vilket bett ?

Sv: vilket bett ?

Det är alltid något som är problemet om hästen inte fungerar med bett, och till 99% brukar det bero på ryttarens hand eller säte (obalans)

Andra alternativet är ju att bettet inte passar munnen, men om det inte fungerar med andra bett heller så bör ni nog se över ridningen.

Min häst funkar också mycket bättre på hack, men jag har lärt mig rida henne på bett.

Låter som en kopia av min ena pålle. Han fungerar super på hackamore men lyssnar inte alls lika bra med bett. Han trixar med det i munnen och är allt för upptagen med det för att överhuvudtaget vilja göra något annat. jag har testat en hel del bett och det som hittils har fungerat bäst är ett tredelat eggbett. Dock fungerar det långt ifrån bra.

När jag har funderat på vad jag ska testa härnäst så kom jag att tänka på de gångerna jag provred honom hos den förra ägaren. Då trixade han ingenting med bettet och då hade han ett vanligt tvådelat syntetbett! Funderar på om han då helt enkelt inte gillar själva stålet utan vill ha något mjukare i munnen. Kanske kan vara något liknande med din?

Jag ska iallafall skicka efter ett tredelat syntetbett snart och så får vi se hur det går. Kan ju iallafall vara värt att testa? :smirk:

Lycka till:bump:

aahhhh. men du får gärna säga om det funka när du fått det ? (A)
red lektion idag.. hade sånt trix med ifall jag skulle ha hackamore eller rakt.. men iaf, red iväg på rakt. ville inte alls, sattes på en halsförlängare, DÅ kunde han gå i form, men han är seg som fan när man rider honom ibland, och mina ben , armar, rygg är helt slut.. nästa gång blir det hackamore ! tykcte även ridläraren..hehe

Jag berättar gärna, fast jag har inte skickat efter bettet än:crazy: Så du vet:p

det jag tänkte skicka efter från b*rjes kostar ca 140:- det är väl inte så dyrt för ett bett antar jag, fast det blir väl dyrt om hästen inte gillar det:smirk:

Kanske är det själva hävstångseffekten som fungerar bra på honom. Prova ett pelham tex, men tänk på att det är skarpt. Alla bett med hävstångsverkan har en förmåga att placera huvudet lite och få eftergift, kanske är det den inrmade känlan som får honom att slå sig till ro. Använder du tyglarna med eftertanke och känslig hand fungerar det kanske bra.

Eller så trivs han helt enkelt inte med något i munnen, och då är det bättre att bara använda hackamore.

Kanske är det själva hävstångseffekten som fungerar bra på honom. Prova ett pelham tex, men tänk på att det är skarpt. Alla bett med hävstångsverkan har en förmåga att placera huvudet lite och få eftergift, kanske är det den inrmade känlan som får honom att slå sig till ro. Använder du tyglarna med eftertanke och känslig hand fungerar det kanske bra.

Eller så trivs han helt enkelt inte med något i munnen, och då är det bättre att bara använda hackamore.

jag vet inte hur gamla travare är vana vid och så.. inget proffs på det precis... men de kan ju ha ngt med et o göra som du sa..

Jag har ingen större erfarenhet av hackamore, men om hästen rids på vanligt bett med ägaren, och du bara rider en dag i veckan tror jag inte du behöver oroa dig. Det kan nog snarare vara bra att han får variation.

Jag har ingen större erfarenhet av hackamore, men om hästen rids på vanligt bett med ägaren, och du bara rider en dag i veckan tror jag inte du behöver oroa dig. Det kan nog snarare vara bra att han får variation.

vf skulle ja bara rida en dag i veckan ?:O
rider honom 4 dar i veckna efetrsom ja delar honom

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 800
Senast: Bri
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 219
Senast: Acto
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka