Vilket foder till problemhäst?

T

tummelisa

Jag har en arab, 15 år som genom sina år haft i omgångar magproblem. Ibland sjunker hans muskelmassa när hästar i stallet flyttar eller om han blir stressad eller "deppig" av andra faktorer.

Hans mage är Väldigt känslig:confused: ......man har kunnat konstatera att han har små magsår som jag nu behandlar. Tarmfloran är pågång att testas.

Nu får han fri tillgång på hö under dagen (8-21) och betfor. Ska snart sätta in kraftfoder igen så smått när han börjar komma upp ihull (är mager och tappat musklerna pga sjukdom) och börjar ridas igen. Går normal träning.

Nu är frågan vad jag ska kunna tänkas ge till honom som är skonsamt för magen men ändå proteinrikt, men inte för mycket då han har haft fång en gång vid 6 års ålder. Blir lätt bukig (kan ju bli av förlite protein ett dilemma när han haft fång????)

Har hö analys. Innan han blev dålig fick han ponnykraft (låg proteinhalt bra för fånghästar sas det till mig) och minaraler (blå), vitlök, b-vitamin. Vad finns det för alternativ? Muslifoder eller Nya kraft Groov??

Tacksam för lite ideer.

:devil: :devil: :confused: :confused:

Sv: Vilket foder till problemhäst?

krafft rehab innehåller speciella aminosyror som hästen lättare tar upp..
jag har inte testat själv och när man kollar på analysen ser det inte mycket ut för värden, men dom som provat har höjt detta foder till skyarna, speciellt när det gäller hästar som är svåra i hullet och lätt tappar det..

En fånghäst har lika stort behov av proteiner som en frisk häst, alltså en kvot på runt 6,0.

Du kan exempelvis byta ut 1-3kg hö mot hömjölspellets som exempelvis Racing Greenline innehåller 8.8mj och 100g srb/kg foder skonsamt och har bekant med fånghäst som använder det+Racing energioil som är en blandning av ryps och sojaolja.Det kör hon som kraftfoder mycket nöjd med det och hästen mår kanonbra.Eller så kan du ge Racing Percfect mix som är ett muslifoder havrefritt med flingad majs och morot för ökad smaklighet men skonsamt.

För det första så är det inte av PROTEIN som fång utlöses. Enligt den senaste forskningen är det kolhydrater som gör det! En viss slags kolhydrat som ger en störning i magen och därmed får hästen fång.

Alla hästar, oavsett ras, ska ha en kvot på runt 6. (6ggr så mykcet protein som det är MJ i foderstaten)

Du har ju analys på höet - vilka är värdena på det? Utifrån det ser man vad som eventuellt behövs tillsättas... du kanske inte ens behöver ge kraftfoder alls!

Frågan är om kraft rehab räcker när man väl kommer igång med träningen. Om jag fattat det rätt så är det i första hand till hästar som är på konvalisens. Om jag inte mins helt fel så visade hö analysen medel eller strax under i de flesta värdena. Ganska perfekt för fri tillgång och till äldre hästar.

Jag har också läst de nya rönen om att det kan vara kolhydrater som orsakar fång, men därom tvistar de lärde verkar det som. Jag vill nog ändå ta det säkra före det osäkra och inte ge honom foder med väldigt höga protein värden protein. Läste senast igår att fång är ett enda stort mysterium för forskarna och när de väl tror de har hittat något visar det sig senare inte vara så säkert som de först trodde.

Japp, kvot 6 i protein har jag också läst är normalvärdet.

Att kolla med hö analys och se hur mycket om ens något kan jag själv fixa. Tänkte mest höra lite åsikter om vilka foder som är skonsamma för magen och som kan funka på fånghästar?
Det finns ju en hel del att välja mellan.

Hörde (av en veterinär) att pelleterat foder (typ kraft) inte är bra för hästar med känslig mage. Att det "lägger" sig i tarmarna och kan även de orsaka problem. Har ni hört något om det eller har erfarenhet av det för om det skulle stämma så kanske det inte är det bästa för min häst??

Om denna teorin stämmer så kanske musli utan havre tillsatser skulle funka och olja för extra energi. Hörde om något tyskt fodermusli som skulle vara bra för känsliga hästar, vet någon vad det kan heta?:confused:

:banana: :bump:

Hej, vet inte om du redan har hittat ett foder som passar din häst nu men i alla fall ska jag passa på att tipsa om en bok som är hur bra som helst. Den berättar precis allt du behöver veta om foder och foderstatsberäkning. Den heter Hästens näringsbehov och utfodring skriven av Christina Planck och Margareta Rundgren. Den har vi använt som skolbok när vi pluggat foder i skolan. Jag skulle personligen rekommendera Krafft Groov 125 och eventuellt Hackad lusern för en så svårfödd häst som din.

Lycka till

Ang Rehab så fattar jag inte riktigt varför det rekommenderas till konvalecenter...dom blir ju skitfeta av det.

Dodson & Horrell har specialfoder till fånghästar. Både pelleterat och i müsli. Hemsidan till återförsäljaren:

http://www.brogaardenisweden.com

Det är ett superfoder! Flera som änvänder, och flera som börjat användt på slutet - och det är skillnad på alla hästar :)
En häst med liknande problem som din började också med D&H, blev mycket bättre! :) värt att testa?

Liknande trådar

F
Foder & Strö Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och...
Svar
6
· Visningar
1 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka