vilket bett ?

J

Josse58

jag har ett litet bettproblem på min medryttarepålle.. har på sistone ridit han mest på hackamore eftersom han går bäst med det, enligt mig. han lyssnar, jobbar bra under sig och gör sitt bästa. lugn och fin. men sedan vill jag inte alltid rida med det, eftersom det är rätt skarpt på nosryggen. så försöker ha det mest när jag rider ut. dessutom är det kanske inte så effektivt vid dressyr, när man vill göra sidvärtesövningar.
så idag bytte jag träns och satte på ett vanligt tredelat bett. vilket var ett misstag! han blev en unghäst i beteendet, lyssnade inte, gick och var rädd för allt, och var helt annorlunda mot vad han är med hackamoret. så träningen i paddocken gick som sagt inte så bra... han ville inte arbeta alls kändes det som, och nu är jag förbryllad... vad ska jag ha för bett? ngra förslag på något bett som skulle kunna funka ?
kan det vara så att han är känslig i munnen ? märkte idag att han höll på väldigt mkt med munnen, dessutom hade han tungan ute ett tag med :cry:

snälla, råd ngn ? ska rida lektion med honom för första gången på söndag, vill gärna ha en samarbetsvillig pålle då
;)

Sv: vilket bett ?

Hästen verkar ju trivas med hackamore & som sagt kanske han är känslig i munnen.
Jag tycker du ska fortsätta rida med hackamore.

Hästen verkar ju trivas med hackamore & som sagt kanske han är känslig i munnen.
Jag tycker du ska fortsätta rida med hackamore.

men är det så bra att rida med hackamore alltid? har hört att man ska vara försiktig och så (självklart är jag det) och att det inte är så praktiskt vid dressyr..

Det vet jag faktsikt inte tyvärr, är inte så bra på de där med hackamore. Men prova med att rida på helt rakt bett? Kanske med fasta ringar? Bett med fsta ringar bruka ju ligga stadigare i hästens mun

Det vet jag faktsikt inte tyvärr, är inte så bra på de där med hackamore. Men prova med att rida på helt rakt bett? Kanske med fasta ringar? Bett med fsta ringar bruka ju ligga stadigare i hästens mun

ja, har ridit på rakt en gång innan, tyckte han gick bra med det faktiskt. ska se ifall jag kan låna det på söndag, men då äögaren ti bettet ska tävla, ska hon säkert ha dte själv..

om hon skall tävla dressyr får hon inte ha rakt =)
så om hon skall det får du säkert låna det..

Okej. Tycker du ska testa att rida med de en gång til då! :)

Hej! Jag rider min häst med Bitless Bridle, för info se www.thebitlessbridle.com. Det har fungerat bra på honom, även om han kan gå med bett, så trivs han väldigt bra med det. Har det både vid ridning och tömkörning. Lycka till!:banana:

Hur länge har du ridit med hackamooret?

Jag gjorde det i ca ½ år eftersom min häst var så känslig.
Sen när jag började använda bett igen var jag ju självklart tvungen att vara väldigt försiktig. Det blir som att börja om från början!
En unghäst som inte är van vid bettet kan ju gapa och ha sig med allt möjligt, samma sak var det med min häst.
Så jag varvade med hackamooret, skrittade mest på lång tygel och lite lugn trav med väldigt mjukt stöd i handen.
Du kan inte förvänta dig att den ska gå på tygeln direkt!

Det tog dock inte så jättelång tid innan hon vande sig igen, men jag var väldigt noggran med att inte rida med det två dagar i rad.
Nu rider jag med hack när jag hoppar och rider ut, och rider dressyr 1-3 ggr i veckan på ett tredelat bett. Fungerar alldeles utmärkt :)

När senast kollades tänderna igenom? Och helst inte av vanlig distriktsveterinär heller - för tro mig - de missar saker. En veterinär jag hade ute missade en vargtand :crazy: Och hon kollade ändå enligt henne själv sååå noga och raspade både under och överkäkar... :mad:

Hur länge har du ridit med hackamooret?

Jag gjorde det i ca ½ år eftersom min häst var så känslig.
Sen när jag började använda bett igen var jag ju självklart tvungen att vara väldigt försiktig. Det blir som att börja om från början!
En unghäst som inte är van vid bettet kan ju gapa och ha sig med allt möjligt, samma sak var det med min häst.
Så jag varvade med hackamooret, skrittade mest på lång tygel och lite lugn trav med väldigt mjukt stöd i handen.
Du kan inte förvänta dig att den ska gå på tygeln direkt!

Det tog dock inte så jättelång tid innan hon vande sig igen, men jag var väldigt noggran med att inte rida med det två dagar i rad.
Nu rider jag med hack när jag hoppar och rider ut, och rider dressyr 1-3 ggr i veckan på ett tredelat bett. Fungerar alldeles utmärkt :)

sedan jag börja rida honom.. typ 1 gång i veckan. så max 10 ggr har jag ridit med det.. och ägaren rider med vanligt, så han rids ju inte BARA med hackamore. det vill jag inte. vill helst ha hackamore när jag rider ut och vi hoppar, men efgetrsom han nu går så bra med det hade jag velat ha det på träningen med..

Men om ägaren kan rida på bett, så är det nog du som är probmelet.. :crazy:
Om nu inte h*n har väääldigt stora problem att rida hästen, så ska du nog inte byta bett på hästen, bara för att du fick problem en gång.
Tänk på att använda en mjuk och stadig hand, och slappna av i sitsen!

Men om ägaren kan rida på bett, så är det nog du som är probmelet.. :crazy:
Om nu inte h*n har väääldigt stora problem att rida hästen, så ska du nog inte byta bett på hästen, bara för att du fick problem en gång.
Tänk på att använda en mjuk och stadig hand, och slappna av i sitsen!

han går inte bra med bett för henne heller ?
men hon gillar inte o rida me hackamore, hon är mer så att.. ju mindre på nhästen desto bättre typ.

Okej. då kanske det är hon som är problemet :o (Ägaren)
Det kan inte vara så att hon är för hård i handen på hästen?

Okej. då kanske det är hon som är problemet :o (Ägaren)
Det kan inte vara så att hon är för hård i handen på hästen?

varför måste det tvunget finnas ngn som är problemet? det kna helt enkelt vara så att han trivs mer med hackamore ju.. :smirk:
mjo, jag själv är väldigt mjuk i handen, har faktiskt inte sett henne rida honom :angel: så det vet jag inte..:P men hon har alltid ridit honom på travbett innan, imed han är f.d travare ...

jag har ett litet bettproblem på min medryttarepålle.. har på sistone ridit han mest på hackamore eftersom han går bäst med det, enligt mig. han lyssnar, jobbar bra under sig och gör sitt bästa. lugn och fin. men sedan vill jag inte alltid rida med det, eftersom det är rätt skarpt på nosryggen. så försöker ha det mest när jag rider ut. dessutom är det kanske inte så effektivt vid dressyr, när man vill göra sidvärtesövningar.
så idag bytte jag träns och satte på ett vanligt tredelat bett. vilket var ett misstag! han blev en unghäst i beteendet, lyssnade inte, gick och var rädd för allt, och var helt annorlunda mot vad han är med hackamoret. så träningen i paddocken gick som sagt inte så bra... han ville inte arbeta alls kändes det som, och nu är jag förbryllad... vad ska jag ha för bett? ngra förslag på något bett som skulle kunna funka ?
kan det vara så att han är känslig i munnen ? märkte idag att han höll på väldigt mkt med munnen, dessutom hade han tungan ute ett tag med :cry:

snälla, råd ngn ? ska rida lektion med honom för första gången på söndag, vill gärna ha en samarbetsvillig pålle då
;)

Låter som en kopia av min ena pålle. Han fungerar super på hackamore men lyssnar inte alls lika bra med bett. Han trixar med det i munnen och är allt för upptagen med det för att överhuvudtaget vilja göra något annat. jag har testat en hel del bett och det som hittils har fungerat bäst är ett tredelat eggbett. Dock fungerar det långt ifrån bra.

När jag har funderat på vad jag ska testa härnäst så kom jag att tänka på de gångerna jag provred honom hos den förra ägaren. Då trixade han ingenting med bettet och då hade han ett vanligt tvådelat syntetbett! Funderar på om han då helt enkelt inte gillar själva stålet utan vill ha något mjukare i munnen. Kanske kan vara något liknande med din?

Jag ska iallafall skicka efter ett tredelat syntetbett snart och så får vi se hur det går. Kan ju iallafall vara värt att testa? :smirk:

Lycka till:bump:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 800
Senast: Bri
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 219
Senast: Acto
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka