Vilket strö ger minst fläckar

A

AK_GBG

Ni som har vita hästar, har ni upplevt att det blir mindre fläckar på visst strö?
Halm, Spån, Torv .... Vad fungerar bäst?

Sv: Vilket strö ger minst fläckar

Ni som har vita hästar, har ni upplevt att det blir mindre fläckar på visst strö?

Jag har själv, ett hopplöst fall av skimmel, som drar till sig fläckar hur jag än gör. Det som fungerar bäst för oss är.

Tunt lager torv som strös över fuktfläckarna i boxen, därefter ett "bosslager" av hö och halm och över det rejält med ligglager halm.

Ligglagret går då att lyfta undan vid mockning och sen tar man bort det blöta bosset och torven vid behov, samt fyller på med ny torv och boss där det behövs, innan man lägger tillbaka överlagret igen och fyller på med ny halm vid behov.

Nu säger jag på en gång förlåt om jag förklarar på ett för pedagogiskt sätt, för att alla vet väl hur man mockar och jag är inte ute för att förlöjliga någon. Men jag ville bara förtydliga hur jag gör.

Med vänliga hälsningar

IngelaH, visserligen moderator men vill också vara med att diskutera intressanta och lärorika ämnen.

Tack för en bra beskrivning. Jag inser att jag måste lära mig detta snart. Min häst kommer att bli vit även om det tar längre tid än vad jag trodde. Änså länge är bara huvudet vitt (var svart från början). Det räcker för att jag ska inse problemet. Jag har hållt på med hästar i minst tjugofem år men aldrig haft hand om en vit häst.

Nackdelen me de annars så fina skimmlarna :angel:

Jag har använt antingen spån eller halm och jag tycker att ett tjockt, fint lager med bra halm är det bästa !

Nackdelen me de annars så fina skimmlarna :angel:

Jag har använt antingen spån eller halm och jag tycker att ett tjockt, fint lager med bra halm är det bästa !

Spån är inte alls så dumt och jag skulle kunna få hur mkt spån jag vill från ett hemsnickeri. Men tyvärr, har vi en häst i stallet som inte tål terpentenet i spånet. :crazy:

Och jag tycker halm är helt värdelöst, alltid fläckar på den vite då. Däremot en tjock spånbädd, absolut bäst med tjock permanentbädd av spån så att kisset rinner igenom ner i underbädden så att ovanlagret av spån är torrt. Har faktiskt aldrig haft en kissefläck på den vita när han haft permanentbädd (däremot varje dag vid halm) att mannen sedan har den trevliga vanan att ibland använda skithögarna som huvudkudde gör ju att det blir en del att tvätta ändå.......

Jag har haft häst på spån, torv och halm. Aldrig blandat.

Halm är värst, sen spån och torven är bäst...

Men absolut bästa är att ha tillgång till svamp och ljummet vatten ;)

Ett bra tips för att få bort fläckarna, är att ta lite halm och sno ihop i handen, blöt halmen först och sedan gnugga på fläckarna- fungerar skit bra :D

Halm är uteslutet för min del,har senaste året/åren stått på spån och min häst ser ut som ett gulskäck efter varje natt i sin box:p ganska tröttsamt,får svampa/tvätta fläckarna dagligen.har tunt stalltäcke vintertid för att skydda mot kissfläckar lite grann,men han lyckas ändå:cool:

mockar nogrannt,har rikligt m spån och stor box...hopplöst med dessa "vita" springare:D

Men spelar det så stor roll egentligen - om man har torv, halm eller spån i boxen för att hålla en vit häst vit?

Är inte de värsta fläckarna de som kommer efter att de har lagt sig i en mysig hög med bajs eller lagt sig i urinet - trycket från kroppen pressar upp fukt från urin = en fläck.

Sådant går väl egentligen inte att göra något åt om man inte har ett rejält teflonbehandlat täcke på hästen i box.

Dum fråga från en fuxägare kanske :angel:

nej du har helt rätt,det spelar ingen roll vad man använder sig av,kiss och bajs fläckar får man på köpet när man skaffar skimmel:D

Hej igen!
Nu har jag kommit på det bästa tipset med att får bort fläckar-POTATISMJÖL!! Man bara blöter fläcken lite, gnugga in lite potatismjöl, och sedan bara borsta bort. :banana:

nej du har helt rätt,det spelar ingen roll vad man använder sig av,kiss och bajs fläckar får man på köpet när man skaffar skimmel:D

Inte om man har en lika renlig häst som mitt skimmelsto. Hon skiter och pissar i ett hörn av boxen och ligger ner på ett annat ställe. På 7 år har jag tvättat bort en enda skitfläck, och det var efter att hon pga av missförstånd fått stå i en spilta en natt under en kurshelg på annan ort.

jag har en valack och snorren hänger där den hänger:D kiss i mitten av boxen och pålle väljer att ligga ner varje natt:p

Lolami
gammalt knep,höll på så med min skimmel jag hade på 80-talet,i dag väljer jag att köra ljummet vatten på stor tvättsvamp (går mkt fortare) men tack ändå:)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
946
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 903
Senast: warg
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18