Vilket moment saknar du i dressyren?

Sv: Vilket moment saknar du i dressyren?

Carmenzita skrev:
Alla har vi något som vi är duktiga på. Det gäller bara att hitta ett forum för att visa upp det.

Så, vilka rörelser eller moment tycker du saknas i dressyrprogrammen för att du och din häst skulle kunna slå publiken med häpnad?

Med förre hästen hade jag velat införa "oengagerat jogg" istället för trav och även "avsaktning i överljudsfart med balansen i Öresund".

Den nya hästen och jag har kunnat visa upp mycket fina "ryggningar med vift". (Givetvis är det höga krav på att det alltid är höger framben).
Min förra fullblodshäst var mästare i baklängesgalopp och det hade jag gärna blivit premierad för!
Dessutom var han alltid väldigt artig och hälsade på domaren även om jag hade en del övrigt att önska angående hans politiska preferenser, alla tycker inte det är trevligt när man gör Heil Hitler på dressyrbanan. :mad:

Senast ändrad:

Hade inte du gått och lagt dig :devil:

Jag var på väg.. men sedan såg jag att du inte hade gått och lagt dig och var tvungen att skriva det :devil:

Hahahaha grymt rolig tråd.

Tja ena isisen skulle vilja ha en hel gren där man får stå i mitten och äta gräs....
Varmblodet skulle nog införa jämfota hopp i galoppen, stegring i halten, ingen böjning alls i serpentinerna, rycka loss tygeln i halten samt tigga godis med höger framben av domaren :D

Andra isisen vill nog ha ett program med enbart tölt i okontrollerbart tempo med efterföljande vilda galopp....

lingonben skrev:
Kängurugalopp skulle jag och medryttarhästen plocka höga poäng på! Energiska jämfotaskutt med bakkärran och högt uppdragna framben, gärna med högljudda frustanden.
Kängurugalopp är en av LeRo's absoluta favoriter...
lero_40.gif

Jag tycker absolut att det borde finnas slowmotion skritt och trav utan någon som helst framåtbjudning och galopp på snedden med hela kroppen som ett c.

:rofl: :rofl: :rofl:
Ååååh, ni kombinerar kängurugaloppen med ilsket piskande med svansen! Det blir extrapoäng för det, jag och lilla hjärtat ligger inte på den nivån än :bow:

Åh så underbart om hela programmet kunde genomföras i galopp och gärna med byten lite varstans, rena och orena om vartannat. Pluspoäng skulle domaren ge när hästen kunde slänga in minst tjugo på en diagonal... :bump:

Jag tycker att man borde införa maxtid i dressyren, snabbast tid vinner.. :D Jag och min ponny skulle vinna lätt.. :o :D

100meter skritt innan trav efter hälsning, och naturligt vis min stora häst specialite: bocksprång i galoppfattningen och sen full fart

Helt klart
*I halterna ska man absolut inte behöva stå still och gärna få gå hur många steg man vill*
*skänkelvikning utan att ryttaren gör något ska vara obligatoriskt precis innan galoppfattningen*
*i halterna ska hästen få ha huvudet "ala utställningsarab"*
*Och trav o galopp ska gå så fort som möjligt*
*samt fri skritt ska vara ökad skritt utan påskjut bakifrån och inga övertramp*

Jag tycker definitivt att "galoppombyten i super-mega-slowmotion utan framåttänkande what-so-ever" skulle införas! Med pluspoäng om det ryker om hovarna efter dragandet i sanden...

Och även att "största möjliga dramatiska ändring i ekipagets framförande mellan framridning och tävlingsbana" skulle premieras! Ekipage som håller samma stadiga, stabila nivå på både framridning och inne på banan skulle bli utvisade direkt!
Kommentarer som "- Herregud, är det där verkligen samma häst???" skulle vara det som eftersträvades och bevis på att ekipaget verkligen lyckats!

Wow, då skulle jag vara världsmästare! (vilken underbar tanke!)

*lånar*

Tack snälla för den här tråden :bow: :bow: :rofl:

Jag och min pålle bidrar med:

*Halt, kraftigt över tygeln tittandes på domaren
*Studsig trav och stel nacke, liknandes passage

Förutom att all galopp givetvis sak utföras på tre spår (med tagen bakdel), som redan föreslagits av någon, ska den även utföras med absolut minimal ändring av vinkeln i hasen! Ryggning utan att lyfta på framfötterna bör också införas.

Efter att ha "sekreterat" en klass för ett tag sedan inser jag att även andra moment behöver ändras. I stället för att premiera LÄNGNING av steget i ökningar är det givetvis ändring av stegfrekvensen som ska premieras! För 8:-or i mellantrav är det så nära "inte stöta golvet" som möjligt som gäller!

Att inte gå nära domarbord tyder på att hästen har kvar sina naturliga flyktinstinkter och borde väl belönas i de avslutande betygen, annars riskerar vi väl att styra in aveln på hästar som tappat det naturliga beteendet och är utan en sund självbevarelsedrift? Vad kommer det att innebära för de redan höga försäkringspremierna på ridhästar?

Och att döma ner vinkande tungor är väl bara att lägga in mänskliga värderingar om att räcka ut tungan på hästen som förmodligen inte alls har samma tolkning av innebörden? Och varför se så negativt på att hästen vill ha koll på vad som händer på läktaren? Det tyder väl bara på att den vill ha ett samspel med publiken (alla 3-5 personerna).

*lånar knapp*

Skritt borde absolut förbjudas! Den mest överflödiga gångart som finns! Trav som smygökar lite för varje steg och där djuret lägger sig gradvis mer i handen bör införas, pluspoäng om ryttaren behöver knäskydd pga lutet i "hörnpasseringarna". Flängtraven kan sedan övergå i lika balanserad galopp.. Småstegring vid tygeltag saknas också.
Om hästen dessutom går (ok då, springer) och skriker programmet igenom efter stona där ute blir det pluspoäng med koff.

jag tycker att all mellangalopp i LB/LA programmen ska innehålla minst ett par galoppombyten.

och att avbrott från galopp till trav skall ske med studsande bakdel.

samt att de ska ges pluspoäng om hästen kastar av ryttaren innan man har kommit in på banan.
(min pålla har problem med tävlingsnerverna ibland :smirk: :crazy: )

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 804
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 110
Senast: Efwa
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 353
Senast: Rebeckafalk
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka