Vilket kraftfoder ska jag ha??

Maria_81

Trådstartare
Halloj! Jag har en kallblodstravare på 23 år, han har känslig mage(minsta lilla så stress situation så förvandlas hans bajs till koblajjor samt så har han väldigt lätt för att få överskott på bajsvätska), behöver bygga upp sin överlinje, har väldigt mycket egen energi, tappar lätt hull och gärna så lite spannmål i kraften som möjligt. Gärna musli. Har precis fått pli på hans mage igen efter några veckor med kaos med fullbajsad svans. Vad skulle ni rekommendera? :)
Ps. Han kommer att få ganska lite kraft, kommer komplettera med mineraler istället. Han kommer dessutom att ev få yea-sacc i förebyggande syfte en tid framöver. Har dessutom fri tillgång på hö.Ds
 
Halloj! Jag har en kallblodstravare på 23 år, han har känslig mage(minsta lilla så stress situation så förvandlas hans bajs till koblajjor samt så har han väldigt lätt för att få överskott på bajsvätska), behöver bygga upp sin överlinje, har väldigt mycket egen energi, tappar lätt hull och gärna så lite spannmål i kraften som möjligt. Gärna musli. Har precis fått pli på hans mage igen efter några veckor med kaos med fullbajsad svans. Vad skulle ni rekommendera? :)
Ps. Han kommer att få ganska lite kraft, kommer komplettera med mineraler istället. Han kommer dessutom att ev få yea-sacc i förebyggande syfte en tid framöver. Har dessutom fri tillgång på hö.Ds

Om du då ser att han har klent med muskler kan du ju ge lucernhack. Det gillar mina hästar bättre än muslin jagade innan faktiskt. Men en enkel analys man skickar in på posten kostar ungefär lika mycket somen säck kraftfoder, så det är verkligen en enkel väg till att ge hästen en bra foderstat.
 
Om du inte har någon analys på grovfodret så fixa det. Innan dess har du ingen aning om vad eller ens om han behöver något mer än selen utöver hö´t. Selen är den enda mineral man kan vara säker på att det inte finns tillräckligt av i hö´t, allt annat behöver man analys för att veta. Du kan inte bara ge ett mineralfoder lite hur som helst heller eftersom även mineralerna ska kompletteras utefter vad analysen visar.
 
Äldre hästar behöver mer protein för att behålla sina muskler. Jag ger min 23 åring Pavo 18+ och det funkar bra med hans känsliga mage. Det är också lättare att tugga, så man spar på tänderna som inte växer på gamlingarna.
Sen får han även nypon för lederna plus mineraler som behövs, allt uträknat efter hs analysen.
Mvh linnpan
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp