Vilket kraftfoder passar?

Thunder_rose

Trådstartare
Till en hyfsat grov D-ponny ( imp Irland), 18 år gammal, pigg och kan inte direkt gå på havre osv.
Han har ett större protein behov nu när han börjar bli lite äldre men får inte ha ett för energirikt pga av att han bli såpass pigg.

Rid regelbundet men tränas inte hårt.

Vad rekommenderar ni?

Om vi säger att höt har normalvärden....spånar lite bara.

Nu går han på:
10kg hösilage
3dl betfor
1/2 mått selen
B-vitamin
8 dl lucern ( pellets)

Nu tänker jag mest på musli eller kraft produkterna

Senast ändrad:
Sv: Vilket kraftfoder passar?

Ja, nu blir jag ju nyfiken. Efter att ha läst många analysrapporter på grovfoder måste jag fråga: vad är normalvärden?

Normalvärden kanske fel ord:p

Men om man tar den höanalysen på krafts hemsida.

Skulle kraft groov 90 passa?

Måste erkänna att jag helt seriöst måste damma av mina foderkunskaper en anning!
Foder är inte min starka sida..tyvärr.

Jag antar av dina inlägg att du inte har någon analys på ditt grovfoder. då är det egentligen omöjligt att svara dig.
Men om du vill ge mer proteiner men inte massor av energi så måste det enklaste och bästa för hästen vara att ge mer lusern.

exakt, inget analyserat på det andra höt.

Ang detta är att han ska byta fodervärd.

men om man tänker på groov 90. Är det bra värden som skulle kunna passa honom?

Vet att det är jätte svårt att säga utan analys av grovfoder. Men rent generellt.

Självklart kommer vi få tag i en kunnig person som kommer att hjälpa till med foderstaten.
Men man kan ju spåna lite innan...

Jag är nog inte rätt person att svara egentligen. Jag har inte ngn erfarenhet av färdiga foderblandningar av flera olika anledningar.

ett kraftfoder ska vara ett komplement till ett grovfoder och tillföra det som ev saknas i grovfodret. Eftersom du inte vet analysen så ....
Men om du vill ha protein men inte så mkt energi så förstår jag inte alls varför krafft groov 90 ska vara bättre än lusern.
Det innehåller 90 gsmb protein och 9 MJ. Mina lusernpellets utan melass innehåller 105 g smb protein och 8 MJ.
Lusern är ett grovfoder och därmed snällt mot hästens mage och tarmar. I groov ingår det en hel del spannmål även om jag inte blir klok på hur mkt av de olika ingredienserna som ingår (bara det gör mig irriterad ursäkta mig). Men det innebär att du ger en hel del protein och energi som koncentrat i stället med större påfrestningar för hästens system, speciellt som du inte vet vad ditt grovfoder innehåller.

Sedan förstår jag inte varför det måste innehålla så många olika ingredienser.

Så än en gång om detta foder passar din häst eller ej är alltså svårt att säga. Jag tycker personligen att lusern är ett mkt bättre alternativ.

Man eftersträvar ju såklart efter ett så bra grovfoder som möjligt..

Tror att jag kör på med lusern ialf, det funkar bra och det är lika bra att fortsätta så:)

Men det är alltid roligt att spåna lite..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 124
Senast: Boerperd
·
T
Foder & Strö Jag har ett varmblodstp på 14 år som jag inte får upp i vikt längre. hon har hållt sig skapligt i hull under vintern men nu på...
Svar
15
· Visningar
1 295
Senast: Tuvisen
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 163
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka