Sv: vilket kroppspråk?
Det finns massor olika sätt att longera hästar. Jag själv skulle står stilla och inte vända och följa hästen runt. Om man försöker löslongera innan det är bra på repet, till mig det är som "the cart before the horse".
Hon säkert stannade för några olika orsaker. 1. Because she can, 2. Många hästar stanna bakom ryggen för dina ögon är på nåt annat, och dem känner mer säkert/bekväm "the safe zone", 3. hon säkert såg grinden och vill ut.
Jag förklara hur vi gör och du får ta av det vad du vill. Men om man vill har en följsamt häst och arbetsvillig så är det att vara konsekvent och göra det för 7 dagar så ser man skillnad.
Om hästen titta på dig driva ut näsan, för även baken av hästen följe det. Om hästen har sidan åt dig kan du driva bak delen. Står still och slappna av kroppen, titta ner åt. Skicka repet bakom ryggen istället för att vända runt. Om hästen stanna så vända du om och skicka ut igen. Sen står still och slappna av, titta neråt. Det är många som vill skicka ut hästen igen eller fixa "felet" innan dem har gjort "felet". T ex. du ser hästen är på väg att stanna, så man svänga repet eller "clucka" (ljudet) för att hästen ska fortsätta. Hästen måste gör fel för att vet han gjorde det. Hänger du med? Att man slappna av, hästen lära sig fort att hålla takten/gångarter för det är bekvämt. Husse/matte står och inte jaga dem och dem lära sig själv, "Om jag trava runt här och inte sakta ner eller gå fortare, så har
jag lärt matte att sluta jaga och vifta". Hon vill att du står still och inte titta, om hon inte har självförtroanede på plats. Det bästa eftergift är att du bry dig inte. Står still.
Om du skicka ut hästen och hon inte gå fram åt eller hon ta några steg och sen stannar up. Så "smile"
och börjar om igen. Du behöver inte jaga, blir arg eller vifta hårdare tills din arm känner att det ska ramla av. Just börja om tills hon förstår. Det kan ta några gånger men så länge du är lugnt i din kroppsspråk så är det lättare för att hästen ska förstår och var lugnt själv. Om du tänker att det kan ta up till säga, 30 gånger, då blir du inte besviken när det tar 20 att får henne går runt ett hel varv.
När du ska flytta bak delen och fram del eller bakåt, så när du begär så kan du i kroppsspråket ser lite elak ut och slappna av direkt så fort hästen försöker. Komihåg att var konsekvent och gör samma sak över och över. Nu finns det ett tråd om the 7games var vi pratade om olika faser i din fråga sättning. Det kanske du kan läser.
Efter ett tag så kan du står och hon inte byter volt eller fart. Sen kan man efter allt är i platsen och hästen är lugnt och följe samt och hon aldrig dra på skaftet, kan du börja tänker på löslongering. Oh ja, nästan glömt att inte göra mer än fyra voltar i samma ryktning. Annars blir det tråkigt för dem i början och då kommer man in till andra problemen. Gå en eller två även tre up till fyra voltar sen byt varv. stanna gör nåt annat sen fråga att går runt igen.
Nu är detta den "striped down"(kort fattade) beskrivning. Så hoppas att du fick nåt av det alla fall. Lycka till!