Vilket foder?

P

Pontiac

hejsan svejsan!
Jag har en häst som ska fylla 17 år i år. Han är en stor new forest, 152 cm i mankhöjd. jag tävlar ganska mkt fast mest klubbtävlingar.
Jag ger honom 12 dl betfor/dag, 12 dl krafft grund/dag och 7 kg hö/dag. Jg undrar om jag behöver byta foder till krafft groov istället, eftersom han börjar bli gammal.

Tacksam för svar! ;)

Sv: Vilket foder?

Först och främst tycker jag att du ger din häst alldeles för lite grovfoder... Iofs sig täcker det minigiva men inte mycket mer. 7 kg hö blir 5,88 kg ts och din häst borde väl väga minst 500 kg i alla fall, det blir ca 1,2 kg ts/100 kg häst och minigiva ligger på 1 kg ts/100 kg häst. Vad du ska ge utöver hö beror ju på vad ditt hö har för näringsvärden och vilka behov din häst har...
//marti

svar till marti130. min häst väger inte alls över 500 kg. han väger ca 490 kg. min tränare säger att jag ger honom exakt den mängden krafftfoder han ska ha. så du har fel!

hur ser han ut i hull?
ang hö. så är det bra med så mycket hö som möjligt för magen...

ang ditt svar till marti130 så undrar jag varför du frågade om hjälp eftersom du svarade så där?

det är bättre att öka grovfodret istället för krafftfoder till att börja med

Pontiac skrev:
svar till marti130. min häst väger inte alls över 500 kg. han väger ca 490 kg. min tränare säger att jag ger honom exakt den mängden krafftfoder han ska ha. så du har fel!
Oj då, trampade jag på en öm tå eller! Men varför ber du om hjälp när du ändå inte ens reflekterar över svaren? Tänkte skriva något riktigt dräpande men jag avstår då jag är vuxen...
//marti

okej... ursäkta mej om jag lät tyken, jag vet inte varför jag frågade på buke om jag skulle ge min häst groov istället. men jag var bara nyfiken på vad ni skulle svara.

Förlåt mej!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
981
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 865
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 656
Senast: lovehorses
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 352
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar