Vilket försäkringsbolag IF eller Folksam

A

AK_GBG

Vad tycker ni, vilka erfarenheter har ni?

Liv 35 000 kr + 50 000 veterinärvård

Folksam, 120 dagar, självrisk 2600 kr + 10%
Med Rehab som täcker medicin/sjukbeslag/kiropraktor 1000 kr per självriskperiod

Kostnad per månad 440 kr

IF, 100 dagar, självrisk 2500 kr fast belopp
Täcker medicin 3000 kr/år + kiropraktor etc

Kostnad per månad 398 kr


Jag orkar bara inte lusläsa alla försäkringsvillkor här, känner ni till om det är något man borde veta som de inte täcker, brukar krångla med??

Vilka är era erfarenheter??
 
Sv: Vilket försäkringsbolag IF eller Folksam

Jag tycker att det verkar som att If är det mest lönsamam för dig, men jag är ite ehelt 100. Jag drar mig för de där rörliga procenten, och vill ha fast ersättning.

Har själv If och sveland, och är nöjd med båda.
 
Sv: Vilket försäkringsbolag IF eller Folksam

alla försäkringsbolag kommer inom kort ta bort orörlig del, det för att det helt enkelt blir för dyrt, folk åker till vet bara för att hästen är lite stel, lite små halt, för det kostar ju ändå bara 2600... förut hade alla bolag så man kunde ha utan rörlig del, nu har nästan ingen det (är det bara IF kvar kanske?)

Jag själv har folksam har aldrig haft några problem med dem, fick en häst utdömd och det var inget snack om saken, fick pengarna så fort intyget om avlivning had kommit in.

för min ras var dessutom folksam billigast, vi bytte från agria då de chockhöjde med premien med 150% :eek:

sen gillar jag att självriskperioden är längre då komplicerade skador ofta tar ett tag att få ordning på.

men den andra verkar ju billigare för dig, men lusläs igenom villkor och allt annat! jag kommer även försäkra min hästs fölis i folksam och då kan man även doldafel försäkra för bara 100 kr om året! och det är det ju helt klart värt!
 
Sv: Vilket försäkringsbolag IF eller Folksam

IF har fast självrisk och planerar inte heller att tabort den efter vad jag har förhört mig om.

Min häst är försäkrad i IF LIV 5000kr och veterinärvåd 100000kr med plus försäkringn som gäller djurambulans mm 146 spänn i månaden
 
Sv: Vilket försäkringsbolag IF eller Folksam

Jag har bytt över lillgrabben till If då jag tycke dom var mycket bättre än både Agria och Folksam:)

Tycker att enda skillnaden mellan Folksam och If, är att If har fast självrisk och är billigare. Man får även avdrag och sånt om man har en frisk och skadefri häst utifrån hur många år försäkringen inte används.

Hade för en herrans massa år sen If till förra hästen och då tycke jag dom var rena rama skiten, men mycket har hänt på deras hästfront nu!
Fick liv 8K, vet.vård 100k och självrisk 4K för sketna 770kr/ÅR. Visst, hög självrisk - men jag betalar helldre en större summa om olyckan är framme än mycket för en försäkring jag kanske aldrig kommer använda.
 
Sv: Vilket försäkringsbolag IF eller Folksam

Nej, han är inte försäkrad.
 
Sv: Vilket försäkringsbolag IF eller Folksam

Vad tycker ni, vilka erfarenheter har ni?

Liv 35 000 kr + 50 000 veterinärvård

IF, 100 dagar, självrisk 2500 kr fast belopp
Täcker medicin 3000 kr/år + kiropraktor etc

Kostnad per månad 398 kr


Jag orkar bara inte lusläsa alla försäkringsvillkor här, känner ni till om det är något man borde veta som de inte täcker, brukar krångla med??

Vilka är era erfarenheter??

Här är det något missförstånd…
På den försäkringen som har 50 tusen som max belopp ingår inte medicin som skrivs ut på recept.
Endast sådan som vet, använder direkt i samband med behandling.

Den som ersätter medicin som skrivs ut på recept heter veterinär extra.
Och där är max beloppet 100 tusen.
I den ingår också:
Rehabilitering
Ambulanstransport
Veterinärens reser ut till hästen vid sjukdom.
Avlivning och omhändertagande av kroppen
 
Sv: Vilket försäkringsbolag IF eller Folksam

ok, synd att jag inte alls uppfattade det då jag pratade med dem igår... suck blir så trött. Har aldrig varit aktuellt med 100 000 så varför berätta för mig att medicin för 3000 ingår /år... får ringa dem igen...
 
Sv: Vilket försäkringsbolag IF eller Folksam

Har bara jättedåliga erfarenheter av IF och raka motsatsen md Folksam. Så för mig hade valet varit enkelt.

Folksam har jag åt hästen (sen 6 år tillbaka), på huset, på två bilar och på hunden. De har alltid hållt ett lågt pris och bra bemötande. De sköter sina åtaganden (vilket inte IF gjort) och skapar aldrig problem.

De är fortfarande lika bra som de var när jag tecknade hästförsäkringen för 6 år sen. Och håller ett lågt pris. Absolut mitt val om jag var du, trots att de i nuläget ligger ngt högre än IF enligt dina siffror.

Bara gott att säga om Folksam i alla lägen.
 
Sv: Vilket försäkringsbolag IF eller Folksam

Jag har alltid haft If till mina djur.

Nu har jag damen försäkrad för 10 000 kr liv och 100 000 kr vetrinärvård. Hon kostar mig 1600 kr om året tror jag de sa. Har inte fått försäkringsbrevet ännu.

Det enda som är dåligt är att de inte täcker tandvård om det inte beror på yttre åverkan.

Annars har jag aldrig haft några som helst problem och som någon redan skrev för varje skadefritt år får man 8% rabatt upp till 24% som är det högsta man kan få.
 
Sv: Vilket försäkringsbolag IF eller Folksam

Vad tycker ni, vilka erfarenheter har ni?

Liv 35 000 kr + 50 000 veterinärvård

Folksam, 120 dagar, självrisk 2600 kr + 10%
Med Rehab som täcker medicin/sjukbeslag/kiropraktor 1000 kr per självriskperiod

Kostnad per månad 440 kr

IF, 100 dagar, självrisk 2500 kr fast belopp
Täcker medicin 3000 kr/år + kiropraktor etc

Kostnad per månad 398 kr


Jag orkar bara inte lusläsa alla försäkringsvillkor här, känner ni till om det är något man borde veta som de inte täcker, brukar krångla med??

Vilka är era erfarenheter??


INTE FOLKSAM!! vi har folksam till det mesta faktiskt...dom bara strular till allting! de strulade till det så vi inte hade någon försäkring på vår gamling i ett år..utan att veta om det...men vi fick ädå betala. Sen när vi då upptäckte det...sa dom att vi måste betala allt igen!
 
Sv: Vilket försäkringsbolag IF eller Folksam

jag har mina hästar i Folksam, hade kunnat önska att premierna var lite lägre, men dom har aldrig vållat mig några bekymmer. Har både hus o alla våra djur (hästar/hundar/katter) i Folksam.
För ett par veckor sen fick vår ena pålle hovledsinflammation, vi gjorde en direktreglering på kliniken och Folksam har ersatt det giltiga beloppet utan protester! Dom har varit mycket bra bemötande när vi velat ändra försäkringarna, skapa nya el flytta över på nån annan häst!
 
Sv: Vilket försäkringsbolag IF eller Folksam

Vad tycker ni, vilka erfarenheter har ni?

Liv 35 000 kr + 50 000 veterinärvård

Folksam, 120 dagar, självrisk 2600 kr + 10%
Med Rehab som täcker medicin/sjukbeslag/kiropraktor 1000 kr per självriskperiod

Kostnad per månad 440 kr

IF, 100 dagar, självrisk 2500 kr fast belopp
Täcker medicin 3000 kr/år + kiropraktor etc

Kostnad per månad 398 kr


Jag orkar bara inte lusläsa alla försäkringsvillkor här, känner ni till om det är något man borde veta som de inte täcker, brukar krångla med??

Vilka är era erfarenheter??

Vi har folksam och är nöjda med dom.
 
Sv: Vilket försäkringsbolag IF eller Folksam

Det går att hitta missnöjda kunder på alla bolag, likaså mängder med nöjda.
Självklart vill inte något bolag ha missnöjda kunder, inte bra för bolagets rykte tex.

Men det går aldrig att helt undvika, folk förstår inte villkor, inte helt lätt det kan jag hålla med om.
Man tecknar en så bilig försäkring som möjligt blir sedan upprörda när det inte gäller för samma skador som den dyrare…
Jämför en som försäkrar sin bil i en halv försäkring och total kvaddar den och får inte ut något för plåtskador….(valde bil som exempel eftersom de flesta vet skillnad på halv resp hel försäkring på bil)

Hör man någon som är missnöjd med sitt försäkrings bolag, så försök att ta reda på vad det var som hände…
I de flesta fall, undantag finns men de är rätt sällsynta, så förstår man varför, när man får lite mer fakta, kan vara som exemplet ovan med bilen, kan vara sjukdomar/skador som fanns vid tecknandet eller skador/sjukdomar som inte täcks av försäkringar överhuvudtaget exempelvis ersätter inget bolag mental fel värken på häst, hund, katt.

Är det helt obegripligt varför man inte får ersättning då vänder man sig i första hand till bolaget i fråga och ber att de förklarar för en.
Man har alltid rätt att få en förklaring, glöm inte det!
¨
Är man fortfarande inte nöjd, så går det att anmäla till:
Kundombudsmannan (IF, vet inte om övriga bolag har detta?)
Och/eller Kundpanel också IF (vet inte heller om övriga har det?)

Är man fortfarande inte nöjd med svaret man får eller man vill ha det prövat direkt av utomstående så finns:
ARN (allmänna reklamationsnämnden)

Och slutligen kan man självklart gå till domstol

Ett ställe att få allmän hjälp/råd är också konsumenternas försäkrings byrå.

Men som sagt börja alltid med att kontakta den skade hanterare som har haft hand om ditt ärende och be om en förklaring.
Även skade hanterare är människor (jo faktiskt!) och kan göra misstag…
Och ibland förstår kunden varför h-n fick avslag när man pratat lite!
 
Sv: Vilket försäkringsbolag IF eller Folksam

Jag tror att Folksam är ett tryggare alternativ. IF har jag hört en hel del negativt om, när oturen väl är framme och det är dags för dem att betala. Själv har jag Folksam och det har aldrig varit några problem. Har du kollat med Agria också, som är en del av Länsförsäkringar?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 796
Senast: Piranesi
·
Hundhälsa Jag har 2 blandraser. William 4 år. Har tidgare varit behandlad för klokapselbrott men har idag starkare klor. Melvin 6½ år som har...
Svar
1
· Visningar
819
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp