vilket foder?

mataii

Trådstartare
I eftermiddag ska jag flytta hästen till ett nytt stall och stalla in honom (har tidigare gåttt på lösdrift). Hästarna fodras tre ggr om dagen med kraftfoder, och hittills har min bara fått mineraler, så nu till min fråga: Vad kan jag ge honom som "skrammel i krubban" medans dom andra hästarna får sitt, som inte ger märkbarnt med energi eller sätter sig "runt magen"? Och isf i vilken mängd?
Han är en 4-årig valack, korsning frieser/tinker på 163cm/650-700kg.

Sv: vilket foder?

Morötter.
Men har du samma grovfoder så du vet att du inte behöver komplettera med något?
// Linda

Ja det är ju inte så tokigt nej! Morötter och äpplen har jag i massor...men hur gör man i vinter? Känns lättare att köpa ngt kraftfoder att ge honom då?

Har inte fått analysen på grovfodret än, så det kan jag inte lova att han inte behöver... Får luska i det så fort jag kommer dit!

I hyran ingår havre, men det uppfyller ju inte några av mina krav. Eller kan man möjligvis ge så lite så att det inte har ngn "effekt" ? vad handlar det om för mängder då?

1 näve havre 3 mål om dagen blir ju ingenting i den stora hästkroppen!

Eller så köper du lucern. Min häst har byggt massa fina muskler av det nu när hon varit konvalicent :D

tack både mahlmt och pmm!

Kanske skulle köpa hem lite lusern då? Hur mkt kan man ge av det utan att han lägger på sig mer, för det behovet har han verkligen inte :)

Varför är lusern bättre än ngt pelleterat foder, ex krafft groov 90? (eller andra liknande)

Som ni hör är jag rätt blåst på detta med kraftfoder av alla de slag, så ha förståelse kära vänner!

Fördelen med lusernhack är att det inte väger så mycket. En liter hack väger betydligt mindre än en liter pellets. Det blir alltså mer för hästen att tugga på, utan att näringsinnehållet blir så högt som med pellets (beroende på så klart vilken sorts pellets och lusern man jämför mellan).

Om hästen bara ska få lite skrammel så spelar det ju egentligen ingen roll.

Om nu havre ingår så känns det väl lite onödigt att köpa något annat?

Hur eller hur tycker jag du ska vänta på analysen innan du köper ngt annat, så du inte står där med foder du inte kan/bör ge :p

Jag har köpt någonting som inte innehåller något nämnvärt så det blir för att hästen ska ha någonting att tugga på. Har hört att Hippo Bas Basic inte innehåller någonting speciellt. :)

Nu har jag fått analysen på grovfodret!

Torrsubstans 71%

Råprotein 109g/kg TS
Smältbart råprotein 71 g/kg TS
Omsättningsbar energi 11,0 MJ/kg TS
Kalcium 4,1 g/kg TS
Fosfor 2,4 g/kg TS
Kalium 27,9 g/kg TS
Magnesium 1,3 g/kg TS

Vad säger ni om detta? Behöver jag ge något mer än detta?

Vad det gäller SRP och MJ så räcker det med 8 kg per dygn förutsatt att din häst inte äter gräs eller halm. Kan den verkligen vara så tung?
1 kg morötter delat på dagens mål kan den få. Vill du ge kraftfoder så får du dra ner på stråfodret. Nu blir det ett himla liv igen på vissa :angel: men din häst måste vara överviktig om den väger så mycket. Och ja, jag läste vad det var för ras....... Har haft två Frieserhästar, dom skall inte väga mycket mer än ett halvblod tycker i alla fall jag. Även om dom har grov benstome. Så 75-100 kg borde den gå ner.
Vad det gäller vitaminer o mineraler så får någon annan svara på det, det var länge sedan jag hade en unghäst och då får man ta hänsyn till att hästen växer. (Men inte genom att proppa i den onödigheter).
Har dom köpt hösilaget i Tjernobyl :D?
Hoppas att du och din häst kommer att trivas på det nya stället :)!

Vill du inte köpa morötter så går det lika bra med en näve havre per mål.

Senast ändrad:

tack för det långa och bra svaret!
Ja han väger nog "tyvärr" så mycket. Han ser inte ut som någon frieser kroppsmässigt direkt, snarare som en mkt stor tinker, men visst har du rätt i att han väger för mkt, och det jobbar vi på!

Just nu går han i en hage med lite lite gräs, så han får väl i sig lite där under dagtid, men får ändå 3 kg ensilage på morgonen, och 4 kg på kvällen. Är det för mycket? Dessutom får han just nu äpplen, morötter och mineraler morgon och kväll medan dom andra mumsar litervis med kraftfoder;)
När grönisarna tar slut kommer det nog bytas ut mot lite havre:)

Haha nej det kommer inte från Tjernobyl:D Det är slaget hemma på gården ;)

Om han inte får äta mer än 8 kg på ett dygn, täcker det verkligen tuggbehovet då? Det tar ju inte lång tid för honom att trycka i sig denna mängd...

Den här tråden har helt klart potentialen att ta över den numera nerlagda "bantningstråden". Tråkigt nog så var tonen i den ganska otrevlig stundtals så
jag vill absolut inte bidra till en ny infekterad "jag vet bäst" debatt. Men din häst borde klara sig utmärkt på 8 kg hösilage/dygn. Kanske inte ens det, det får du bedömma utifrån hur mycket gräs det finns i hagen. Och då skall det vara obefintligt med gräs enl min mening. Eller....... så får du göra som jag, ta bort en del av hösilaget, ge mer halm o fodra med lucern istället. Det är bara att sätta sig ner o räkna :). Den här tråden är lättbegriplig;

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm

Lycka till :)!

Är du medveten om att 8kg med ts 71 % bara blir 5,6 kg. Det är redan det under minirekommendationen från SLU. Jag hade inte vågat ge så lite grovfoder till min häst.
Varför ska den dessutom äta kraftfoder och då minska grovfodergivan ännu mer? då blir det ännu mer olämpligt.

Hallo darling, vad förvånad jag blir över ditt svar ;)! Nu är det bara A kvar som kommer att skälla på mig :idea:!

och minst två på mig sedan är kriget igång igen....

Jag vet inte hur kul det är.

Men jag är forfarande förvånad över att du vågar ge ett råd som så tydligt strider mot vad experterna anser vara lämpligt.

Och för att göra en del som deltagit i denna diskussion i andra trådar men inte insett det besvikna så ger jag inte massor av grovfoder till min egen ponny. Hon är inte heller överviktig eller ens lite tjock - inte nu längre.

Men hon har fått 1 kg ts per 100 kg beräknad målvikt. Mindre mängd grovfoder har jag inte vågat ge henne. Hon har bantat ändå trots denna "stora" mängd grovfoder och ganska lite motion.

Jag fyllde i tabellerna på sidan du tipsade om, och enligt den är 8 kilo för lite?
Klurigt det här....ni verkar ha delade åsikter här på forumet;)

Fick även svaret att det innehåller för lite selen? Är tokosel något bra alternativ?
Han får ju mineraler vid sidan om, kan dessa möjligtvis innahålla selen så det att det täcker behovet?

Behöver du inte tillsätta ngt så kan du ju se om du får tag på "appelchaft". Det är ett hack som i princip är halm som smakar äpple. Innehåller nada och är bara bukfylla.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 043
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 537
Senast: Irival
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka