Sv: Vilket foderstatsprogram? Hjälp ett pucko som jag, snälla!
Räkna själv!
Jag har gjort en tabell i excel och lagt in de fodersorter jag använt. Sedan har jag en liten ruta vid sidan om där jag lagt in behovet för mina hästar (islandshästar) - den biten har jag tagit från Hippocampus innan det lades ner ;D
Men har du tillgång till "biblarna" Hästens biologi utfodring och avel och Hästens näringsbehov och utfodring (Planck/Rundgren) kan du läsa hur du ska räkna, annars kan jag hjälpa dig om du vill!
Här har jag kopierat ett inlägg jag gjorde på iFocus (den TS behövde hjälp med "allt"):
Först räknar man ut hur mycket energi - mäts i MJ - hästen behöver utifrån vad den väger och hur den arbetar och korrigerar ev för ett par andra parametrar (kyla, dräktighet, ålder mm). Sedan jämför man med energin i grovfodret och ger så mycket man kan. Som exempel behöver en ponny eller kallblod på 300 kg 36 MJ per dag, varmblod och kallblodstravare på 500 kg behöver 56 MJ per dag och fullblod på 500 kg behöver 58 MJ per dag i underhåll (dvs för att bara gå i hagen och skrota). För 10 min ridarbete lägger man för varje 100 kg kroppsvikt till 0,2 MJ för skritt och 1,3 MJ för annan gångart. Dvs en islandshäst på 350 kg behöver 3,5 x 0,2 x 2 för 20 minuters skritt.
En häst behöver MINST 1,2 kg TS per 100 kg kroppsvikt, men gärna uppemot 2 kg. Räcker grovfodret eller måste du komplettera med något? Orkar/hinner hästen äta den giva du måste ge för att tillgodose behov av energi och TS? Gör den inte det så kompletterar man med kraftfoder.
Sedan beräknar man övriga behov utifrån energimängden. När man tittar på proteinet är det smältbart protein, förkortas oftast smrp, man tittar på. Man brukar säga att en "vanlig" ridhäst behöver ca 6 g smrp per MJ. Många är rädda för protein, men det behövs för att hästen ska kunna bygga muskler och det är ingen risk att överskrida behovet om överskottet kommer från grovfoder! Behöver man mer protein så lägger man till något proteinrikt foder, t.ex. lucern (som också är grovfoder!).
Sist ser man över mineralerna och kompletterar ev. med ett mineralfoder. Det är makromineralerna, de som det behövs mest av, som man tittar på (kalcium Ca, forfor P, magnesium Mg) plus selen Se. Förhållandet mellan Ca och P bör ligga mellan 1,2 - 1,8. Kvoten får vara högre men inte lägre, det MÅSTE finnas mer Ca än P (sätt siffran för Ca i täljaren och siffran för P i nämnaren och räkna ut med miniräknare). I underhåll, dvs utan tillägg för arbete, behöver hästen 0,4 g Ca, 0,25 g P och 0,15 g Mg per MJ. Selen behöver den 0,2 mg/100 kg kroppsvikt. För arbete lägger man för varje MJ till 0,35 g för Ca, 0,25 g för P och 0,15 g för Mg.
Se upp med selen, där finns det en förgiftningsrisk och tänk på när du läser din analys om siffrorna är per kg TS eller per kg foder!