Vilket stämmer?

S

Surprice

Hej!
Jag är lite förvirrad just nu, så jag hoppas att ni kan hjälpa mig!
Saken är den att jag inte vet om man ska sitta ner på det yttre eller det inre frambenet när man rider lätt. Alla säger olika...

Sv: Vilket stämmer?

Tack så mycket! Äntligen vet jag hur jag ska rida! :) :rofl: :)

Man sitter på ytter framben, för belastning och balans ;)

och för att snurra till det mer för dig så går de flesta hästar bättre om man sitter ner på inre när man rider skänkelvikning under lättridning men det är väl lite OT :angel: :D

alltså du ska ju sitta om innan skänkelvikningen.... men du struntar i det eller?! du sitter kvar på den nya inner

inre sidan är den sidan som hästen skall vara ställd åt (skänkelvikning undan vänster skänkel, vänster är inre sidan) sitter då ner på vänster fram

För att:
En vanlig dödlig ryttare gör skänkelhjälpen när h*n sitter ner ( i lättridningen). Vilket innebär att om man sitter på höger fram och vänster bak så kommer du be hästen att trampa framför och förbi med vänster bak när hoven är i marken. Detta blir stressande för många hästar och vi vet ju vilka negativa saker det för med sig. Så därför bli skänkelvikningarna renare, taktmässigare och mer gymnastiserande på många (inte alla) om man sitter på "fel" ben :D

Hoppas du förstår hur jag menar :)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: dukie
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 287
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈