Vilket kraftfoder till en mycket pigg, men lättfödd ponny?

pernilla_s

Trådstartare
Min ponny kommer hem till sommaren. Han blir otroligt lätt tjovk och är alltid oerhört pigg. Han klarar sig utan kraftfoder egentligen, men han måste ju ha något när de andra får. Visst jag kan ge morötter, men då blir jag ruinerad. Alltså det jag vill komma fram till är att jag vill ha ett foder som inte gör honom piggare eller tjock... känns som om det är en omöjlig kombination.

Sv: Vilket kraftfoder till en mycket pigg, men lättfödd ponny?

Jag ger lusern till mina ponnyer. Det är ju inte ett kraftfoder men de tycker det är gott. De får det för att höja proteinhalten i fodret. Den gamla lilla ponnyn är nog som din. Han är alltid superpigg (han tycker inte att han fyller 22 i år) och är sådan att han blir tjock bara av att se på maten.

Kommer han att få mineraler?

Pelleterat mineralfoder funkar oftast bra att ge ensamt, som godis.
Även betfor kan funka, eftersom det blir ganska stor volym redan vid mycket låga vikter. (= Lite näring men mycket i hinken, jämfört med kraftfoder.)

mineraler kommer han och få och då pelleterat, blir en massa ''grus'' kvar annars i bottnen. Jag har för mig att innan han åkte gav jag honom 1dl betfor på morgonen och 1 dl musli och på kvällen likdant fast då plus mineraler.

Mina får morötter o det blir inte särskillt dyrt, köper fodermorötter för 280kr/månad till mina 5 hästar jag har hemma nu.

Mitt förslag är att du ger honom lite betfor och där i blandar du mineralerna!

mineraler kommer han och få och då pelleterat, blir en massa ''grus'' kvar annars i bottnen. Jag har för mig att innan han åkte gav jag honom 1dl betfor på morgonen och 1 dl musli och på kvällen likdant fast då plus mineraler.

Ja men det låter ju bra. Den lilla mängden påverkar knappast honom vare sig vad gäller hull eller temperament så fortsätt så du.
Alternativt att ta bort det ena eller det andra, kanske räcker det med bara betfor 1dl morgon o kväll som krubbskrammel? (och på kvällen mineralerna på det)

Ja men det låter ju bra. Den lilla mängden påverkar knappast honom vare sig vad gäller hull eller temperament så fortsätt så du.
Alternativt att ta bort det ena eller det andra, kanske räcker det med bara betfor 1dl morgon o kväll som krubbskrammel? (och på kvällen mineralerna på det)

Jo egentligen räcker det. Det är nog snarare jag som tycker synd om tjockisen.. :o

Finns det inte någon som säljer fodermorötter i din närhet?

Jag köper t ex morötter för 20 kr/säcken.

Och inte behövs det så väldigt mycket morötter? Lite morötter tillsammans med mineralerna blir ju lite skrammel i krubban ändå och sen får ponnyn väl grovfoder också?

Finns det inte någon som säljer fodermorötter i din närhet?

Jag köper t ex morötter för 20 kr/säcken.

Och inte behövs det så väldigt mycket morötter? Lite morötter tillsammans med mineralerna blir ju lite skrammel i krubban ändå och sen får ponnyn väl grovfoder också?

Självklart får han grovfoder. Jag vet inte någon som säljer fodermorötter här. Jag kanske kan köpa när jag är hemma hos mamma för hon har en hon köper av. Vi får då tio kg för 10 kronor.

Jaa det tror jag också. Oj, hoppas du inte trodde nu att jag "anklagade" dig för att inte ge din häst grovfoder! :D ..... usch vad dumt det kan låta ibland när man skriver något. :)
Nej jag trodde inte du anklagade mig. Jag förtydligade bara det för annars kan någon som läser snabbt få för sig att han inte får det. ;)

Jo egentligen räcker det. Det är nog snarare jag som tycker synd om tjockisen.. :o

Det ska du inte göra. Har du barn? Tycker du i sånna fall synd om dom var gång de inte får godis när de vill (vilket ju egentligen är hela tiden)? ;)
Då är det mer synd om de hästar som inte får tillräckligt med grovfoder... som inte får sitt tuggbehov tillfredställt...

Jag hade valt något färdigblandat foder faktiskt. Jag är förtjust i dodson & horrells foder..de har massa varianter för hästar eller ponnyer som är lättfödda och pigga

Det ska du inte göra. Har du barn? Tycker du i sånna fall synd om dom var gång de inte får godis när de vill (vilket ju egentligen är hela tiden)? ;)
Då är det mer synd om de hästar som inte får tillräckligt med grovfoder... som inte får sitt tuggbehov tillfredställt...

Jag har barn och jag tycker faktiskt synd om honom när han vill ha godis eller kakor. Då brukar mamma var snäll och iallafall bita av en liten bit.. :o

Var bor du nånstans? Stämmer den orten som det står i din profil, så kan jag försöka ge tips på ställen som säljer fodermorötter i närheten..
Ska man bara ha "krubbskrammel" så är morötter suveränt, tar längre tid att äta än en näve av nåt kraftfoder, är gott och dessutom inte dyrt, om man som sagt hittar fodermorötter.

Som så många redan har skrivit - om grovfodret är tillräckligt så är det alldeles utmärkt att ge lite betfor, mineraler och morötter.
Det ger jag mina (stora) kallblod) som egentligen får allt de behöver genom hösilaget.

Immer

Var bor du nånstans? Stämmer den orten som det står i din profil, så kan jag försöka ge tips på ställen som säljer fodermorötter i närheten..
Ska man bara ha "krubbskrammel" så är morötter suveränt, tar längre tid att äta än en näve av nåt kraftfoder, är gott och dessutom inte dyrt, om man som sagt hittar fodermorötter.

Jag bor i tomelilla ja. Jo jag är u van vid att ge morötter innan. När jag bodde hemma köpte vi alltid morötter.

Mamma hämtade morötter någonstans i krokarna när vi fodrade med morötter, men just nu kommer jag inte ihåg var det var..

Men om du bor i Tomelilla så måste väl stallshopen vara absolut smidigast? Är det bara en häst som ska ha behöver du antagligen inte köpa 40 säckar åt gången, utan ta ett par stycken, och då borde det bli enklast o billigast väl?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 106
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 420
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka