Vilket färdigfoder rekomenderar du?

A

anny

Hej! Jag funderar på att börja ge mitt hbl. färdigfoder. Har än så länge bara kikat lite på krafft och fibergi. Vilket har ni till era hästar och varför? Tack!

Sv: Vilket färdigfoder rekomenderar du?

Jag har haft Hippos färdigfoder på senaste. Hade krafft förut.

Anledningen är att fölet jag fick hem åt Hippos musli när jag fick hem honom och jag ville inte ändra det då han åt bra av det. Har länge funderat på att byta till krafft men nu vet jag inte för jag gillar att fodra med müslin.

Vi hade fibergi till våran förut och hon ÄLSKADE det :)
Vi hade det för att hon gillade det och mådde bra av det.. Men det är ganska så dyrt.

Sen har vi gett henne müsli också. Det har också funkat bra.
Båda utan havre då hon bli väldigt knasig när hon får havre :p

Jag rekommenderar båda två :) Båda har funkat helbra :)

(Red Mills müsli tyckte hon var jättesmarrig :) )

Motfråga: av vilken anledning vill du börja med färdigfoder? Hur ser ditt hö ut?

Olika färdigfoder representerar ju komplement till olika grovfodervärden. Det grovfoder som fungerar med t ex Fibergi kan ju bli helt åt skogen fel med någon av Kraffts produkter.

Det färdigfoder som till bästa pris täcker det underskott som ditt analyserade grovfoder ger.
PL

Vi fodrar våra med hippos foder. Stona står på breed endel på alfa och endel på basicen det funkar toppen.

Delar du med dig av din grovfoderanalys, så är det lättare att hjälpa dig hitta ett färdigfoder som passar. Finns ingen grovfoderanalys kan du i princip ge vilket foder som helst.

Nåja. Jag använde Fibergi Bas till vbltravaren i vintras/våras eftersom han älskar att äta det och det passade utmärkt till vårt proteinrika klöverhö. Nordisen fick Krafft + lite betfor.

Senast ändrad av en moderator:

Jag använder mig av eggersmans foder, classic har jag och det är i musli form. Med min foder stats uträckning från i höstas/vintras så behövde jag inte ge så mycket. För det är ganska så dyrt med eggersmans. Kraft har jag ingen erfarenhet av, men du får nog ge rätt mycket utav det.
Fibergin har några i sallet och den ser bra ut men är också dyr.
Så jag tycker nog att du ska räkna ut foder stat först och se vad hon behöver sen. Så ser du vilken sort som du behöver till din häst.

Men jag gillar mest foder sorter i musli form.

Red mills är bra!

När jag använder mig av färdigfoder så väljer jag fibergi, låg, bas eller elit beroende på vad för häst jag har och hur den tränas...

Fibergi är smakligt, det väger ganska lite så det ser ut som om man ger mer än man gör - de har att tugga på en längre stund. Du ser vad fodret innehåller.
Det är smakligt, dammfritt och dessutom har jag hört så mkt kritik mot pelleterat foder...
Och så är det inte det dyraste på marknaden heller...

Enligt Fibergis hemsida ska man ge en stor häst 3 kg Fibergi per dag. Det blir ju typ 20 kr/dag, jag förstår om folk tycker att det är dyrt. Behöver man verkligen ge så mycket?

Eftersom Fibergi till större delen består av halm; ja du behöver ge mycket för att de ska bli något av det.

Min häst får fri tillgång på hö av bra kvalitet, ca 15-20 kg/dag. Han får 0,75 kg Fibergi Låg per dag, kostar ca 6 kr/dag. Han rids och motionerar 6 dagar/vecka, varav ca 4 pass relativt hårt.

Det var en baddare på att äta mkt hö ;) . Så mkt har jag aldrig lyckats få mina att äta.

Ok! Fibergi verkar vara ganska populärt..det måste ju betyda att det är ett bra foder.. Får fundera vidare och själklart tar jag med grovfoderanalysen i beräkningarna :cool:

brukar inte ge färdigfoder men de jag har kollat på så gillar jag Eggersman, verkar vara bra värden, och finns dessutom i musliform. gillar inte riktigt peletrerat foder.

Använder Hippo basic till min arab, gjorde även det till min förra häst (hbl). Tycker att det har funkat bra.

Jag har provat det mesta i färdigfoderväg och det jag gillar bäst är Dodson & Horrel.

ger fibergi till min ponny. Han har lite känslig mage så fibergin funkar bra, han får mer att tugga än annat kraftfoder dessutom tycker ponnyn att det är gott. Det är inte jättedyrt heller. Och jag är totalt emot olika musliblandningar som var väldigt populärt ett tag och även hört mycket kritik mot pelleterat foder samt att jag testat flera olika sorter och inget har fungerat riktigt bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
591
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar