Vilket foder bör jag ge min häst?

E

Emblagirl

Hon ska tränas till distanshäst och jag har börjat träna upp muskler och senor, och ibland kör vi tempo. Rider henne ca 5 dar/V

Foder hon får nu är hö ca 6-7kg, betfor 2dl torrmängd (blötlägger) 2dl lusernpellets, 2dl kraft (färdigblandad pellets)men ska helt övergå till kraft. 2 dl linfrökaka samt 5dl havre. Havre och betfor i morgongivan, resten i kvällsgivan.

Är färdiga pelletsfoder tillförlitliga eller behöver man komplettera med annat foder?
Vi var på en distanskurs för ett tag sedan och hon tappade en del vikt. Verkar ha svårt att hålla hullet. Läste att kornkross är bra mot det, men hur mycket?

Hon väger runt 550kg, är 9 år och pigg och glad för övrigt.
 
Sv: Vilket foder bör jag ge min häst?

Varför detta småduttande med 2 dl det här och det där? Ta en analys och räkna ut en ordentlig foderstat med så få fodermedel som möjligt, det är mitt bästa råd.
 
Sv: Vilket foder bör jag ge min häst?

Börja med att kolla värdena i grovfodret.
Sen kompletterar du med vad som behövs.
Vad du ska använda beror helt på grovfodret.
// Linda
 
Sv: Vilket foder bör jag ge min häst?

Om hästen verkar ha svårt att hålla hullet så öka på fodret (Analys och uträkning som de övriga sagt)
6-7 kg hö är väldigt lite.
 
Sv: Vilket foder bör jag ge min häst?

Om hästen verkar ha svårt att hålla hullet så öka på fodret (Analys och uträkning som de övriga sagt)
6-7 kg hö är väldigt lite.

Okej. Det är ett litet privat stall jag har min häst och där gör de inget analys på sitt hö. Jag frågade men fick till svar att man ser på färg och lukt och att man märker om man behöver öka fodergivan på grovfoder eller kraften.
Just nu går hon på bete och får hö som komplement, sen i vinter får hon mellan 8-10kg. Men tycker det är svårt att veta vilket foder man ska ha, en del säger att färdigfoder är bäst och där finns allt hästen behöver medan andra tycker det är bättre att blanda sitt eget foder.

Morgonfodret består av hö, betfor och havre. Kvällen har jag gett lusern och linfrökaka. Jag har inte haft hästen så länge, ett halvår ca så hon har gått på bete hela tiden, från aug började jag stödfodra med lusernpellets och linfrökaka efter varje ridpass.
 
Sv: Vilket foder bör jag ge min häst?

2 dl pellets är ju typ en fis i rymden om hästen har svårt att hålla hullet. 8-10 kg hö låter oxå i minsta laget enligt mig om hon ändå ska tränas såpass hårt. tycker det verkar som du borde kunna öka all fodermängd om hon ska ridas hårt. men som alla andra skrivit - hö analys.
 
Sv: Vilket foder bör jag ge min häst?

Man kan inte se på varken hö eller häst vilken mängd foder den ska få, förrän den den börjat falla ut alltså. :grin:
Och det är ju inte så bra speciellt inte om du ska träna hårt; då behöver den ju lite extra av allt.
Ffa grovfoder. Nu när hästen står och betar om dagarna är ju den mängden okej, men i vinter bör den ökas en hel del.
Min häst får minst (10-)12 kg på vintrarna och hon rids bara lätt, samt är lättfödd och precis över ponnymåttet.

Om man ändå inte har analys på grovfodret så spelar det väl egentilgen ingen roll vad man ger eftersom man ändå itne vet var det brister, utan det är mer en smaksak.. Jag själv lägger till lucern (och lite betfor för smaken) i första hand, samt fibermüsli.
Men i första hand är det ju grovfodret som ska ökas. Om hästen äter upp det den får så är det ju bara att öka några kg. Går den upp i vikt så kan man ju sänka igen, eller öka ridningen ytterligare.
Behövs det lite tillskott så kan man ju lägga till ett kraftfoder som man tycker passar.
 
Sv: Vilket foder bör jag ge min häst?

Hon ska tränas till distanshäst och jag har börjat träna upp muskler och senor, och ibland kör vi tempo. Rider henne ca 5 dar/V

Foder hon får nu är hö ca 6-7kg, betfor 2dl torrmängd (blötlägger) 2dl lusernpellets, 2dl kraft (färdigblandad pellets)men ska helt övergå till kraft. 2 dl linfrökaka samt 5dl havre. Havre och betfor i morgongivan, resten i kvällsgivan.

Är färdiga pelletsfoder tillförlitliga eller behöver man komplettera med annat foder?
Vi var på en distanskurs för ett tag sedan och hon tappade en del vikt. Verkar ha svårt att hålla hullet. Läste att kornkross är bra mot det, men hur mycket?

Hon väger runt 550kg, är 9 år och pigg och glad för övrigt.

Även om ditt hö är ett kanonhö så verkar hästen få väldigt lite mat om du tränar för distans!
 
Sv: Vilket foder bör jag ge min häst?

Okej, tack för era svar.
Hur mycket rekomenderar ni att jag ska ge henne i kraft?
Hästen jag hade innan är en gammal 21 åring som promenadrids mest och det var ägaren som skötte givan, hade henne som foderhäst. Därför har jag inte så bra koll på fodret och mängder. Jag läser och prövar mig fram. Men nu efter kursen så tappade hon i vikt och jag måste öka fodermängden. Jag vet att största delen ska bestå av grovfoder och att man inte ska överdosera det andra fodret.
:confused:
 
Sv: Vilket foder bör jag ge min häst?

Eftersom du inte vet vad höt inehåller kan du ju pumpa på med mer lusern, som ju är ett grovfoder där du har värdena på säcken :) Lusern kan du ge hur mycke du vill, de e bara plånboken som säger stopp! Men börja med 1-2 kg i alla fall.
 
Sv: Vilket foder bör jag ge min häst?

Det är svårt att säga utan en analys på grovfodret. Om du vet när det är slaget och hur mycket det är gödslat kan man göra en grov uppskattning av grovfodrets värden vad gäller energi och protein.

Utan att veta hur mycket du rider så en uppskattning av hur mycket foder du skulle behöva ge skulle kunna vara i stil med detta:

Hö 10 kg
Olja 2-4 dl
Krafft Groov eller Sport beroende på höets värden, ca 2-3 kg, om man nu vill ha ett färdigfoder. Annars skulle jag ge en blandning av havre, lucernpellets, mineraler och betfor som passade grovfodret.

Har ingen erfarenhet av distanshästar själv, men har förstått att de ska fodras med mycket fibrer och fett för att de behöver mycket långsam energi.

Allt beror ju på hur hårt du rider, men underhållsbehovet för din häst om den bara skulle äta ett bra hö (8 MJ & 48 gr smb rp) + mineraler är ca 7 kg om den är normalfödd, står på box halva dygnet och den andra halvan i hagen. Det är dock i det minsta laget vad det gäller kg TS.
 
Sv: Vilket foder bör jag ge min häst?

Jag skulle rekomendera att du ger så mkt hö som möjligt, gärna fri tillgång och om du nödvändigtvis måste ge kraftfoder så börja med nått kg för att sedan lägga till om hästen verkar falla ur eller om du ökar ridningen.
 
Sv: Vilket foder bör jag ge min häst?

Kl
Jag håller med de andra. Ta höanalys! Det kan du ju skicka in själv även om inte stallet vill stå för kostnaden.
Öka högivan, lusern är bra för hästar som fallit ur. Olja om hästen är väldigt tunn och ev. kraftfoder.
Sluta smådutta med kraftfoder, det gör ingen skillnad.
 
Sv: Vilket foder bör jag ge min häst?

Tack så hemskt mycket för er hjälp.
Jag skickar in på analys och fortsätter med lusernpellets och havren samt betfor :-)

Hoppas hon behåller hullet bättre nu.:laugh:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över foder till min dam. Tyvärr har jag ingen analys av grovfoder. Och det är inte heller möjligt då vi ej kan öppna alla...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 815
Senast: ptr
·
T
Foder & Strö Har setat och läst om lite olika foder och tillverkare, bla mustangs olika fodersorter. doddson & hornell(stavning?) och krafts foder...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: Tequilasun
·
T
Foder & Strö Jag har ett varmblodstp på 14 år som jag inte får upp i vikt längre. hon har hållt sig skapligt i hull under vintern men nu på...
Svar
15
· Visningar
1 284
Senast: Tuvisen
·
G
Foder & Strö Hej.. Har en häst på 5år 162cm som är en piggelin ;) Undrar om någon har tips på foder till överpigga hästar ? För tillfället får...
2
Svar
30
· Visningar
2 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp