S
Sommarbris
Hej, tänkte jag kanske kunde få lite hjälp här.
En av hästarna fick fång på betet i somras. Har gått på oanalyserat torrhö sedan dess, det enda jag fick tag på då och sedan har hon fått fortsätta på det. Nu har det börjat sinat hos bonden så jag måste antagligen köpa hö någon annanstans ifrån i vinter.
Har fått två analyser på hösilage, undrar nu om det kan vara ngt för en fånghäst? Och vilken isåfall?
Analys 1:
TS: 77%
Smältbart råprotein: 45g/kg foder
Energi: 7,7 MJ/kg foder
Råprotein 96 g/kg TS
Smältbart råprotein: 59 g/kg TS
Energi: 10.1 MJ/kg TS
Analys 2
TS: 79%
Smältbart råprotein: 60 g/kg foder
Energi: 6,9 MJ/kg foder
Råprotein: 114g/kg TS
Smältbart råprotein: 76 g/kg TS
Energi: 8,8 MJ/kg TS
Calcium, fosfor m.m finns inte med på någon av analyserna
Var allt för länge sedan jag höll på med foderstatsberäkningar. Tidigare har hästen ätit hösilage med fri tillgång.
Det är ett halvblodssto på 16 år som ska sättas igång försiktigt nu i december, ett halvår efter fånganfallet, på rekommendation från vet.
Tacksam för hjälp och ni får gärna förklara varför ni skulle välja eller rata de olika analyserna.
En av hästarna fick fång på betet i somras. Har gått på oanalyserat torrhö sedan dess, det enda jag fick tag på då och sedan har hon fått fortsätta på det. Nu har det börjat sinat hos bonden så jag måste antagligen köpa hö någon annanstans ifrån i vinter.
Har fått två analyser på hösilage, undrar nu om det kan vara ngt för en fånghäst? Och vilken isåfall?
Analys 1:
TS: 77%
Smältbart råprotein: 45g/kg foder
Energi: 7,7 MJ/kg foder
Råprotein 96 g/kg TS
Smältbart råprotein: 59 g/kg TS
Energi: 10.1 MJ/kg TS
Analys 2
TS: 79%
Smältbart råprotein: 60 g/kg foder
Energi: 6,9 MJ/kg foder
Råprotein: 114g/kg TS
Smältbart råprotein: 76 g/kg TS
Energi: 8,8 MJ/kg TS
Calcium, fosfor m.m finns inte med på någon av analyserna
Var allt för länge sedan jag höll på med foderstatsberäkningar. Tidigare har hästen ätit hösilage med fri tillgång.
Det är ett halvblodssto på 16 år som ska sättas igång försiktigt nu i december, ett halvår efter fånganfallet, på rekommendation från vet.
Tacksam för hjälp och ni får gärna förklara varför ni skulle välja eller rata de olika analyserna.