Vilket konsumentskydd har stoägarna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare saila
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 894

saila

Trådstartare
Efter att ha följt diskussionerna på en ridponnytråd har jag funderat lite mer. Som hingstkonsumenter, hur utlämnade är vi stoägare åt marknadskrafter, reklam och rykten? Hur bra officiell och saklig info har vi från våra avelsförbund och föreningar? Skiljer kvalitén sig åt mellan raserna och varför i så fall? Hur lätt-tillgänglig är informationen? Vad kan vi stoägare kräva? Eller ska bara KUNNIGA stoägare ha en rimlig chans att hitta rätt i info-djungeln? Tar din rasförening ansvar för att det finns tillgänglig info för alla som behöver? Eller ÄR avelsföreningarna nån slags hingsthållarföreningar?
Vore kul att höra åsikter från olika "håll" i avels-sverige, både vad som är bra och mindre bra! :smirk:
Hälsar Saila

Sv: Vilket konsumentskydd har stoägarna?

*puttar*
Är NI alla stoägare nöjda med tillgängligheten och kvalitén på avelsinfon för er ras/avelsinriktning??? Är det möjligt? Bara jag som tycker att hingstägarnas intressen tar för stor plats i dom sammanhangen???

Jag tycker inte att jag har haft några problem att hitta den information jag behövt.
Är man inte så kunnig inom avelsgebitet får man nog ta och leta reda på någon som kan lite mer, för att fåden hjälp man behöver. Man kan inte räkna med att saker ska skrivas på näsan på en bara för att man är nybörjare...

Jag ska bara redogöra för hur det görs inom Svenska Russavelsföreningen.
De nygodkända hingstarna presenteras med bild och den officiella kritiken med mankhöjd osv i föreningens medlemstidning efter avelsvärderingen. Det antar jag att de flesta rasföreningar gör.
Sedan har vi givit ut en hingstkatalog vid ett par tillfällen, som i och för sig stoägarna har fått köpa.
Där angavs kritik och poäng från det sista avelsvärderingstillfället hingsten deltog i. Samtliga bilder som var med i katalogen var tagna vid samma tillfälle, av samma person och garanterat i original. Ett par undantag gjordes för de hingstar som inte fotografen haft tillfälle att fota.
En hingstägare ville använda sig av egen bild som var retuscherad, men det gick inte styrelsen med på. Hingstägaren valde då att plocka bort sin hingst ur katalogen.

Jag tycker att det kan vara svårt att hitta objektiv information. Jag tror det mörkas en del både vad gäller uppgifter om hur många ston som blivit dräktiga på vissa seminstationer och också kan det vara svårt att på förhand få veta hur seminens kvalite´är på en hingst. Hingstar stationerade i Sverige kan man ju kolla fjolårets siffror på , men nya hingstar som tas in utifrån har man ju inte en susning om.
Det går väl inte heller att få fram vilka stationer som har bra dräktighetsresultat och vilka som har dåliga. Hingstarnas temperament är det också svårt att få fram uppgifter på. Det finns ju faktiskt hingstar som används som är hemska i skallen, och som ger mindre trevliga avkommer. Eller iallafall inte bör betäcka ston som är skarpa. Allt det här får du luska fram själv, genom att förlita dig på rykten, som faktiskt kan vara oförtjänta. En del av detta kan vara svårt att åtgärda men annat borde man kunna styra upp bättre. Nej, konsumentskyddet för stoägare är för dåligt anser jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka