Vilket hösilage är bäst?

M

Midnattssol

Ytterligare en analystråd:angel:..

Vi står och väljer mellan tre olika hösilage. I stallet finns fem hästar, fyra ponnys som är lättfödda och således i bra (kanske lite för bra) hull, samt en kallblodstravare som är lite mer svårfödd och behöver mycket mer av allt än de andra, så han får ju naturligtvis mycket kraftfoder också (just nu Groov 125, ska senare övergå till Mustang Protein+). De andra får bara lite skrammel i krubban (Groov 90).

Vi gör så att vi kör ut två skottkärror med hösilage på morgnarna under vinterhalvåret, lägger ut det på olika ställen i hagen (stooor hage) så hästarna får gå runt och leta lite och så räcker det längre, sedan läggs det ut mer under eftermiddagen, så man kan väl i princip säga att de har fri tillgång, inte riktigt - men nästan. Så, nu vet ni lite hur rutinerna ser ut också!

Vilket av dessa tre hösilage skulle ni välja under dessa förutsättningar?

Hösilage 1
TS% 70
Energi 7
Smb rp 25

Hösilage 2
TS% 54
Energi 5,4
Smb rp 37

Hösilage 3
TS% 61
Energi 6,7
Smb rp 32

Sv: Vilket hösilage är bäst?

Hösilage 2

Varför? Det är det enda med kvot över 6. Det passar även de lättfödda. Den mer svårfödde bör du ge kraftfoder separat. De andra skulle jag bara ge lite krubbskrammel för husfriden skull.

Tvåan tveklöst. Enda med vettig kvot, och dessutom som bonus lägst MJ/kg foder. Båda är viktiga särskilt med tanke på den lättfödda.

Kan bara instämma. Tvåan skulle jag vilja ha, både med tanke på kvot och ts-halt.

Hösilage 2 helt klart! De andra kommer itne funka bra på ponnysarna, de skulle få för mkt energi och för lite protein (pluffsiga och tjocka ponnyer med inte särksilt bra muskulatur under fläsket:D) Tvåan har bra balans mellan protein och energi! Ettan är ju en mardröm.. iaf för mig

Jag instämmer helt i det ni säger:) Dels är det ju det enda någorlunda okej värden, mest protein och minst energi, sedan verkar hästarna gilla det mycket bättre när det är lite blötare.
Stallägaren har dock en liten invändning mot det, och det är just det att det är för blött. Hon tycker att det är lite "äckligt" att hantera det när det är så blött, samt att vi i så fall måste köpa in mera av det (eftersom vi måste ge mer av det för att hästarna ska få sin "torrsubstans" eller hur jag ska säga).

Det sista har hon ju iofs lite rätt i, skulle jag tro? Hur stor skillnad i mängd kan det tänkas bli i mängd om man skulle jämföra nr 2, med ts 54%, med nr 3, som har ts 61%?

Nu är jag ganska dålig på det här med värden och hur de ter sig i praktiken, men rent matematiskt är det ju inte någon jätteskillnad, så i jag tycker inte att det kan behöva gå åt så otroligt mycket mer med det blöta hösilaget. Eller har jag fel nu?
Behöver ha lite på fötterna nu, inför min övertalningskampanj:p

Det där med att man måste köpa in mer är ju inte riktigt rätt. Man ger ju volymmässigt lika mycket oavsett ts halten. Så om köper X antal balar istället X antal kilo så blir det inte mer. Det är ju bara när man väger som man måste ge mer för att det blir tyngre om det är mer fukt i det.

Ett argument att ge stallägaren är att hållbarheten är bättre ju lägre ta halten är. Så risken för att man måste kassera foder blir mindre med lägre ts halt. Om stallägare bara ser det hela ekonomiskt.

Fast det där är lite olika faktiskt, vissa gör balarna med samma kilo oavsett, då måste man köpa fler. Andra gör dem i samma storlek oavsett, då måste man inte köpa fler bal, men balarna väger fler kilo.

Tas det betalt per kilo foder som det ju (tyvärr) oftast gör, så blir det mer kilo att köpa och en dyrare nota.

Hela problemet med argumentet stallägaren (mfl) kör med skulle försvinna om man betalade per kg TS.

Dock, det blir ingen jätteskillnad på 53% och 61%. Vi tar en 500 kg:s häst, och räknar på minimibehov TS, 1 kg/100 kg = 5 kg TS. Av silaget med 53% måste man då ge 9,5 kg, vilket blir 5 kg TS. Av silaget med 61% TS måste man då ge 8,5 kg = 5,2 kg TS

Dvs det skiljer ETT kilo foder per dygn. 30 kg foder/månad. 300 kg foder på en total uppstallningsperiod om 10 månader/300 dagar. Om vi räknar att fodrat kostar 3 kr/kg för att göra det lätt, innebär det 900 kr merkostnad på 10 månader..

Sen ska man ju helst inte ge minimigiva bara, så vi räknar på 1.5 kg TS/100 kg, för 500 kg häst blir det då 7,5 kg TS. Vilket med 61% TS motsvarar 12,5 kg = 7,6 kg TS. Med 53% TS så blir det 14.5 kg = 7,7 kg TS. Då skiljer det 2 kg/dag. 60 kg/månad eller 600 kg på 10 månader.

Fast det där är lite olika faktiskt, vissa gör balarna med samma kilo oavsett, då måste man köpa fler. Andra gör dem i samma storlek oavsett, då måste man inte köpa fler bal, men balarna väger fler kilo.
I allfall här i min omgivning finns det ingen som ställer in pressen efter vågen utan här bestämmer man storleken (diametern) på balen och börja pressa. Att det sedan förekommer säljare som tar betalt efter vikt är en annan sak. Då bör man som köpare bara köpa om det per kilo ts och inte vad balen väger. Annars är ju risken stor att man betalar för en massa vatten.

Haken med att enbart köpa per kg TS är, iaf här, att du blir utan foder.

Det är jättesynd tyvärr, förr fans en producent som tog betalt per kg TS, men de la ner.

I år har jag ju horsehage, de har viss prisjustering schablonmässigt på torrare vs blötare (under resp över 55% TS), men som sagt, schablonskillnad. Min förra hade viss shablonskillnad med, samma kilopris för alla, men det blötare gav ju lite tyngre balar, och det räknades med statiskt antal kilo/pall och man betalade för det. Dock, prisskillnaden var inte direkt jättestor, då jag 3 månader i rad kontrollvägde mitt blöta, och snittet blev enbart 2 kg mer/bal jmf med det torrare.

I år med hösilaget så är det ju samma balstorlek, vikten diffar +/- 5 kg/bal men alla balar vägs. Men där är ju sas både vikt och förpackningsstorlek samma oavsett torrt eller blött, den viktskillnad som blir är den naturligt förekommande.

Jag efterlyser ju att ALLA börjar ta betalt per kg TS, men det är utrotningshotat att hitta sådana här. Så jag står och betalar dyrt för vattnet jag - jag vill ju ha blött, 50% ungefär, plus/minus 5%..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Någon som har ett bra tips? Jag har en treåring som är ganska lös i magen av och till och har varit i några månader nu. Han har aldrig...
Svar
8
· Visningar
1 757
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10