Vilket foder??

R

Rubinen

Vilket foder ger ni era hästar?
Skriv gärna vilken ras hästen är också! :bump:

har en rysk orlovtravare.. hon får krafft grund och havre..+ hö..

Jag ger min korsnings häst fjording/angloarab hö,krossad havre,betfor,mineraler och nu mera rapsolja.Gav förut kraft pluss men slutade med det när jag fick höra att det kunde packa sig i tänderna och orsaka skador.Vet inte om det stämmer men ville inte chansa.

Sv halvblod för tillfället bete sammt 2kg natthö.Är inne på nätterna.Kraft ett halvt kilo då hon rids.Mycket lätt för att tjocka på sig. ;)

Just nu: natthö med en kvot på strax över 6. Ger ca 200 g Krafft Groov per häst och dag för att få slut på den samt för att blanda bvitaminen med.
Ute äter de gräs hela dagarna.
I höst/vinter får vi se vad det blir för kraftfoder, har inte fått hem nya höt än och därför inte hunnit analysera det.
Hästarna är en kallblodstravare, en korsning hbl/nordsvensk och ett halvblod.

Vu har,två halvblod,en sv.ridponny (c-ponny),ett russ och tre shettisar.vi ger,krossad havre.krossat korn,mineraler,kalk,b-vitamin hö och hösilage och betfor förstås. :)
Sånt fint foder som denna bonde har på både hö och havre å korn,är det sällan man ser. Hästarna är jätte fina i både päls och hull och muskler!
Vi använder INGA kraftprodukter,som breed osv.det behövs verkligen inte hos oss!
Jätte glad över detta fina foder :)

Vi har halvblod och shetland.

De äter i huvudsak kross havre, betfor, suregrow och hö. Sen tillkommer ju en del tillskott tex. Shy feeder vid pälsfällning. Sen får man ju räkna på varje häst vad den behöver och ge den det som behövs men det är vad dom får i stora drag.

Digivande stona på bete får Krafft Grön Pluss.

Digivande sto, 11 år, varmblod: Hö nattetid och gräs dagtid än så länge. KrafftPlusGrön, Lucern, Betfor och Soja(+ E vitamin, KopparJärn & Nypon)

Föl, snart 3 månader, varmblod/halvblod: Hö, gräs, diar. KrafftPlusgrön, Miner Avel och Betfor.

Fjording som promendrids/körs, 22 år: Hö och ensilage. KrafftGrund, Soya och Betfor.

Dom har uträknade foderstater.

Hösilage, havre, Nya Krafft Groov, betfor, mineral blå. Shy-feeder B samt Forans VSL.

Har ett holländskt halvblod som ska upp lite till i hull och ännu mer i muskler.

//Alice

arab
Hel havre, hel korn, betfor, miner röd(krafft), majsolja, vitlök och hö.

Halvblod som arbetar minst 4 dagar i veckan a´1-2 timmar + longering 1 dag i veckan. Hon får i stort sett fri tillgång till grovfoder(just nu mycket bete dagtid, står inne på nätterna p.g.a. myggplåga) + ca 500 gr havre, betfor, mineraler och vitlök. På vinter får hon BioElixir.

Sv: Vilket foder??

3 travare:

1 årig hingst, "körs" ca 1 g/v. 2 kg Krafft Groov, fri tillgång till hösilage.

2 årigt sto, körs ca 4-5 ggr /v. 3 kg Krafft Groov, fri tillgång till hösilage.

6 årigt tävlande sto,
2 kg Krafft Groov+2 Krafft Sport. 2 dl salt i vattnet till natten. Tillskott: B-vitamin, glucosamin + elektrolyt, vitlök. Även Djävulsklo med tre veckors intervaller då hon har problem med ett knä+Rustox (homeopatpreparat mot leder).

Har en ridtravare! Just nu äter hon lite Hippo Alfa och Krafft Pluss Grön och salt! Sen går dom fortfarande på gräs!

Sen blir det fri tillgång på hösilage och sen får jag se vad det blir utifrån vad analysen säger :crazy:

Halvblod som just nu får 2,5kg hö till natten ute på bete dagtid. Han brukar få hö, upp till 13-14kg, hel havre, lusern, betfor, mineraler och om så behövs beroende på höanalys lite tillskottsfoder anpassat till vad som saknas i foderstaten.

Har en varmblodstravare som numera endast rids.

Han äter för tillfället bete, hö på kvällen och kornkross och Fibergi Bas.

Har tidigare gått på krafft groov, men tyckte inte det funkade riktigt bra på honom.

Jag har en varmblodig travare (amerikansk), stor valack på 5 år.
Han får betfor med vitlöksgranulat, havre o korn + hö

Senast ändrad:

Okej! Alla har väldigt olika! =) Men hur ska man veta hur mycket ens häst ska få ?? :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
637
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 030
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
687
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka