Vilket proteinvärde använder jag vid foderstatsberäkningen?

M

murran

Har analys på hösilaget, nu undrar jag om vilket värde jag ska använda till min foderstatsberäkning. Det står bland annat två värden på proteinet:

Råprotein 109 g/kg TS
Lösligt råprotein 426 g/kg råprot

Vilket värde använder jag? Då det i mitt gamla analyssvar från förra året stod smältbart råprotein, men nu står det lösligt!? Är det samma sak, och är det då värdet med lösligt råprotein jag skall använda?

På energi står det 10,3 MJ/kg TS

TS värdet är 658 g/kg

Måste jag räkna om några värden?

Sv: Vilket proteinvärde använder jag vid foderstatsberäkningen?

du räknar på smrp per kg foder, och samma för MJ dvs per kg foder.

det är uppenbarligen ngt som saknas i din lista du fått på värden. smrp/kg foder kan inte vara i hundratal.....

ser ut som de givit dig en sifra på smältbart protein per KG RÅprotein, istället för per kg foder helt enkelt......

konstigt.

Senast ändrad:

ja, jag tycker analysen är lite konstig ja med. Värdena ser inte ut som de brukar göra, därför jag funderade om jag måste räkna om. Om det menas att det ska stå 42,6 på råprotein osv. Analysen kommer från bonden, har fått en kopia på den analys han gjort och det står precis som jag skrivit i mitt första inlägg där. Och om lösligt var detsamma som smältbart råprotein.
Jag känner mej enbart förvirrad nu!

om lösligt råprotein är samma sak som smrp så innehåller fodret 0,426*109=46,43 Smrp/kg TS. det ger en kvot på 4,51. Inte sådär jättebra med andra ord.

ja, tycker det är konstigt. Det är en förstaskörd, så proteinvärdet borde vara bättre än så. Har försökt läsa lite nu i min foderbok, men blir inte något klokare.
Lösligt protein är tydligen inte samma som smältbart.

I min analys står också nåt om VOS, som tydligen också är ett sätt att mäta proteinhalt, men till kor, enligt min bok. Enligt samma bok, skall det finnas en matematisk formel för att räkna om detta till smältbart råprotein, men formeln finns dessvärre inte med i boken:cry:. Så jag ger helt enkelt upp och ringer Kraffts foderrådgivning imorgon, få se om de kan göra något åt det.

Typiskt att bonden gjort en analys för kor, men i sin analys har han märkt provet Ensilage, första skörd häst. Finns det ingen kobonde här på Buke som vet hur man gör?:)Skulle bli tacksam!

Här: http://www.freefarm.se/djur/not2hast.htm hittar du enenkel sida att omvandla dina värden till häst. Sidan säger att smältbart råprotein (smrp) är samma värde för både ko och häst.

Och den ger att ditt hö har 6,9 MJ och 46,8 smrp per kg foder. dvs en kvot på 6,78,

Senast ändrad:

Har analys på hösilaget, nu undrar jag om vilket värde jag ska använda till min foderstatsberäkning. Det står bland annat två värden på proteinet:

Råprotein 109 g/kg TS
Lösligt råprotein 426 g/kg råprot

Vilket värde använder jag? Då det i mitt gamla analyssvar från förra året stod smältbart råprotein, men nu står det lösligt!? Är det samma sak, och är det då värdet med lösligt råprotein jag skall använda?

Den analys du har fått är förmodligen avsedd för kor och inte för hästar. Be att få analysen omräknad till att gälla för hästar.

Beträffande proteinhalten så är 109 g råprotein per kg TS en hög proteinhalt. Det motsvarar ca. 71 g smältbart råprotein per kg TS.

Det är smältbart råprotein du ska använda vid en foderstatsberäkning, dvs. SmRp = 71 g/kg TS.

Hej och tack för svaren alla kloka människor.

Jag ringde även Krafft, och det visar sej att det är alldeles för bra värden på hösilaget 71,1 gram protein och 10,9 energi, så bägge hästarna ska byta ut en del av sitt käk, för att inte svulla ut till rullande köttbullar, de ska äta lite halm också.

Så nu hoppas vi hitta halm åt dem. Nån som vet vad för slags halm de ska ha? Vete? Har aldrig varit med om att vi köpt hösilage eller hö med så bra värden, så detta är helt nytt för oss. :(

Fast man behöver inte räkna om till häst. Skillnaden är ganska marginell, alltså ingenting som gör från eller till.

vetehalm brukar räknas till det mest smakliga, dvs hästarna äter det gärna.

Vetehalm är den minst smakligaste halmen, men den bästa när det gäller strukturen, dvs att ströa med. Havrehalm är mest smaklig för hästen.

Vi lyckades med kort varsel inte få tag i annat än vetehalm, fast jag helst velat ha havrehalm. Hästarna "dissade" halmen till o börja med, men nu har de börjat så smått att knapra i sej lite, de förstår väl att det inte kommer att bjudas nåt annat än uppblandat käk.
Nån som vet nåt knep att få i dem mer? Tänkte på melass, men då blir de väl feta av det istället?

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 346
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 087
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka