Vilket foderstatsprogram? Hjälp ett pucko som jag, snälla!

Sv: Vilket foderstatsprogram? Hjälp ett pucko som jag, snälla!

Har läst det men har inte de flikar i mitt program :confused:

Tack för ett bra svar!

Såg att salsa inte har några återförsäljare här i närheten men får åka en bit och kolla.. Har hört en del bra om den..
Jag ger 0,5dl linfröolja och ca 3-4 dl soja. Kanske ska öka på oljan lite?

Räkna själv!

Jag har gjort en tabell i excel och lagt in de fodersorter jag använt. Sedan har jag en liten ruta vid sidan om där jag lagt in behovet för mina hästar (islandshästar) - den biten har jag tagit från Hippocampus innan det lades ner ;D

Men har du tillgång till "biblarna" Hästens biologi utfodring och avel och Hästens näringsbehov och utfodring (Planck/Rundgren) kan du läsa hur du ska räkna, annars kan jag hjälpa dig om du vill!

Här har jag kopierat ett inlägg jag gjorde på iFocus (den TS behövde hjälp med "allt"):

Först räknar man ut hur mycket energi - mäts i MJ - hästen behöver utifrån vad den väger och hur den arbetar och korrigerar ev för ett par andra parametrar (kyla, dräktighet, ålder mm). Sedan jämför man med energin i grovfodret och ger så mycket man kan. Som exempel behöver en ponny eller kallblod på 300 kg 36 MJ per dag, varmblod och kallblodstravare på 500 kg behöver 56 MJ per dag och fullblod på 500 kg behöver 58 MJ per dag i underhåll (dvs för att bara gå i hagen och skrota). För 10 min ridarbete lägger man för varje 100 kg kroppsvikt till 0,2 MJ för skritt och 1,3 MJ för annan gångart. Dvs en islandshäst på 350 kg behöver 3,5 x 0,2 x 2 för 20 minuters skritt.

En häst behöver MINST 1,2 kg TS per 100 kg kroppsvikt, men gärna uppemot 2 kg. Räcker grovfodret eller måste du komplettera med något? Orkar/hinner hästen äta den giva du måste ge för att tillgodose behov av energi och TS? Gör den inte det så kompletterar man med kraftfoder.

Sedan beräknar man övriga behov utifrån energimängden. När man tittar på proteinet är det smältbart protein, förkortas oftast smrp, man tittar på. Man brukar säga att en "vanlig" ridhäst behöver ca 6 g smrp per MJ. Många är rädda för protein, men det behövs för att hästen ska kunna bygga muskler och det är ingen risk att överskrida behovet om överskottet kommer från grovfoder! Behöver man mer protein så lägger man till något proteinrikt foder, t.ex. lucern (som också är grovfoder!).

Sist ser man över mineralerna och kompletterar ev. med ett mineralfoder. Det är makromineralerna, de som det behövs mest av, som man tittar på (kalcium Ca, forfor P, magnesium Mg) plus selen Se. Förhållandet mellan Ca och P bör ligga mellan 1,2 - 1,8. Kvoten får vara högre men inte lägre, det MÅSTE finnas mer Ca än P (sätt siffran för Ca i täljaren och siffran för P i nämnaren och räkna ut med miniräknare). I underhåll, dvs utan tillägg för arbete, behöver hästen 0,4 g Ca, 0,25 g P och 0,15 g Mg per MJ. Selen behöver den 0,2 mg/100 kg kroppsvikt. För arbete lägger man för varje MJ till 0,35 g för Ca, 0,25 g för P och 0,15 g för Mg.

Se upp med selen, där finns det en förgiftningsrisk och tänk på när du läser din analys om siffrorna är per kg TS eller per kg foder!

Jag valde Nutrina. Mest för att man kunde ha fler hästar i det programmet. Jag är jättenöjd och fick ihop bra foderstater utan trassel!

Enligt foderstatsprogrammen får hästis allt den behöver (förutom selen som jag ska komplettera med). Det står till och med att jag kan ge mindre än vad jag redan ger, men skulle jag göra det skulle hästis snart vara supersmal (i dagsläget är han smal, jag vill få upp honom till normal).
Jag ger honom 1l alfa hippo+2 l betfor + 2l müsli (spillers medow hearb) per dag. Plus olja och soja.

Monterose
Jag hade gärna tagit bort müslin, men den är just nu är den en väldigt dyr smaksättare.. Utan den äts ingen lucern alls..

Foderstatsprogrammen är formade för att ge ett riktvärde sedan måste man öka eller minska beroende på häst. Men det vet du säkert redan eller hur? (Det tjatas mycket om det här på buke i fodertrådarna.) En del hästar är under riktvärdet och andra lååångt över. Detta är helt normalt.

Vad låg hästen på för värden förra hösten/vintern? Ta fram de värdena så har du rätt MJ balans för din häst och proteinvärdet ser du ju också där. Sen är mitt råd att räkna för hand. Låna böcker om foder på biblioteket och gör en mall hur du räknar ut foderstaten för din häst så har du kvar den till nästa gång också bara att sätta in andra värden.

Lucern tillhör grovfoder och är bra om man behöver få upp proteinet men ger också mer MJ / kg foder vilket i ditt fall är bra då du behöver få upp MJ balansen för din häst annars faller den ur. Hästen kan tillverka MJ från överskott på protein MEN det många inte tänker på är att det även går åt energi för att tillverka ny. Bättre ge tillräckligt med MJ i grovfodergivan från början alltså för dessa hästar.

Har du prövat att byta märke på lucern om hästen inte gillar den nuvarande? Kan ju hända att den tex föredrar lucern hack istället för blötlagd pellets.

I ditt fall eftersom hästen faller ur skulle jag bygga på med mycket mer hö / hösilage än vad som rekommenderas enligt programmen och ge lucern för att toppa det hela om det inte räcker med enbart grovfoder så toppa med passande kraftfoder. Betforn är säkert bra för magen men ger nog inget för din häst annat än tillfällig energikick.

Lycka till!

Mycket bra inlägg! :)

Det är lite farligt att stirra sig blind på hur mycket en häst BORDE äta enligt tabellerna, det är som sagt väldigt individuellt. Och man kan behöva mickla rätt mycket innan man hittar det som fungerar för en viss häst. Inte minst för de som är svårfödda och kinkiga.

Som exempel kan jag ta det sto som jag har i avel nu. Hon har föl vid sidan och kräver nästan dubbelt så mycket i näringsvärden som hon borde äta enligt alla tabeller. Hon gillar dessutom inte vad som helst. Kruxet är att hitta tillräckligt näringstäta fodermedel som hon dessutom äter. För egen del så krävdes det att jag gick över till ett koncentrat för mjölkkor istället plus potatisprotein.

Ibland är det nästan bättre att plocka fram miniräknaren faktiskt. :laugh:

Tack för ett bra svar!
Har så klart förstått att programmen är mer riktlinjer.. Som tur är har jag äntligen fått bra svar här i denna tråd, tips på hur jag kan optimera foderintaget och hur man räknar för hand.
Förra året hade jag inte lika mycket problem, då hade ensilaget bättre värden och hästis hade fler ättimmar (fri tillgång i hagen). Nu kommer hästarna in sent och inget ensilage serveras i hagen (stor gräshage, men vi kommer börja ge mer ensilage snart..).
Hästis äter supersakta och är som sagt väldigt petig med maten. Har testat olika lucernsorter, hack och pellets, olika märken, olika smaksättning osv..

Som tur är faller han inte ur längre men han är relativt smal och byggs inte upp mer som han skulle behöva. Jag börjar bli trött på att ständigt oroa mig att han ska ha ätit tillräckligt, att han inte börjar plötsligt tappa eller att han får för mycket eller lite av nåt..
Men nu ska vi testa lite optimering och egna beräkningar :)

kl
Jag räknar allt för hand. Har kollat på de program som omtalas här men tycker samtliga är värdelösa, de har för få mineraler osv. Och när det gäller energibehov kan man absolut inte lita på de tabeller som finns. Dessa programmer är tämligen vilseledande... Jag skulle ha en utmärglad och en överviktig om jag fodrade efter tabeller...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka