Vilket stall ska jag välja?

F

Foxx

Jag behöver hjälp, jag äger en shettis på sju år, hon är betäckt och förhoppningsvis dräktig. Iaf jag köpte henne i mitten av förra vintern, jag stallade upp henne i det stall där jag står nu. Det är en lösdrift. Jättefint men problemet är att min shettis inte får komma in i deras ligghall för dom andra hästarna. Ligghallen har bara en ingång o stallägaren vägrar bygga om den. Dom andra hästarna är hästar o d-ponnys (4 andra totalt). Alternativ på stallplats:

Alt 1. Jag har kvar henne trots att hon inte får gå in i ligghallen, Hon har dessutom blivit smårädd för stora ponnier/hästar nu. Hästarna har fri tillgång till hö. (jag vill inte ha kvar henne här egentligen). ca. 30 min enkel väg med bil.

Alt 2. Ett stall med shettisar o b-ponnyer (3 totalt). Platsbrist, inte lösdrift men dom ska kanske bygga det. Vi kan troligtvis låna mer mark av grannarna helt gratis. Verkar vilja hålla in kostnaderna (bl.a. börjar stödfodra hästarna väldigt sent på hösten mm.) Hästarna verkade pigga o nyfikna trots att dom gick på så gott som gräsfri hage utan hö. 2-3 min med bil, 10 min att gå.

Alt 3. Vi bygger boxar i grannens stall och dom har massa bete. Då måste vi haga upp hagar, skaffa sällskapshäst mm. Dom kan ha koll på hästarna dagtid. Dock har vi inte råd att betala för två hästar. Alltså måste vi hitta någon som har en liten ponny som har lust att stalla upp sig, vilket är så gott som omöjligt här ute i ödemarken. 2-3 min att gå!

Alt 2. vill jag ju mest. Men det känns lite dumt att tränga sig på och få dom att bygga lösdrift alt. extra boxar. Dessutom är jag sån som vill att hästarna ska ha fri tillgång på grovfoder. Men dom stödfodrar knappt (dom är mer så att tjocka hästar behöver ingen mat alls, dom motionerar inte hästarna alls, inte konstigt att dom är tjocka).

Alt 3. känns också frestande, men måste då som sagt hitta en sällskapshäst att ta hit och att ägaren betalar allt för hästen (eller det mesta iaf). Känns lite konstigt att stalla upp en helt annan häst i en lada som vi själva inte äger.

Vet inte vad jag ska välja... vad tycker ni, eller har ni kanske egna alternativ?

Sv: Vilket stall ska jag välja?

Jag hade valt alternativ tre av dessa alternativ.
Alternativ ett verkar ju inte alls lämpligt, en tidsfråga innan din lilla blir skadad och alternativ två är ju inte bra helle, mat bör man ju ge hästarna.

Att hyra grannens stallbyggnad är väl ett mkt gott alternativ. Kommer ni överens ordentligt och skriver tydliga papper på vad som skall gälla så är det ju inte konstigare än att hyra in hästen i ett annat stall. Att sen hitta sällskap till din lille kan ju inte vara så otroligt krångligt, unghästar och konvalecenter brukar kunna finnas att låna :)

Tack! Alla säger att jag är jätte överkänslig som tycker synd om min ponny. Alla säger att vart jag än flyttar henne kommer det finnas rangordning, och självklart vet jag det. Men jag tycker inte man kan säga att lillen är låg i rang, snarare utstött. Det ska inte ta 1/2 år för att ens hästen ska kunna äta grovfoder med dom andra.

Men jag hittar verkligen ingen sällskapshäst. Man tycker ju att det inte borde vara så svårt, men det är det. Jag har kollat runt och inte hittat någon bra. Vi har inte råd att ha två hästar, men kanske ha en på foder?

Vi funderar på att åka ut till olika stall här omkring och höra om dom har någon häst som dom kan tänka sig att min kan gå med, men helst någon liten då. Eller ska man sätta ut annons att man vill ha sällskapshäst kanske?

Vi måste prata med grannen också, haga upp hagar och bygga boxar, men samtidigt känns det lite dumt att göra det när man inte är säker på om man inte hittar en till häst. Har man byggt om hos dom i onödan :grin: och så känner jag att jag vill inte leta upp en sällskapshäst innan allt är klart med stallplats, vilka problem jag har :angel:, men hur skulle ni ha gjort?

Vi har inte råd att ha två hästar, men kanske ha en på foder?

Hur har du råd att ha foderhäst om du inte har råd med två hästar?? En foderhäst kostar minst lika mycket varje månad.

jo jag vet det, men då kan jag ju lämna tillbaka den om det skulle knipa (vi skriver kontrakt om det isf!).

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 211
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 412
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 779
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar