Vilket foder?

S

sid

Hejsan:) Jag har funderat lite på vilket foder min ponny ska ha. Han är en 4årig halvlods arab 146cm hög. Jag ger han nu 5-6kg hö har är ganska lättfödd han får havre också. Dock tycker jag han blir för het av havren. Han har patella upphakningar(stavning ?!). Så han behöver daglig motion förutom hagen. Jag kan lägga till att han får b-vitamin,vitlöks flingor och morötter nu.

Vad ska jag ge honom? ;)
 
Sv: Vilket foder?

Det är jättesvårt att svara på om man inte sett hästen. Hur hårt rids han? Vad går träningen ut på? Hur länge?

Det finns nackdelar med i princip allt foder..
 
Sv: Vilket foder?

Låter som en smula lite grovfoder om han inte har gräs i hagen och halm i boxen (i alla fall på gränsen). Vad innehåller höet?

Är han lättfödd och höet har en bra balans hade jag nöjt mig med att öka på det (och tagit bort vitlöken med tanke på dess skadliga verkningar på häst)
 
Sv: Vilket foder?

Det beror helt på vad höet innehåller. Ta analys på grovfodret först och främst, sedan kan du få råd utifrån det.
 
Sv: Vilket foder?

Och inte att förglömma- det finns inga studier som visar på någon som helst positiv effekt av vitlök heller. De studier som gjorts har visat ingen skillnad alls.

till TS: Jag hade försökt få höet analyserat och oavsett vilket höjt höet och gett mindre havre/tagit bort den helt. Är han lättfödd och blir lite tjock är kraftfodret det första som ska bort.

/ Lavinia, vars arab får 5 kg hö just nu. Fast hon går på gräs dygnet runt ännu och har faktiskt gått upp i vikt ändå- vilket inte var meningen
 
Sv: Vilket foder?

Hej! Jag tror att en av orsakerna till att hästen bli lite het är att den får lite för lite grovfoder. Om den skulle få välja själv skulle den plocka i sig lite gräs och olika örter ungefär 16 timmar per dygn, men nu står den ju helt utan någon mat alls nästan dygnet runt och får bara äta kanske 2-3 timmar per dygn. En mätt och nöjd häst är oftast mycket lugnare än en som är rolig för att maten känns osm den tar slut för den. Om du provar lägga till åtminstone 2 kg hö tror jag inte den kommer bli så tjock av det, särskilt inte om du tar bort det mesta av havren och kanske bara ger lite tillsammans med mineralerna.

Vill du inte så mkt ge mer hö kan du istället byta ut havren mot lucernhack eller pellets, eftersom hästens mage får smälta det som om det vore hö. Lucernhack tar dessutom stor plats, så väger du upp till exempel ett kilo av det så får hästen stå och mumsa mycket längre än om den bar skulle smälla i sig havre. Det kommer nog göra hästen lugnare och nöjdare, dessutom är lucernhack proteinrikt, så¨du kanske får finare muskler på ponnyn på köpet. :)

Och just det, vitlöken är helt onödig. Finns inga hästar som går omkring och behöver smälla is sig torkad vitlök, även om vi själv kanske tycker det är gott och bra mot förkylning och tror att hästarna behöver det.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 963
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 570
Senast: Ajda
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 519
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 057
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp