Vilket bett?

gulkiwi

Trådstartare
Det är en shettis som jag har lite problem med. Jag har använt ett tredelat bett som han inte alls trivs med, han tuggar väldigt mkt och gapar när man tar stöd på tömmen. Munnen och tänderna är kollade, inga problem där.

Så vad ska jag testa för bett? Har använt ett jaktkandar förut och det funkade lite bättre även om han inte är helt nöjd.

Har funderat på att köpa ett rakt eller ett muffbett i syntet, skulle det kunna vara något kanske? Har även sett nåt bett som hette nova tror jag, som min kompis sa var jättebra.

Sv: Vilket bett?

Skulle det raka med fasta ringar vara i metall eller ett syntet?

Jag har ett rakt med fasta ringar, fast det är i metall. Är lite osäker på om jag har testat det på honom eller inte, undrar om det inte var lite stort. Känns lite onödigt att lägga ut flera hundra på nåt som kanske inte passar, synd att han har sån liten mun annars hade man ju kunnat låna bett av andra och provat sig fram :)

Jag gillar inte lösa ringar öht, tycker att betten ligger mer still med fasta. Mitt novabett har dock lösa ringar, men det löste jag med hjälp av bettplattor (hua)...

Så jag tycker att oavsett gummi eller inte så bör man sträva efter fasta ringar. Novabetten vet jag inte om de finns med fasta.

Ev kan ett vanligt travbett (skedbett) vara ngt. Det finns som rakt, två-eller tredelat. Jag har hästar som funkar på tvådelat sådant men inte på vanligt tvådelat tränsbett.

Jag utgår från att hästen är kollad i munnen?

Köp begagnade bett så behöver det inte bli så dyrt! Tex på Tradera.

Som jag skrev i första inlägget så är munnen kollad och den är felfri :)

Hmm, jag får ta och kolla upp hur ett skedbett ser ut och sen bara vänta på lönen så jag kan shoppa loss. Att använda ett tvådelat bett på en shettis tar emot. =/

Senast ändrad:

Jag hade samma problem med min shettisdam och jag har nu bytt till ett "grodbett" och det fungerar jättebra! Det är en stång med kedja som stoppar att du tar för mkt och min häst fungerar mkt bättre på det. I mitt fall är det så att jag ahr en häst med väldigt liten mun och tar jag i henne så lägger sig bettet mot tänderna, därav kedjan som gör att jag inte kan dra bettet bakåt så långt.

Aha ett grodbett, tyckte jag såg ett sånt på annons. Det kanske vore nåt, han blir ju rätt stark emellanåt så då kanske ett sånt kan vara bra också.

jag har på övre ringen när ajg dressyrkör och under då jag kör ut och behöver lite meratt sätta emot. jag är jättenöjd! ta konakt med selar.se

Prova grodbett.
Har du kollat så det tredelade inte är förstort???

Bettet är i rätt storlek, men hästen är inte alls nöjd.

Det här var en intressant tråd. Har samma problem med min shettis, använder nu ett tredelat bridongbett med lösa ringar.
Han tuggar oroligt och gapar av o till.
Tredelen i mitten verkar vara så lång att ponnyn nyps i lanerna av bettleden när man tar ett ensidigt stöd i tömmen. det kan ju vara därför som de små hästarna blir sådana på tredelat. Ska byta ut bettet så fort jag hittar något annat som är bättre men just nu är det detta som funkat bäst.

Jag har provat ett tränsbett, hel stång, svagt böjd med d-ringar, men det var ju ännu värre. Lämnade tillbaka det till butiken så fort jag kunde. Tvådelat har ungefär samma effekt som det tredelade.

Vad är ett "grodbett"? Hur ser det ut?

Jag håller helt med de många andra, prova grodbettet, hade samma problem med min korsning som har mycket liten mun och alltid tjafsade med bettet innan, har använt grodbettet i en månad nu och är supernöjd!

Fick förklarat för mig att hästar med små munnar får ofta bettet uppslaget i gommen, även vid en lätt hand, vet inte om det var fallet med min men han trivs superbra med grodbettet, och ja, det är ju skarpare men hellre ett skarpt bett med en mjuk hand än ett "snällt" där någon sitter och segdrar.

Hoppas att du hittar ett alternativ som passar och lycka till! :bump:

Intressant tråd!
Min shettis är inte nöjd med sitt bett, ett tredelat tränsbett.
Hovis kände lite i munnen på henne och sa att hon är vass, så nu blir det ordentlig tandgenomgång.
HON verkar också ha små betar(kanintänder) i underkäken...nån som har erfarenhet av det?? Bör dessa tas bort??
Sen funderar jag på antingen ett rakt bett med fasta ringar eller ett grodbett.

Grodbettet är BILLIGT och bra!! Vet flera shettisar det har fungerat bra på ! Dessutom har Gunilla servicen när det gäller bett att du får prova och fungerar de inte kan du skicka tillbaka..

Båda mina killar går på grodbett!! Pelle var en problemhäst innan grodbettet.. Jag såg hans tunga konstant eller så la han tungan över bettet.. De är inga shettisar men.. Pelle Va aldrig stilla i munnen och jag hade provat ett ANTAL bett.. Å så kom Gunilla ut till oss i stallet och jag höll på att dåna av då förändringen märktes till och med i stallgången.. Han stod HELT stilla med bettet i munnen i flera minuter. En sån förvandling har jag aldrig sett tidigare!!

Anna-Carin

Jag har beställt grodbettet. Det kommer nu i veckan, ska berätta hur det gick sen...

Vad är det som är så magiskt med grodbett?

Blir nyfiken på ett själv till min lilla tjej. Hon har iofs inte haft bett så länge. Först ett två delat (skapligt) tänkte sedan köpa ett rakt med fasta ringar men i affären övertalade de mig till ett tredelat...katastrof. Hon går med munnen öppen och svänger på huvudet hela tiden...
Finns de i små storlekar, hon är så liten.

Finns i 9,5cm hos www.selar.se
Man kan nog sätta på bettskivor för att få det något mindre.
Jag har inga stora förväntningar och tror inte att det kommer att vara så "magiskt" på min kräsne kille, men jag hoppas att det jag beställde kommer med posten idag eller i morgon så att jag får prova.
Annars är jag sugen på att testa "den nya generationens bett från KY" .
Finns på samma hemsida som ovan nämnda och finns i små storlekar.
Men priset är enormt...

Grodbettet är ett stångbett, där mundelen går upp över tungan istället för att ligge på tungan.
När du tar i bettet, DÅ blir det ett tryck på tungan. Hästen svarar med att sänka huvudet. Då lättar trycket direkt från tungan.

Körbetten från tex börjes är helt raka och har ett konstant tungtryck, då de är raka (ser böjda ut i katalogen) och hööks som är böjda är börjda åt fel håll. De ger en lättnad på tungan när du tar i bettet, för de är böjda uppåt mot svalget på hästen och vilar på tungan hela tiden utom vid tömtag. Visserligen verkar ingen av mina hästar bry sig särskilt om det och har gått bra ändå, men mullenmouthbett tycker jag accepteras mera direkt, i stallgång tom.
Mullenmouthbett finns att köpa som raka tränsbett, som jaktkandar och som pelhambett, inte bara som grodbett. Men grodbettet är ju mera ett körbett än tex pelham.

Jag kör gärna mina på mullentränsbettet, och använder endast stångbett vid behov när det är mera tryck i hästen tex maraton eller uteritter (körning), med andra ekipage.

Har fått hem mitt bett. Det var ju första gången som jag använde ett stångbett så det tog ett tag att få det på plats,:confused: och efter en stund insåg jag att det inte funkade med det vanliga tränset. Så bara att byta till körhuvudlaget och -voila- :idea:så satt allt där det skulle.:angel::D

Nu är inte min häst så himla förtjust i skygglapparna så i början blev det en del huvudskakningar, men tro det eller ej, så blev vi faktiskt av med det extrema tuggandet.:)

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
858
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 322
Senast: tuaphua
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 440
Senast: Fazeem
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka