Vilket foder ger mest hull?

E

Eeiram

Hej!

Jag har precis tagit in min häst efter betet.
Hon är ganska rund om magen, varför jag måste banta ner henne.

Jag vet att man inte skall ge kraftfoder till en häst som egentligen inte behöver det (som har relativt bra hö etc). Jag skall dock ge lite soja som proteintillskott, samt vitaminer och mineraler. Detta måste jag blanda tillsammans med något hon tycker om. Vad ger mest hull av havre, betfor och vetekli? Jag vill ju att hon skall bli lite smalare och bygga mer muskler...

- Marie

Sv: Vilket foder ger mest hull?

Allt beror ju på det totala näringsvärdet i foderstaten och för att veta det måste man ha en höanalys. Går således inte att säga vilket kraftfoder som är bäst då hästen äter mest hö och utifrån dess värden måste man komplettera med lämpliga tillskott.

Sv: Vilket foder ger mest hull?

Jag kör Dynavena kraftfoder. www.dynavena.nu
Innehåller mycket protein. Mina hästar har fått finare hull och lättare satt muskler, tom min gamla pensionär (26 år) som inte jobbar har äntligen fått lagom hull. Känns tryggt nu till vintern. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Foder & Strö hej, jag har en fråga om foder. jag har en D-ponny och funderar om jag ska ge henne betfor eller lusern i vinter. vad jag har förstått...
Svar
6
· Visningar
3 325
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och...
Svar
4
· Visningar
1 562
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama