vilket foder?

Sv: vilket foder?

Är inte alls ute efter att bråka med dig men skulle (är verkligen intresserad) vilja veta hur man då skall göra med en häst som väger såpass mycket för mycket som har ett stråfoder med dessa värden? Du kan mycket mer än jag rent teoretiskt men i praktiken så går det inte alltid att hålla sig till hur det skall vara. TS häst väger alldeles för mycket, det måste ju vara det primära, det är enormt ohälsosamt för en häst att dras med så mycket övervikt, då får man ta till radikala åtgärder och skära ner i fodret eller också så måste man byta ut det mot foder med andra värden. Sedan så vet du att jag tycker att några nävar havre eller dyl är försummbart och inte skall räknas in.
Så det vore bra mycket trevligare om vi kunde mötas någonstans på mitten istället för att alltid vara oense. Du har absolut jätterätt i ditt resonemang och jag har (enl mig :D) lika rätt i mitt. Hade det gällt smala pållar så hade vi varit sååå överens och älskat varandra för evigt :p!

Jag är inte heller ute efter att bråka även om det kanske har verkat så.

Min praktiska erfarenhet av att banta en extremt lättfödd häst är visserligen begränsad till bara en enda häst. Men det var en jakt på MJ. Jag gav nga onödiga Mj alls. Nu var det ju inte så svårt eftersom jag inte ville ge varken spannmål, äpplen, morötter eller annat som innehöll extra socker eller stärkelse. Men jag tror att det är så man måste göra.

Ta reda på energibehovet för den vikt som hästen ska ha när den är i normalhull och sedan inte ge mer än det.
Se till så att den får i sig de proteiner som den behöver. Om inte grovfodret räcker till så kan man ge proteinkoncentrat eller byta ut en del av grovfodret mot lusern ( det innehåller ganska mkt protein och lite energi).
Sedan och det är där vi inte är överrens så är jag övertygad om att man måste ge minst den minsta rekommenderade mängden stråfoder dvs minst 1 kg ts per 100 kg häst. Annars får man bara andra bekymmer. Jag bytte en del av grovfodret mot halm. Jag gav henne mat ofta dvs 7 ggr om dagen (eller 8).

Det lyckades med min häst. Även om jag bara har erfarenhet av en häst så har jag läst mig till att man bör göra så.

Senast ändrad:

Eftersom TS häst har exakt samma storlek som min häst och dessutom torde vara en ganska grov typ (som min), så tog jag helt enkelt samma värden som min pålle skall ha, som också väger för mycket, och räknade på dom :idea: Räknade på idealvikt och inte på faktisk vikt, 550 kg borde vara rimligt. Förslag nr 1 var på det tillgängliga hösilaget, förslag nr 2 var att göra som jag, byta ut en del av stråfodret mot halm eftersom man kan ge mer stråfoder då och ge lucern som tillskott. Jag håller med dig i sakfrågan men förslaget var som sagt utifrån värdena på TS hösilage satt i förhållande till hästens (över)vikt.

Till TS; Även om vi är några som verkar vara ganska så oense så är vi på sätt och vis överens ändå. F A lyckas ju hålla sin ponny/isis (?) på 35 MJ/dygn, 350 kg häst. Det är en bedrift :bow: men om du inte byter ut en del av ditt Tjernobylsilage så går det inte att få till mer stråfoder/dygn när man har ett så högt MJ värde kombinerat med en uppenbarligen lättfödd häst.

hihi nej jag är nog så illa tvungen att fodra med detta Tjernobylsilage :D ett tag till iaf. Detta är från förra årets skörd, så jag hoppas att årets inte är lika tjernobylaktigt....

Just nu står han på torv, men stallägaren skulle köpa in halm så jag kan lägga in lite dagligen som han kan plocka i. Kan det vara ett bra alternativ? Vilken mängd isf?

Om jag också får lägga mig i så tycker jag det låter perfekt. :) Ditt hösilage innehåller mkt av såväl energi som protein, det är ett problem men det är lättlöst, ge helt enkelt proteinbehovet i hösilge, och sedan fyll på med halm så mkt som det får plats tills Mj är uppfyllt räkna hela tiden på målvikt och dra av för bete, då borde du få tillräckligt med torrsubstans också.

Mardrömmen vore ju högt/normalt med energi samtidigt som proteinet är jättelågt, då har man problem om man ska banta hästen utana tt blia v med alla musklerna på köpet.

(Sedana tt ge lite havre som skrammel kan ha positiv effekt. Om din häst är som min och bli sjövild av några dl havre så busar den av sig en massa kilon i hagen istället för att bara stå och äta. Men det här är bara trial and error baserat, välsigt inkorrekt egentligen;))

Det är ett jättebra alternativ. Räkna på 1 1/2 kg torrsubstans på önskvärd vikt så får du laborera dig fram på foderstatsprogrammen. Du blir nog tvungen att tillsätta lucern eller annat proteintillskott eftersom du måste dra ner på höet om hästen skall gå ner i vikt och ändå få i sig tillräckligt med smältbart råprotein.
Min häst äter mindre halm om den får mer....... Många hästar fungerar så, fråga mig inte varför :laugh:.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 043
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 537
Senast: Irival
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka