligen gillar jag dock ylletäcken klart mycket bättre en fleece eftersom fleece har en tendens till att bli statiskt och därför att ylle överlag har mycket bättre kvalité en fleece.

så länge hästen har något att äta så behöver den inge täcke alls. Tycker inte att man ska ha något om inte hästen fryser på riktigt, det är alla människor som förmänskligar hästarna och tror att de har samma behov om oss människor. Deras päls isolerar sig själv, men när vi lägger på ett täcke så plattar vi ner deras päls så de blir svårare för de att hålla värmen. :idea:

Tycker inte att man ska ha något om inte hästen fryser på riktigt, det är alla människor som förmänskligar hästarna och tror att de har samma behov om oss människor.

Som jag skrev så använder jag aldrig täcke på hästarna, så diskussionen om förmänskligande kan vi lämna därhän.

I detta fall kommer hästen i princip att stå "ute i blåsten" (pga sin elaka hosta),och därför tror jag att jag ibland eventuellt behöver täcka henne, och det var då jag insåg att jag inte vet med vad ...

Och fri tillgång på strå hade jag väldigt gärna gett, om hon inte blev fet som en björn av fritt hö (som jag medvetat valt med låga värden för att hon ska kunna äta mer), och är allergisk mot halm :cry:
Ett dj-la dilemma, där täcke nog får bli en lösning vid alltför kallt väder.

Min häst står också i utebox! :love:
Jag brukar inte ha vindtäta täcken på natten, det blåser ju inte inne i uteboxen. Jag tycker inte att man kan säga att man är "emot eller för" täcken, allt handlar om individer. Visst, har man en islänning med tjock päls som gått utan täcken nästan hela livet, låt den slippa täcke!
Har man ett fullblod som alltid haft täcke hela livet och blir spänd utan ordentligt täcke trots vinterpäls -ta på täcke!
Du förstår vad jag menar?

Du känner din häst bäst.
Men blir hästen svettig och ska ställas i utebox tycker jag absolut du ska täcka hästen. När min häst blivit rejält svettig har jag tagit TVÅ fleecetäcken på henne. Det blir inte så värst mycket varmare, men det understa täcket är varmt och helt torrt och när all svett gått ut till det yttersta täcket, kan sedan det understa täcket värma det översta tills även det är torrt... låter krångligt :p men det funkar bra för mig.

Annars får du väl prova dig fram. Känn på hästen, den ska ju inte behöva bli spänd.

Om du har flyttat ut den nyligen så skulle jag nog täcka den- beroende på om det var varmt i stallet o när det nu är kallare eller blåsigare ute.
Om den har gått utan täcke på dagarna så räcker nog ett fleece än så länge.
Tämk på att det går åt mer mat vid kyla, för att hålla värmen o hullet.

Mitt fbl står också i utebox, dessutom är hon klippt. Hon får ha på sig fleecetäcke på natten, innan jag klippte henne för ungefär två veckor sedan stod hon naken om nätterna.

Liknande trådar

Övr. Hund Nu på hösten när vi är ute och jagar (Apporterar fågel i och vid vatten) är det lite väl kallt för hundarna att stå blöta i väntan på...
2
Svar
23
· Visningar
4 247
Senast: Askur
·
Övr. Hund Då känns det som att det börjar bli dags att fundera på lite täcken inför hösten och vintern. Det är min första hund och jag känner mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 688
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har alltid försökt undvika att använda täcke på mina hästar, vill inte att dom ska behöva ha det i onödan och gå och bli varma och...
Svar
2
· Visningar
1 022
M
Hästvård Ja nu sitter jag här och planerar sommaren för min femåriga shetlandsponny som i höstas fick problem med eksem antagligen beroende på...
Svar
9
· Visningar
1 431
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka